Gå til innhold

Hvem trenger Deep Learning på sin gaming-PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe du trenger. Det er i hovedsak en fremtredende teknologi der kunstig intelligens kan maskinvareakselereres. Jeg er ikke kjent med noen brukerapplikasjoner der dette faktisk tas i bruk, så med mindre du har planer om å leke med kunstig intelligens på egen hånd så vil det nok forbli et ubrukt potensiale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser at Intel har noe de kaller "Intel Deep Learning Boost". Så det er vel CPU som har dette. Ellers så har grafikkort også teknologi for bruk med Deep learning. F.eks RTX kortene til Nvidia. Om dette er noe som kommer i spill så vil jeg tro at du er godt dekket om du har et Nvidia RTX kort. Jeg kjenner ikke til hvor aktuelt dette vil være for spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 90% marketing gimmick og 10% nyttig. Det er en helt kurant videreutvikling av teknologien, men per dags dato så er ikke datamaskinene våre nedsenket i å prosessere og trene nevrale nettverk. Denne maskinvarestøtten dreier seg om å avlaste prosessoren, ikke å gi den egenskaper man ikke får ellers.

Apropos RTX så er nok Deep Learning Boost ca. like infantilt som det RTX er i spill. Det er noen prosjekter som virkelig går inn for å bruke det, men det har for dårlig fotfeste til å komme seg ut av nisje-hullet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (5 minutter siden):

Deep Learning via AI er nok mye mer interessant enn RTX for spill. For min del virker det som RTX i praksis har kokt mer eller mindre ned til DLSS for spillere, mens det brukes mer aktiv til de som holder på med AI. Der knuser nok Nvidia Intel sitt initiativ hva gjelder praktisk nytte.

Potensialet er nok bedre ja, men sammenligningen handlet mer om hva som skal til for at emerging technology skal nå frem til å bli mainstream.

For en vanlig forbruker så vil Intel Deep Learning Boost gi ca. null forskjell i brukeropplevelse. Kritikken er å klistre det på som et høydepunkt på en laptop i det vanlige forbruker-segmentet. At Intel går inn for å akselerere prosessering og trening av nevrale nettverk synes jeg er en naturlig og god utvikling, med stort potensiale.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Svein M said:

Jeg ser at Intel har noe de kaller "Intel Deep Learning Boost".

Ja det var fra Intel (i7 - 11800H)

Intel Deep Learning Boost var ikke trukket spesielt frem av Komplett, men det står nevnt i spesifikasjonene til en Acer Predator Helios.

 

Lenke til kommentar

Intel® Deep Learning Boost (Intel® DL Boost)

A new set of embedded processor technologies designed to accelerate AI deep learning use cases. It extends Intel AVX-512 with a new Vector Neural Network Instruction (VNNI) that significantly increases deep learning inference performance over previous generations.

Så med andre ord en utvidelse av SIMD med AVX-512 som kan jobbe med nevrale nett instruksjoner på vektor-nivå.

Dette er ganske dypt i prosessoren og kan vel løses på microcode-nivå, men aner ikke om dette er løst i form av dedikert silikon. Med tanke på evolusjonen av Quick Sync vil jeg tippe dette er en start som kan gå enten dødt rimelig kjapt hvis ingen bruker det, eller så vil det bli videreutviklet ala Quick Sync og til slutt bli en større greie. Intel ønsker nok ikke å la AI-trenden gå hus forbi dem.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Svein M said:

Jeg kjenner ikke til hvor aktuelt dette vil være for spill.

Her tenker jeg først og fremst å gjøre booter tilsynelatende mer inteligente.

En interessant implementasjon: Tenk deg et spill der du spiller mot booter. Etter hver level-up på spiller, så "lærer" også bootene seg å kontre spilleren sin strategi. Hvor mange runder klarer du å spille før bootene simpelthen er for "inteligente" til at spilleren klarer å overvinne?

Lenke til kommentar

ML-akselerering brukes aktivt i mobil-applikasjoner og i «tett integrerte» PCer så som Apples ARM-baserte mac-er. Typisk for å få bedret funksjonalitet i f.eks Photoshop uten å trekke for mye batteri.

I en gaming PC har man typisk ikke batteri, man har mye generisk regnekraft i cpu, man har en kraftig gpu (som gjerne har egen ML hw). Men det største argumentet mot er nok at fram til dette blir tilstrekkelig standardisert/utbredt så vil neppe utviklerne bruke av sine timer til å utvikle for en akselerator som få av kundene deres har. Med mindre Intel betaler dem, men da vil det  typisk noen få høy-profil applikasjoner.

-k

Lenke til kommentar

Teknologien kan jo teknisk brukes til dette, men sånn jeg kjenner bransjen så jobber de i stor grad etter hva folk flest kan utnytte som igjen øker nedslagsfeltet salgsmessig som dikterer inntjeningspotensialet, så det er sjelden de hopper på teknologier som er isolert til noen få brukere som er praktisk status for denne teknologien som igjen kun eksisterer i en ny prosessor med høyst begrenset volum.

AI i spill er jo ofte en viktig del av totalen, men det løses på andre måter. Akkurat som utvikler-bransjen fremdeles satser på rasterisering heller enn RTX for å nå flest mulig kunder. De av utviklerene som har gått for RTX har nok fått ganske brukbare økonomiske intenciver fra Nvidia. Markedet er nok noe delt mellom det som er av hardware innen PC-markedet og det som gjelder siste generasjon konsoller, og sånn jeg vurderer det med f.eks Unreal Engine 5 som jeg tipper kommer til å eie en god del av markedet på konsoller, så sliter også RTX med å få særlig mer innpass, bare for å dra inn den debatten også, men konsollene er jo uansett AMD-baserte, så Nvidia mistet muligheten til å levere hardware som de igjen kunne bygget noe på for å revitalisere RTX og bygge mer marked som igjen kunne hjulpet for å få mer moment på PC-satsingen.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det vil neppe bli brukt i dagens spill. Kanskje en gang i fremtiden.

Spill bruker ofte veldig enkel AI slik som decision trees og pathfinding, som bare er masse "HVIS A GJØR B" og "finn korteste vei fra X til Y".

Nevrale nettverk, der Intel Deep Learning Boost er nyttig, er ekstremt kaotiske systemer der du trener opp til flere tusen små nevroner til å reagere på et stimuli, der hvis du stimulerer den med nok bilder av en hund så vil den reagere sterkt på hundebilder.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Spill bruker ofte veldig enkel AI slik som decision trees og pathfinding, som bare er masse "HVIS A GJØR B" og "finn korteste vei fra X til Y".

Men AI brukes jo i mobiler og kameraer,og for så vidt i PC'er også til ansiktsgjenkjenning?

Gjenkjenning av muntlig tale og automatisk oversettelse til skrevet tekst, er vel et annet område?

Google Lenz er vel et annet eksempel på en AI applikasjon. (Men det er mulig at den sender data til server for analyse.)  

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Intel VNNI er noe som gjør inference mye raskere, og du får god nytte av det da flere programmer bruker Deep Learning for betre biletekvalitet og lydkvalitet + mye annet.

Men programmet må kompileres med støtte for VNNI, og siden det er bare stort sett Xeon CPU'er som har dette så er det ingen som greier å bruke dette med det første.

Men kanskje om 5-10år så blir det mer vanlig?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...