Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (På 20.11.2022 den 14.49):

Det virker for meg som mange heier på Musks valg uansett hva han gjør med Twitter fordi de er enige med han om politikk. Et dårlig tegn, tenker jeg. Twitter har vært så godt som apolitisk tidligere, men nå er det iferd med å bli mer og mer styrt ut fra hva eieren personlig mener om politikk. Jeg tenker det er litt dumt uansett hvilken «side» av politikken det gjelder.

Det virker for meg som om mange kritiserer Musks valg uansett hva han gjør med Twitter fordi de er uenige med ham om politikk. Er det i så fall et dårlig tegn?

Musk er en person med masse penger, masse makt, masse suksess i karrieren. Og han er en ganske spesiell fyr. Når en sånn person begynner å tulle med favoritt-feeden til mange mennesker så er det ikke så rart at vi får den samme polariseringen som vi ser rundt det meste i USA.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Red Frostraven said:

"Ting som kan tyde på det"

Det er også ting som tyder på at du virkelig bør slutte å oppsøke høyreekstreme eller konspirasjonsnettsteder som misinformerer deg om saker som denne.

For eksempel at du virker å tro på hva du selv sier, uten å forstå hvor ekstremt svakt "ting som kan tyde på" står i forhold til faktiske analyser av hva som leder til at folk blir bannet fra twitter.

https://psyarxiv.com/ay9q5

Og jeg går ikke inn i en metadiskusjon om kilden.
Jeg lar det være opp til hver leser å mene hva de vil om undersøkelsen, og regner med at de som er rasjonelle forstår at den gir en god forklaring på Twitter sine reaksjoner -- og de som tror på propagandaen fra ytre høyre/russland går det ikke an å hjelpe med fakta uansett, da de ikke har inntatt posisjonen de har gjennom rasjonalitet.

Ja, jeg sitter igjen med et inntrykk av at det er ting som kan tyde på at Twitter er langt mer triggerhissig ovenfor enkelte mennesker eller grupperinger.

Atter en gang blander du inn ting som ikke har noe som helst med saken å gjøre.
Vi snakker ikke om folk som bli bannet av Twitter pga regelbrudd eller analyser rundt dette. Dette er en helt annen tematikk.

Vi snakker om folk som urettmessig blir bannet av Twitter når de ikke har gjort noe galt, bans der Twitter har sagt det skjedde på grunn av en feil, der Twitter har fjernet bannen eller sanksjonen fordi det ikke hadde skjedd noe regelbrudd. Skjønner du forskjellen?

Hvis man tar som seg noen hundre feilaktige utstengelser som har blitt opphevet, tror du det er noen skjevfordeling i hvem som rammes av disse eller tror du det er cirka 50/50 at mennsker på venstresiden rammes like ofte som mennesker på høyreisden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er da ikke nytt i utvikler-verden hos en del større IT-selskaper at man sender avgårde såkalte Google snippets over hva man gjorde i uken som var. 

Så skjønner ikke hva i alle dager som er kontroversielt med dette. At Musk pålegger de ansatte å ta i bruk dette er ikke det samme som at han skal lese alle svarene. 

http://blog.idonethis.com/google-snippets-internal-tool/

 

Endret av Hedonism
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (8 minutter siden):

Dette er da ikke nytt i utvikler-verden hos en del større IT-selskaper at man sender avgårde såkalte Google snippets over hva man gjorde i uken som var. 

Så skjønner ikke hva i alle dager som er kontroversielt med dette. At Musk pålegger de ansatte å ta i bruk dette er ikke det samme som at han skal lese alle svarene. 

http://blog.idonethis.com/google-snippets-internal-tool/

Er det vanlig å sende dette direkte til eieren/CEO-en..? Hvorfor skal en CEO i et så stort selskap bruke tid på å gjennomgå koden til langt dyktigere og mer erfarne ansatte?

