Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utvask av rom


grodi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har leid et soverom i en leilighet over en lengre periode. Utleier bor i samme leilighet, og vi har derfor delt bad, kjøkken, gang og stue over denne perioden. I kontrakten står kun soverommet oppført som utleieobjekt, og de overnevnte rommene som fellesareal. Kan utleier kreve at jeg jeg utfører utvask av fellesarealene i tillegg til soverommet? Spesielt med tanke på at utleier bor og bruker disse fellesarealene daglig selv? 
 

Jeg skal selvfølgelig vaske og rydde etter meg, men synes det er merkelig å skulle kreve grundig utvask av fellesarealene hun fremdeles benytter. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Er det faktisk et krav ?

 

Ja, eller hun har forelagt et forslag om vask av stue, kjøkken og bad hvor alle hvitevarer, skap, sluk og vifter skal vaskes. Men spørsmålet mitt er hvorvidt det er et gyldig krav eller ei. Er dette noe utleier kan kreve med loven på sin side? 

Lenke til kommentar
grodi skrev (3 timer siden):

Ja, eller hun har forelagt et forslag om vask av stue, kjøkken og bad hvor alle hvitevarer, skap, sluk og vifter skal vaskes. Men spørsmålet mitt er hvorvidt det er et gyldig krav eller ei. Er dette noe utleier kan kreve med loven på sin side? 

Jeg vet ærlig talt ikke, men det høres jævla urimelig ut, dette er områder som utleier bør ta seg av all den tid det er utleier som bruker dem like mye eller antageligvis mye mer enn deg. Et kompromiss hvor du hjelper litt til er ikke helt urimelig, men skap, sluk og vifter høres ut som utleiers ansvar, faktisk bør dette være rent når du leier ikke etter. 

Lenke til kommentar

Angående fellesarealene; Vask halve ovnen (f.eks venstre side), halve stua, halve doen, rens halve sluket....

Dere har brukt alt dette 50/50, så utleier kan uansett ikke kreve at du vasker mer enn dette.

 

Ellers vil jeg jo anta at dere pleier å vaske annen hver gang/sammen når det gjelder fellesarealene? Vask som vanlig, siste gang du skal vaske. Da mener jeg ditt ansvar er oppfylt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...