Jump to content
Tullballj

Beholde gamle vilkår med ny mobil (telia)?

Recommended Posts

Vurderer å bytt ut min snart 4 år gamle telefon mot en ny. Vurderer å binde meg i 12 måneder hos telia for å få best pris på telefonen. Er kunde og er fornøyd med mitt telia x abonnement. Jeg har imidlertid "gamle" telia X. Det vil si at jeg har ubegrenset med hastighet  før de skrur hastigheten ned etter 100 GB brukt data. Nå får jeg hastighet opp til 1000 mbit/s. Jeg betaler 549 i måneden for dette. I den nye avtalen kan  man velge telia x Normal, Rask eller Max.  Mitt abonnement tilsvarer max som nå koster 699. Altså en økning på 150 kroner i forhold til nå. Hvis jeg velger rask får jeg abonnementet til samme pris, men bare opp til 200 mbit/s i hastighet. Altså en kraftig nedgradering i forhold til dagens avtale. En ting er hastigheten som kanskje ikke er så farlig. 200 mbit/sek er mye,  men jeg har også tvilling sim og data simkort. Hvert ekstra simkort koster meg nå 30 kroner, men i den nye avtalen koster det 89 kroner pr ekstra simkort. 

Jeg er redd for at en 12 månenders avtale kan gjøre at jeg må betale mer for mindre. Noen som vet? Jeg forsøkte å spørre kundeservice, men fikk ikke skikkelig svar. Han sa bare at 200 mbit/s er bra nok for de fleste, og maste om hvor bra telefonen jeg var interessert i er. Jeg oppfattet det derfor som at jeg vil miste det abonnementet jeg har nå hvis jeg tegner ny 12 måneders avtale.  Da får jeg mindre data og må betale mer. 

Edited by Tullballj

Share this post


Link to post

Det er 1800kr i året du evt må betale mer for å bytte abo tilsvarende det du har 

Over noen år vil det betale ned tlf om du kjøper uten abonnement

Edited by Mechablast

Share this post


Link to post

Det stemmer sikkert at du kan få dårligere vilkår når du avtaler en ny avtale. Du får høre om de tilbyr å beholde vilkår.

Når det gjelder hastighet så ser jeg at 20 mbit/s er hastigheten på Telia X Normal abonnementet. Som jeg vil tro holder for de fleste.

Edited by Svein M

Share this post


Link to post

Spør Telia en gang til. Det er forskjeller mellom de forskjellige kundebehandleren når det gjelder kompetanse. Hvordan jeg vet? Jo, jeg har vært kunde hos dem i 28 (!) år.

Share this post


Link to post
On 4/21/2022 at 1:42 PM, Tullballj said:

Vurderer å bytt ut min snart 4 år gamle telefon mot en ny. Vurderer å binde meg i 12 måneder hos telia for å få best pris på telefonen. Er kunde og er fornøyd med mitt telia x abonnement. Jeg har imidlertid "gamle" telia X. Det vil si at jeg har ubegrenset med hastighet  før de skrur hastigheten ned etter 100 GB brukt data. Nå får jeg hastighet opp til 1000 mbit/s. Jeg betaler 549 i måneden for dette. I den nye avtalen kan  man velge telia x Normal, Rask eller Max.  Mitt abonnement tilsvarer max som nå koster 699. Altså en økning på 150 kroner i forhold til nå. Hvis jeg velger rask får jeg abonnementet til samme pris, men bare opp til 200 mbit/s i hastighet. Altså en kraftig nedgradering i forhold til dagens avtale. En ting er hastigheten som kanskje ikke er så farlig. 200 mbit/sek er mye,  men jeg har også tvilling sim og data simkort. Hvert ekstra simkort koster meg nå 30 kroner, men i den nye avtalen koster det 89 kroner pr ekstra simkort. 

Jeg er redd for at en 12 månenders avtale kan gjøre at jeg må betale mer for mindre. Noen som vet? Jeg forsøkte å spørre kundeservice, men fikk ikke skikkelig svar. Han sa bare at 200 mbit/s er bra nok for de fleste, og maste om hvor bra telefonen jeg var interessert i er. Jeg oppfattet det derfor som at jeg vil miste det abonnementet jeg har nå hvis jeg tegner ny 12 måneders avtale.  Da får jeg mindre data og må betale mer. 

99,9% sikkert at du er riktig. Ønsker du tlf. med rabatt sikkert mister du gamle avtalen. Dette funker begge veien, om du ikke ønsker rabatt på tlf. kan du binde seg for 1år og få rabatt på abonnement (tror du kan få minst 25% i den siste, kanskje med noen tillegg goodies hvis du er høflig og handler bra.) - men sikkert de vil tar deg bort fra den gamle avtale.

Share this post


Link to post
On 4/21/2022 at 6:42 PM, Bäcker said:

Spør Telia en gang til. Det er forskjeller mellom de forskjellige kundebehandleren når det gjelder kompetanse. Hvordan jeg vet? Jo, jeg har vært kunde hos dem i 28 (!) år.

prøv å ringe her 23 88 96 38. de er ansvarlig for å beholde kunder. du får ikke mye ut fra vanlig kundebehandler.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...