Trodde det var vanlig å bruke GitLab og GitHub eller noe sånt der man kan følge alle teams og personers koding i sanntid om man ønsker det. Eller programmer som Atlas eller lignende som automatiserer dette i stedet for at de må lage e-poster.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er fordi Musk ikke kan noe om tema, noe han har avslørt igjennom helt håpløse måter å peile sine ansattes arbeidsrutiner og mengde. Fyren vet ingenting om programmering.

Om jeg braset inn på en byggeplass og sa "alle som har slått mer enn 200 spiker idag blir, alle under 200 må gå asap" så hadde jeg endt opp med en litt merkelig arbeidsstokk og det ville fjernet enhver tvil mine nestledere har ang meg. De hadde nok gjort det, men sakte men sikkert sett etter en jobb hvor ledelsen er i kontakt med selskapet - og ikke har skapt en slags vrangforestilling i hodet sitt.

Når andre tilbydere hører om dette setter de spørsmålstegn ved mitt selskaps drift, da alt går på trynet nå

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Snikpellik said:

Trodde det var vanlig å bruke GitLab og GitHub eller noe sånt der man kan følge alle teams og personers koding i sanntid om man ønsker det. Eller programmer som Atlas eller lignende som automatiserer dette i stedet for at de må lage e-poster.


Det står ingen steder i eposten at codesnippeten må være copypastet eller vedlagt i eposten, fritt frem for å linke.
"Code Samples/Phabricator links of code written that week"

 

 

25 minutes ago, Snikpellik said:

Er det vanlig å sende dette direkte til eieren/CEO-en..? Hvorfor skal en CEO i et så stort selskap bruke tid på å gjennomgå koden til langt dyktigere og mer erfarne ansatte?

Eposten er jo signert "Twitter Engineering", hvordan har man endt opp med konklusjonen om at det er Musk alene som sitter og kikker over dette selv, og at det f.eks ikke er et team, inkl Musk, som kikker over og evt tar tak i det de mener er blindvei eller mer interessant om de skulle føle for det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Snikpellik skrev (50 minutter siden):

Er det vanlig å sende dette direkte til eieren/CEO-en..? Hvorfor skal en CEO i et så stort selskap bruke tid på å gjennomgå koden til langt dyktigere og mer erfarne ansatte?

Trodde det var vanlig å bruke GitLab og GitHub eller noe sånt der man kan følge alle teams og personers koding i sanntid om man ønsker det. Eller programmer som Atlas eller lignende som automatiserer dette i stedet for at de må lage e-poster.

Leste du lenken min om Google Snippets? Dette er i tillegg til verktøy du nevner, ikke som en erstatning.

I jobben min er jeg leder for over 50 utviklere og vi ikke benyttet oss av en slik metodikk men den er ikke ny eller unik for Twitter. 

Og ikke minst, hvem har sagt at eier eller CEO skal gå igjennom alt sammen bare fordi det er han som har pålagt bruken og at det adresseres til ham? Jeg kan pålegge at mine ansatte skal rapportere til meg på en viss måte men det betyr ikke at jeg går igjennom alt selv. Det har jeg teamledere og tech-lead med flere til å bistå med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (1 time siden):

Ja, jeg sitter igjen med et inntrykk av at det er ting som kan tyde på at Twitter er langt mer triggerhissig ovenfor enkelte mennesker eller grupperinger.

Atter en gang blander du inn ting som ikke har noe som helst med saken å gjøre.
Vi snakker ikke om folk som bli bannet av Twitter pga regelbrudd eller analyser rundt dette. Dette er en helt annen tematikk.

Vi snakker om folk som urettmessig blir bannet av Twitter når de ikke har gjort noe galt, bans der Twitter har sagt det skjedde på grunn av en feil, der Twitter har fjernet bannen eller sanksjonen fordi det ikke hadde skjedd noe regelbrudd. Skjønner du forskjellen?

