Gå til innhold

Kjøpe dollar på gardemoen


TotalF

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med hvordan jeg får kjøpt ca $2000 på gardemoen i juni.

Kommer til gardemoen kl 17 onsdag kveld og flyet mitt går torsdag 0920 så er usikker på om jeg rekker et vekslingskontor med tanke på når man trenger å være vid gaten.

Kan man ta ut denne summ i uttagsautomater eller har de noen limit for hvor mye jeg får ta ut?

Regner med å ha dollar med meg hjem som jeg da ønsker å kunne veksle tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (4 minutter siden):

Du har vel ikke lov til å ha så mye kontanter?

Det er lov å ha med seg 2500 dollar ut fra landet uten å behøve opplyse tollen om det så det er innenfor.

Det blir mest trolig dyrere å ta ut denne summ i Usa med tanke på gebyrer på mitt visa-kort, derfor ønsker jeg å gjøre det i Norge.

Har ikke noen bank i min nærhet som arbeider med kontanter lengere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, TotalF said:

Det er lov å ha med seg 2500 dollar ut fra landet uten å behøve opplyse tollen om det så det er innenfor.

Det blir mest trolig dyrere å ta ut denne summ i Usa med tanke på gebyrer på mitt visa-kort, derfor ønsker jeg å gjøre det i Norge.

Har ikke noen bank i min nærhet som arbeider med kontanter lengere...

Det er billigere å gjøre det når du kommer frem tror jeg.

kursen du får på automatene er skiiiiiikkelig dårlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok du slipper billigere unna å hente kontantene i USA ja. Jeg har riktignok kun vært der to turer, men hadde ikke med en eneste daler da jeg dro på disse turene og det gikk helt utmerket. Ene var til Los Angeles forøvrig.
Skaff deg heller en bank som ikke spiser av pengene dine i form av gebyrer??

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (3 minutter siden):

Tror nok du slipper billigere unna å hente kontantene i USA ja. Jeg har riktignok kun vært der to turer, men hadde ikke med en eneste daler da jeg dro på disse turene og det gikk helt utmerket. Ene var til Los Angeles forøvrig.
Skaff deg heller en bank som ikke spiser av pengene dine i form av gebyrer??

Alle steder jeg lest online advarer mot høye gebyrer i Vegas i automater så er ikke sikker på at du har rett.

Litt svårt å bare bytte bank sådær da en bor i grendenorge og egentlig kun har tilgang på en stykk lokalbank, som i øvrig tilbyr gode villkår minus at de ikke lengere håndterer fysiske penger...

Lenke til kommentar

Oki.. Jeg tror du vil kunne få bedre informasjon hvis du venter litt her på forumet, mange som er ute og reiser her som sikkert vil hjelpe deg.
Jeg brukte forøvrig S Bank og det eneste 'ekstra' var at de benyttet sine egne+ kurser, noe som for min del utgjorde brøkdelen av eventuelle gebyrer.
S Bank kan du garantert skaffe deg en konto i så lenge du er komfortabel med at det er en rein nettbank. Koster ikke mye der heller..
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Woff said:

Tror nok du slipper billigere unna å hente kontantene i USA ja. Jeg har riktignok kun vært der to turer, men hadde ikke med en eneste daler da jeg dro på disse turene og det gikk helt utmerket. Ene var til Los Angeles forøvrig.
Skaff deg heller en bank som ikke spiser av pengene dine i form av gebyrer??

Men, nå er jo Sbanken dessverre svelgt av Dnb som har dyre gebyrer.

Endret av G
Lenke til kommentar

For sent nå, men  til neste gang bør du ordne det et mastercard så du slipper styret med uttak og bruks gebyrer i utlandet.

Når du kommer forbi taxfree på utenlandsdelen av gardermoen så er det valuta-automater på venstre hånd rett etter svingen hvor du kan ta ut penger via kortet ditt. Det er en chokepoint så er umulig å ikke se de grå maskinene.

Skal du veksle nok til dollar eller dollar til nok i form av kontanter må du i banken din.

Alternativt er det sikkert en svindyr fysisk valuta forhandler på den internasjonale flyplassen du ankommer på.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
Nwader skrev (3 minutter siden):

For sent nå, men  til neste gang bør du ordne det et mastercard så du slipper styret med gebyrer i utlandet.

Når du kommer forbi taxfree på utenlandsdelen av gardermoen så er det valuta-automater på venstre hånd rett etter svingen hvor du kan ta ut penger via kortet ditt. Det er en chokepoint så er umulig å ikke se de grå maskinene.

Skal du veksle nok til dollar eller dollar til nok i form av kontanter må du i banken din.

 

Drar først i slutten av juni. Har to kort, et visa debet og et visa kredit. Kreditkortet var tidligere et mastercard men de bytte ut det mot visa kring jul 2021.

Hvorfor er mastercard bedre i dette henseende?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Woff said:

S Banken kommer IKKE til å endre noe før tidligst om et snaut år, tror trådstarter er hjemme igjen før den tiden.. 🙂

Joda går ut i fra det jeg også. Men, da må man på jakt før eller siden uansett etter en ny grei bank.

Lenke til kommentar
Woff skrev (Akkurat nå):

Tviler på at det må ordnes i dag?

Skrev i flrste post at jeg drar i juni. At jeg deretter skrev onsdag var kun for å tydliggjøre at det ikke dreide seg om en lørdag eller søndag med tanke på åpningstider 

 

Så jeg har god tid på meg å få ordnet ting.

Lenke til kommentar
TotalF skrev (4 minutter siden):

Drar først i slutten av juni. Har to kort, et visa debet og et visa kredit. Kreditkortet var tidligere et mastercard men de bytte ut det mot visa kring jul 2021.

Hvorfor er mastercard bedre i dette henseende?

Ingen gebyr på uttak fra minibank i utlandet, du har tid til å ordne deg et.

Bare vær obs på at noen eiere av minibanker liker å legge gebyr på selv, velg derfor minibank med omhu, google før bruk.

Endret av Nwader
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...