Gå til innhold

WD Elements 3.0 5 TB fryser når jeg prøver å flytte filer og mapper


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en passe gammel WD Elements 3.0 5 TB som jeg opprinnelig brukte som backup, men som med så mye annet når man begynner å gå tom for plass, fort ble en lagringsplass for alskens annet.

De siste dagene har den oppført seg merkelig. Det går helt fint å laste ned filer til den, men å flytte dem derfra er en annen sak. Det går også fint å bruke filene, men å gjøre noe annet, som å rename dem, flytte dem rundt på selve disken eller til andre disker fører enten til "*mappe* svarer ikke", flyttevinduet dukker opp og stopper på 1 % og calculating mens hastigheten går ned til 0 kbps, eller det bare henger i et par timer før explorer avslutter seg selv og må startes på nytt via task manager. Det fører også til at resten av maskina henger.

Jeg tipper det betyr at den synger på siste vers, så jeg tenker å kjøpe noen nye disker for å erstatte den, men jeg vil jo gjerne få flyttet innholdet over fra denne døende disken til de nye.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette? Kjører Win10 Pro 64-bit.

e: Problemet oppstår også i safe mode.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
strike_ skrev (9 minutter siden):

Prøv å ta ut disken å sett den inn i en stasjoner pc eller kjøp deg en sånn en for å klone disken: https://www.komplett.no/product/1162237/datautstyr/lagring/harddiskerssd/dokkingstasjoner/icy-box-2-bay-docking-for-25-or-35-sata?q=ICYBOX CL# pluss en stor nok disk selvfølgelig

Ikke den korteste leveringstiden akkurat. Er det den som gjelder, eller er det bare et eksempel på hva jeg bør skaffe for å klone?

Lenke til kommentar

Det var bare et eksempel, så ikke på lagerstatusen.. 😛 Icyboks har flere typer, men de koster litt mer da det er for flere disker/SSD/M2/NVME. Det fins sikkert andre merker enn icybox også med slik klone funksjon. Også har du jo andre butikker enn komplett også, noen kansje har den jeg linket til på lager.

Lenke til kommentar

Våknet i dag til at den fila jeg prøvde å kopiere i går og bare satt og venta på gav meg feilmeldingen:

error 0x80070079

Som når jeg googler tilsier at har noe med nettet å gjøre. Jeg har oppdaterte drivere, nada Wi-Fi (kabler ftw), prøvd å bytte til en annen USB3-port, midlertidig skrudd av antivirus og firewall, 

Prøvde så å kopiere fila via command prompt (admin), og fikk en data error (cyclic redundancy check). 

Kjørte en chkdsk /f uten at den fant noe, ditto en sfc uten at det gjorde noe til eller fra.

Lenke til kommentar

Det viser en SMART status som pass, i alle fall. Som alle WD-diskene mine (har 3 interne fra dem også). Og morsomt nok, min gamle MyBook på 1TB, som er janky af og over 10 år gammel.

Prøvde det oppdaterte og det gav meg en feilkode 7, uten at jeg ble noe klokere. Heller ikke da jeg googlet og fikk beskjed om at det kunne være en alvorlig systemfeil.

Lenke til kommentar

Data Lifeguard kan brukes til SMART test (enkel og full). Disse er nyttige. Det jeg pleier å gjøre på WD disker er å kopiere det jeg kan, evt bruke dd_rescue via USB/LiveCD Linux og for best-effort kloning når originalen din er wonky. Du sitter igjen med en best mulig klone som er bedre enn de laget med klonevertøy som gjerne forventer en feilfri disk sektormessig, og så kjøre Data Lifeguard med SMART erase som sletter kildedisken og ofte fikser det som er av feil som disken finner i.o.m at den ikke må ta hensyn til data. Sist gang jeg brukte dd_rescue var for å fikse en Mac-disk med HFS+ filsystem. Fikk klonet hele disken med dd_rescue. Eneste feilen på disken fysisk var en blokk på 512 bytes som var defekt på harddisken, og dette torpederte helle fikseprosedyren til OSX. Kloningen krever dog en ekstra disk som er stor nok. NetOnNet har en bra og rimelig Intenso USB 2,5" til jobben.

Klonen kan du kjøre checkdisk på eller reparere på annet vis, siden disken er frisk, men har "syke" data. Vær dog obs på at forskjellige programmer behandler det at man har klonet en lagringskapasitet til annen ulikt så ikke tillat endringer ang diskdata der (partisjon-størrelse/ CHS - cylinder head sector ) med mindre du er sikker på at det går greit. Mener å huske at jeg gjorde dette med GParted etterhvert og at det gikk greit.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
2 hours ago, NoBo said:

Har du prøvd med annen kabel mellom disken og PC-en din samt en annen USB-port på nevnte PC? Tenker for å utelukke den delen.

Min erfaring med kablingen er at den enten virker eller ikke, men det er sikkert lurt å sjekke dette og evt prøve å rense med isopropanol / WD40 / elektronikkrens. Har dog aldri trengt å bruke USB-rens i annet enn på mobiltelefoner i kontakten på mobildelen.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Datasmurf said:

Det viser en SMART status som pass, i alle fall. Som alle WD-diskene mine (har 3 interne fra dem også). Og morsomt nok, min gamle MyBook på 1TB, som er janky af og over 10 år gammel.

Prøvde det oppdaterte og det gav meg en feilkode 7, uten at jeg ble noe klokere. Heller ikke da jeg googlet og fikk beskjed om at det kunne være en alvorlig systemfeil.

Kopier ut det du vil ta vare på og kjør en FULL diagnose (Extended test). Dette kan ta lang tid! Men den går igjennom hele disken og merker alle Bad Sectors. I mange tilfeller blir disken brukbar igjen etterpå. Du kan da sjekke SMART-verdiene C5 (Reallocated Secors Count) og C5 (current pending sector count) vil vise dårlige sektorer som ikke er merket enda. Den bør være 0 (RAW).

Så lenge Value er over Threshold så skal disken være innenfor det WD mener er OK.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (På 22.4.2022 den 19.24):

Har du prøvd med annen kabel mellom disken og PC-en din samt en annen USB-port på nevnte PC? Tenker for å utelukke den delen.

Det har jeg.

 

sedsberg skrev (På 22.4.2022 den 22.55):

Kopier ut det du vil ta vare på og kjør en FULL diagnose (Extended test). Dette kan ta lang tid! Men den går igjennom hele disken og merker alle Bad Sectors. I mange tilfeller blir disken brukbar igjen etterpå. Du kan da sjekke SMART-verdiene C5 (Reallocated Secors Count) og C5 (current pending sector count) vil vise dårlige sektorer som ikke er merket enda. Den bør være 0 (RAW).

Så lenge Value er over Threshold så skal disken være innenfor det WD mener er OK.

Skal teste det når jeg får ny hdd og den klonedocken. Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...