Hvis man tar som seg noen hundre feilaktige utstengelser som har blitt opphevet, tror du det er noen skjevfordeling i hvem som rammes av disse eller tror du det er cirka 50/50 at mennsker på venstresiden rammes like ofte som mennesker på høyreisden?

Jo, vi snakker om mennesker som trigger manuell gjennomgang for evaluering av om kontoen er en trollekonto som tjener Russland og/eller ekstremistiske organisasjoner, men kommer til konklusjonen at de bare er på grensen.

Evner du å komme på en mulig forklaring på hvorfor radikale anti-demokratiske antisosiale konspirasjonsteoretikere på høyre side oftere havner i en slik situasjon hvor de blir feilaktig flagget som mulige troll..?

En av dem er at det knapt nok finnes ekstremister på venstresiden tilsvarende de du nenvte.

Ekstremt få som tøyer reglene. Få som sprer innhold fra russiske bitter eller grov misinformasjon om valg, eller oppfordrer til vold, eller sprer hets basert på løgner om andre folkegrupper.

Venstresiden i USA inkludert de lengst til venstre evner bare å ikke oppføre seg som antisosiale drittsekker i større grad.

...

Merk at alle du nevnte som trigget manuell gjennomgang er antisosiale drittsekker og radikale, eller ekstremister, på ytre høyre som har eller sprer et hat mot andre grupper basert på disinformasjon, og sprer disinformasjon.

Det handler om at de ønsker å spre hat så nære grensen for hva Twitter tillater som mulig, og at ytre høyre er de eneste som oppfører seg slik som organisert gruppe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
jallajall skrev (33 minutter siden):


Eposten er jo signert "Twitter Engineering", hvordan har man endt opp med konklusjonen om at det er Musk alene som sitter og kikker over dette selv, og at det f.eks ikke er et team, inkl Musk, som kikker over og evt tar tak i det de mener er blindvei eller mer interessant om de skulle føle for det?

Den konklusjonen har man vel kommet frem til fordi man på uredelig vis ønsker å fremstille Musk som inkompetent når man selv har manglende kunnskap om temaet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Hedonism said:

Den konklusjonen har man vel kommet frem til fordi man på uredelig vis ønsker å fremstille Musk som inkompetent når man selv har manglende kunnskap om temaet. 

Dette Musk hatet kom plutselig.. 

Det morsomme er at Twitter er fortsatt den viktigste kanalen for venstreekstreme så nå vet dem ikke hva de skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (1 time siden):

Dette er da ikke nytt i utvikler-verden hos en del større IT-selskaper at man sender avgårde såkalte Google snippets over hva man gjorde i uken som var. 

Så skjønner ikke hva i alle dager som er kontroversielt med dette. At Musk pålegger de ansatte å ta i bruk dette er ikke det samme som at han skal lese alle svarene. 

http://blog.idonethis.com/google-snippets-internal-tool/

Spennende! Høres ut som en interessant metodikk og jeg har ikke hørt om det før. Hadde vært gøy å teste en gang.

Litt godt å høre noe som kan begrunne hvorfor Elon gjør som han gjør. Jeg er ikke verdens største fan av han,  men det er alt for lett å hoppe på bandwagon og tro at han er som en 14-åring som ikke kan noe. Uansett hvor dum/smart man tror Elon er så henger han mye med smarte folk. Man skal være naiv for å tro at ikke noe nyttig overføres til Elon. Største problemet med Elon er i mine øyne en del av holdningene hans og frekkheten mot en del folk jeg respekterer, men han er ikke en idiot.

Twitter har vært en dumpster fire lenge både rundt kontroversielle temaer men også som en bedrift. Jeg håper han gjør det til et bedre sted, eller i alle fall profitabelt. Jeg tweeter ikke, men følger noen folk innen tech (utviklere osv). For min del er twitter helt ok, ser ingenting av det negative. Min feed er bare chill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (15 minutter siden):

Uansett hvor dum/smart man tror Elon er så henger han mye med smarte folk. Man skal være naiv for å tro at ikke noe nyttig overføres til Elon. 


