Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Punktert MC-dekk, men får ikke pumpet luft


Huffe

Anbefalte innlegg

Jeg punkterte MC-dekket i høst der en skrue gikk inn i dekket. Jeg kjøpte plugge-sett på biltema for å tette så jeg får kjørt på verksted for å bytte dekk.

Nå som jeg hadde tenkt å pumpe luft i dekket med håndpumpe kommer jeg meg ingen vei. Jeg hører at luften går inn, men det virker som den kommer i retur. Er det ikke mulig å pumpe bil- og MC dekk med håndpumpe? Må det benyttes kraftige saker på bensinstasjon?

Det er helt tett der som jeg har plugget, så det er ikke problemet hvertfall.

Noe som har kunnskap om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Huffe skrev (3 minutter siden):

Ok, så det er det det handler om ja. Dekket har garantert sluppet.

Det lar seg ikke gjøre å ta av dekket, men jeg tror jeg skal få skaffet en kompressor for å blåse luft i,

Takk for hjelpen.

Er ikke sikkert du får det til med en kompressor heller, på verksted bruker de en luft sjokker som er en tank som fylles opp med komprimert luft, denne har en flat traktformet tut som man setter mot glippen dekk/felg for så å åpne en ventil og slippe ut all luft, det blir på en måte det samme som det hårspray trikset.

Lenke til kommentar
Huffe skrev (På 22.4.2022 den 21.51):

Ok, så det er det det handler om ja. Dekket har garantert sluppet.

Det lar seg ikke gjøre å ta av dekket, men jeg tror jeg skal få skaffet en kompressor for å blåse luft i,

Takk for hjelpen.

Hvis dekket har sluppet fra felgen så holder det ikke med kompressor heller nei. Da må du ta med hjulet på et dekkverksted / dekkomlegger og få de til å blåse luft i dekket. De har utstyr til det.

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor mye du har rullet på punktert dekk. Dvs om det har løsnet fra sporet.  Hvis det er intakt nok så kan man lure det nok ut til kanten eller forhøyningen for sporet på kanten.  Har fått det til en gang med fotpumpe, men med kompressor (dvs sånn med egen lufttank) så blir det mye raskere fylling og bedre sjanse for at det presser sidene ut selv om det lekker litt.

Et triks kan være å sprette dekket på bakken, og suksessivt rotere det litt for hver sprett og/eller rulle det på bakken med litt kraft ovenfra (jevn kraft).  Da pleier kanten på dekket å legge seg nok ut til siden (fra fordypningen på midten) til at det kan bli lufttett.   Men mye jobb og frustrasjon med før det evt lar seg fylle med manuell pumpe.

Vil du slippe jobb og frustrasjon er det nok enklest å ta med til verksted ja.   Du kan jo evt forsøke luftpåfylling på en bensinstasjon om du har bil å frakte hjulet med.

(Alt ovenstående er for slangeløst dekk.  Som nødløsning/mellom-løsning kan man evt fjerne ventil og montere en slange - den vil presse dekksidene ut og inn i sporet igjen.  Kjør til dekket er ferdig slitt og skift evt tilbake til slangeløst dekk og sett in original ventil.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke synlig med øyet at dekket har sluppet fra felgen, men jeg kan høre luften sige ut når jeg pumper inn med håndpumpe. Jeg har derfor et håp om at det skal fungere med kompressor. Jeg får låne en kompresser antakelig i slutten av uken så det gjenstår å se.

Jeg har sett på youtube hvordan ta av dekket. Problemet med denne MCen er at det er krevende å gjøre det når den står i stativ fordi bakdelen ikke løftes høyt nok for å få dekket ut pga skjermen. Står den på bukk er det enkelt. Det måtte to kraftige karer til for å løfte den høyt nok, men det var like før de mistet hele sykkelen slik jeg så det. Så det tør jeg ikke.

Hvis det ikke går får jeg bare se til å få leid meg en tilhenger. Kanskje jeg kan høre med verkstedet om å få låne. Men jeg gruer meg til å bruke særlig med penger på MCen. Jeg kjører kun noen hundre km i året og den er mest et klenodium.

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (1 time siden):

En kompressor er også noe du bør ha når du driver med litt vedlikehold hjemme. 

Er mye flott verktøy på batteri, iallefall til listing å spikring av panel innendørs så foretrekker jeg batteri pistol.

Når det gjelder bil osv... Så er en skrue kompressor i indistristørrelse å foretrekke, da blir det fort kostbart for de fleste.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (9 timer siden):

Er mye flott verktøy på batteri, iallefall til listing å spikring av panel innendørs så foretrekker jeg batteri pistol.

Når det gjelder bil osv... Så er en skrue kompressor i indistristørrelse å foretrekke, da blir det fort kostbart for de fleste.

Trenger ikke en større kompressor enn 25-liter for å kunne fylle luft og bruke blåsepistol i ny og ne. 

Muttertrekker på batteri og verktøy du kan bruke innedørs fra samme merke er og foretrekke ja. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...