Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta med død katt fra dyrlegen?


Captain Kuijt

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi skal til dyrlegen imorgen og la vår kjære familiekatt sove inn. Men jeg lurer på om vi kan ta han med hjem og begrave han i hagen, eller må vi kremere han? 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Update:

Det gikk helt fint å ta han med hjem, dyrlegen sa at ho selv også har begravd sine kjæledyr hjemme. Var ikke noe dokumentasjon på dybde eller noe som helst nødvendig. 

Nå er det kanskje verdt å nevne at jeg bor ut på landet, og vi reiste ikke akkurat til noen storby, så det kan kanskje tenkes at det går litt annerledes der? 

Endret av Captain Kuijt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror Mattilsynet forbyr slikt i dag, så ville ikke nevnt det for dyrlegen hvis jeg tenkte å begrave pusen i hagen. 

Finner flere artikler om noen som har kommet i diskusjon med veterinær eller Mattilsynet om dette. Det er nevnt at man må dokumentere at tomta er stor nok, for å få lov til å begrave kjæledyret der. Byråkratisk, med andre ord. 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
Just now, Ephrus said:

Har du hørt med dyrlegen?

Nei, det var min mor som ringte dyrlegen og avtalte time til imorgen og hun tenkte ikke på å spørre om det.

Jeg får nå uansett vite det imorgen, men jeg var bare litt nysgjerrig da noen sier det er ulovlig å begrave dyr i egen hage, mens andre sier det går helt fint. 

Lenke til kommentar

Fra en besvarelse fra 2020 så er det fullt lovlig så fremt det ikke kan bidra til miljøskade. Det må også gravlegges dypt nok slik at rovdyr ikke kommer til. 

Men det var snakk om strengere regelverk i hht. avlivning hos mattilsynet, og et forslag ble fremmet samme år. 
 

Nå er det jo også slik at døde kjæledyr betraktes som husholdningsavfall, så det er merkelig om man fremdeles ikke skal kunne gravlegge de. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest a55d7...611
.,. skrev (25 minutter siden):

Fra en besvarelse fra 2020 så er det fullt lovlig så fremt det ikke kan bidra til miljøskade. Det må også gravlegges dypt nok slik at rovdyr ikke kommer til. 

Men det var snakk om strengere regelverk i hht. avlivning hos mattilsynet, og et forslag ble fremmet samme år. 
 

Nå er det jo også slik at døde kjæledyr betraktes som husholdningsavfall, så det er merkelig om man fremdeles ikke skal kunne gravlegge de. 

wtf????!!!!!

Anonymous poster hash: a55d7...611

Lenke til kommentar

Det var ikke noe problem å ta med katta vi måtte avlive hjem. Hadde tidligere hørt om noen som måtte "garantere" at sin katt ble begravd dypt nok, men var ingen spørsmål eller øvrige krav her. Tror jeg hadde prøvd en annen dyrlege om det hadde blitt diskusjon, er tross alt ofte en del emosjonelle og familiære hensyn å ta i en slik situasjon. 

Katta vår ble begravet pakket inn i naturstoff og lagt under en tung stein for å forhindre dyr å grave.

Litt rart å si sånt på forhånd, men kondolorer så mye.

Lenke til kommentar
On 4/22/2022 at 12:03 AM, Budeia said:

Tror Mattilsynet forbyr slikt i dag, så ville ikke nevnt det for dyrlegen hvis jeg tenkte å begrave pusen i hagen. 

Finner flere artikler om noen som har kommet i diskusjon med veterinær eller Mattilsynet om dette. Det er nevnt at man må dokumentere at tomta er stor nok, for å få lov til å begrave kjæledyret der. Byråkratisk, med andre ord. 

Mattilsynet har omtrent samme utdannelse og intelligens som det de er satt til å beskytte. Jeg ville unngått dem så langt som mulig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e7140...70d
Helm skrev (På 24.4.2022 den 0.10):

Mattilsynet har omtrent samme utdannelse og intelligens som det de er satt til å beskytte.

I og med at slike tilsyn skal beskytte en næring (på lik linje med finanstilsynet, luftfartstilsynet konkurransetilsynet, lotteri- og stiftelsestilsynet, medietilsynet, petroleumstilsynet og statens jernbanetilsyn) så vil vel din påstand tilsi ganske høy utdannelse og intelligens? Hvis du går rundt og tror at slike tilsyn bryr seg om ting som sikkerhet og levende vesener så er det vel din utdannelse og intelligens som har store mangler? Grunnen til at de later som de bryr seg om sikkerhet og lignende er til syvende og sist fordi manglende sikkerhet vil få store konsekvenser for den aktuelle næring (f.eks. hvis jernbanen ikke oppfattes som sikker for de betalende brukerene så vil det kunne ødelegge næringen). Hvis du trenger eksempler så er det bare å se på FAA som nektet å trekke tilbake flytillatelsen for Boeing 737 MAX 8 (iallefall før alle andre land satte flyet på bakken).. Eller hvordan NSB brukte slaver for å bygge Nordlandsbanen.. Eller hvordan Tine ikke ble bøtelagt av Mattilsynet når de gav bonuser til syke ansatte for å møte opp på jobb under en global pandemi.. Eller hvordan selv Politiet er så redde for oljebransjen at de prøver seg på ansvarspulverisering..

Du høres ut som noen som tror at HR-avdelingen på jobb eksisterer for å beskytte deg som arbeidstaker, når HR egentlig eksisterer for å beskytte arbeidsgiver ifra søksmål-happy ansatte (altså forhindre at arbeidsgiver gjør noe en ansatte kan bruke imot arbeidsgiver)..

Anonymous poster hash: e7140...70d

Lenke til kommentar
6 hours ago, Guest e7140...70d said:

luftfartstilsynet konkurransetilsynet, lotteri- og stiftelsestilsynet, medietilsynet, petroleumstilsynet og statens jernbanetilsyn

Det kan godt tenkes at det er noe galt med alle tilsynene du nevner.

 

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/201607/NNFA19072516#t=18m23s

Nå skjønner jeg hvorfor kalvene mine blir syke

Bønder «lurer» Mattilsynet - hevder regelverk gjør kalver syke

 

Vi trenger et mattilsyn men de strekker seg over ting de ikke har kompetanse på. Før hadde vi Næringsmiddeltilsynet, men så skulle de begynne å gape over mer enn de forstår.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...