Man blir neppe verdens rikeste ved å være dum. Det er ingen tvil om at Elon er særdeles smart, men det fremstår etter hvert også krystallklart at fyren lider av kanskje verdens verste tilfelle av Dunning-Kruger, innen nær sagt alle emner, da han har en lei tendens til å tro at han har løsningen på alt, og kan bedre enn alle andre.

Dog, når man hylles som vår tids store visjonær, kalles for ingeniør, oppfinner og diverse superlativer, uten å ha gjort stort annet enn å ha forvaltet pappas penger usedvanlig bra, så er det ikke vanskelig å forstå at man etter hvert også selv tror man kan best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

Man blir neppe verdens rikeste ved å være dum. Det er ingen tvil om at Elon er særdeles smart

Verden er et komplekst sted. Å få gjort store ting krever antageligvis både intelligens, timing, peopleskills, pragmatisme og kynisme. Og flaks. I en eller annen miks.

Selv for mennesker som får en milliard i arv så tror jeg at det er lett å la alt renne ut i kålen hvis man er utpreget dum.

Nå er det fullt mulig å få utgjort "storhet" i livet sitt, og samtidig være en særing, einstøing, original, dårlig people person eller lide av "jeg-kan-alt"-syndromet.

-k

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Red Frostraven said:

Jo, vi snakker om mennesker som trigger manuell gjennomgang for evaluering av om kontoen er en trollekonto som tjener Russland og/eller ekstremistiske organisasjoner, men kommer til konklusjonen at de bare er på grensen.

Evner du å komme på en mulig forklaring på hvorfor radikale anti-demokratiske antisosiale konspirasjonsteoretikere på høyre side oftere havner i en slik situasjon hvor de blir feilaktig flagget som mulige troll..?

En av dem er at det knapt nok finnes ekstremister på venstresiden tilsvarende de du nenvte.

Ekstremt få som tøyer reglene. Få som sprer innhold fra russiske bitter eller grov misinformasjon om valg, eller oppfordrer til vold, eller sprer hets basert på løgner om andre folkegrupper.

Venstresiden i USA inkludert de lengst til venstre evner bare å ikke oppføre seg som antisosiale drittsekker i større grad.

...

Merk at alle du nevnte som trigget manuell gjennomgang er antisosiale drittsekker og radikale, eller ekstremister, på ytre høyre som har eller sprer et hat mot andre grupper basert på disinformasjon, og sprer disinformasjon.

Det handler om at de ønsker å spre hat så nære grensen for hva Twitter tillater som mulig, og at ytre høyre er de eneste som oppfører seg slik som organisert gruppe.

Alle tweets som rapporteres gjenomgås manuelt. At det knapt finnes ekstremister på venstre siden synes heller ikke å være et "vanntett" argument, det sier ikke noe om hvor mange tweets som rapporteres og gjennomgås eller hvem disse tilhører.

La oss si at man tar for seg 10.000 rapporte tweets fra mennesker til høyre og 10.000 rapporte tweets fra mennesker til venstre. Ingen av disse tweetene bryter med retningslinjene. Twitter evaluerer den rapporterte tweeten og kommer frem til at den ikke bryter med regelverket, likevel klarer de i langt større grad å feilaktig trykke "Suspend" i stedet for "Approve". Ganske rart, ikke sant?
Og hvis det er slik at de i langt større grad klarer å gjøre slike feil fordi noen av menneskene er "antisosiale drittsekker" så er jo dette et tydelig tegn på bias.

Ta for eksempel en tweet fra Will Upton hvor han sammenlignet Brian Stelter med en fiksjonell karaktert. Tweeten ble rapportert og Twitter klarte feilaktig å suspandere han. Det er sikkert mange rapporete tweets som sammenligner Tucker med en fiksjonell karakter, men hvorfor blir aldri menneskene bak disse tweetene suspandert ved en feil? Ganske rart, ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...