Gå til innhold

Her er Lexus' nye elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (44 minutter siden):

Rebadged Toyota. Blir helt sikkert en god bil, men 400 km rekkevidde? Syns det blir for dårlig, men holder jo for mange.

Det bør holde til de aller fleste basert på gj.snitt kjørelengde for familier, men av en eller annen grunn (sier ikke at dette er deg) så tenker folk at det er så langt man kommer. Vi har jo elbiler begge to, om du hadde begrenset rekkevidden til 40mil kontra hva du har idag - tror du det ville slått ut negativt i særlig stor grad?

For min del hadde jeg hatt null utfordring med det. Effektiv rekkevidde med 1 ladestopp er 70-80 mil om sommeren og 50-60 om vinteren, jeg vet ikke om familier med små barn som knuser ut noe særlig mer enn 30-40 mil uten en liten strekk. Vi pleier å planlegge det litt, så kan man gjøre noe litt ålreit den halvtimen.

Det sagt, dette er Lyxmerket til Toyota. 40mil er ikke for lite, men det er lite nok til at det blir et tema.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 timer siden):

Det bør holde til de aller fleste basert på gj.snitt kjørelengde for familier, men av en eller annen grunn (sier ikke at dette er deg) så tenker folk at det er så langt man kommer. Vi har jo elbiler begge to, om du hadde begrenset rekkevidden til 40mil kontra hva du har idag - tror du det ville slått ut negativt i særlig stor grad?

I praksis så holder det helt fint for de aller fleste. Men det krever litt mer planlegging. Særlig på vinterføre når denne kanskje har ca. 60 - 70% av WLTP-rekkevidden i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange er jo glad i å slepe på en campingvogn, om de ikke har skaffet seg bobil, og da trengs fort 6-800 km for å oppnå rundt 3-400 km i praksis, på varme sommerdager.

Min egen har jo 449 km etter WLTP, men det blir jo fort mindre bare med takboks og motorvei, selv om man med takboks helst ikke bær kjøre over 110-120 km/t.

Ser derfor at mange kan ønske seg stort batteri som gir minst 600 km for slik bruk, og så et mindre batteri som takler 400 +/- km i norsk landeveisfart.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

400km er litt snaut når f.eks Model Y har 530 med bare litt større batteri. Y har jo også firehjulsdrift og mere ytelse enn denne.

400km er sikkert nok for mange men høres jo ikke ut som bilen er spesielt effektiv.

Forsto det slik at ECO modus skulle hjelpe på rekkevidden ved å deaktivere varmeapparatet helt..

Men dashbordet ser mye bedre ut enn hos Toyota og Subaru sine så er denne utgavene jeg ville foretrukket av dem.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

400km er litt snaut når f.eks Model Y har 530 med bare litt større batteri. Y har jo også firehjulsdrift og mere ytelse enn denne.

Model Y LR med 20" hjul har 530km WLTP-rekkevidde.

Model Y LR med 19" hjul har 565km WLTP-rekkevidde. Syns det er temmelig bra jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, kremt said:

Det spørs om det er noen ulike målestandarder ute og går her. Jeg venter hvertfall på banankasse testen.

Tesla måler til taket. Normen er å måle til bagasjehylle (eller der den skulle ha vært)

Å måle banankasser forteller deg hvor mange banankasser du får med. Utover det er den lite presis. Alt for store enheter og for mye rom for å påvirke testen ved ulik stabling.

Lenke til kommentar
8 hours ago, sverreb said:

Tesla måler til taket. Normen er å måle til bagasjehylle (eller der den skulle ha vært)

Å måle banankasser forteller deg hvor mange banankasser du får med. Utover det er den lite presis. Alt for store enheter og for mye rom for å påvirke testen ved ulik stabling.

Oppgir Tesla noen mål da?

Virker som man alltid må gjennom 3eparter som har målt selv for å få slik informasjon.

Banankassetesten blir litt dum på noen biler.

Ioniq 5 fikk inn masse kasser fordi Bjørn klarte å presse flere i ett gap mellom baksetet og bagasjeromer, men i praksis er det veldig knotete å benytte denne plassen til bagasje.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Ulik stabling? Testen er lik for alle biler, og han som gjør testen pakker inn så mange som overhodet mulig. Testen viser at plassen ikke er så stor i enkelte biler som noen personer her hevder, det er langt mer likt.

Det banankassetesten representerer er en bagasjestørrelse større enn en pocketbok. Det vil gi en bedre pekepin på lastekapasitet, da du sjelden gidder å tømme ut bagasjen/ha den løst. 

Jeg har testet flere biler: EQC, EV6 og E-Tron som alle har flere liter bagasjeplass enn meg - men bilene tar mindre bagasje.

Jeg synes den oversikten trumfer vanlig litersmål - så får vi se frem til den perfekte bagasjetesten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, sverreb said:

Ja har du sett! 850 liter.

Kilde på hvordan de andre måler liter da om de ikke måler til taket? Om man ser størrelsen på bagasjerommet til disse bilene tror jeg det ville vært mindre om ikke de også målte til taket.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Complexity said:

Ja har du sett! 850 liter.

Kilde på hvordan de andre måler liter da om de ikke måler til taket? Om man ser størrelsen på bagasjerommet til disse bilene tror jeg det ville vært mindre om ikke de også målte til taket.

ISO3832 definerer normen for hvordan det skal måles og der fremgår det at man bare måler opp til hattehyllen eller toppen av setet. Man måler med 20x5x10 cm blokker.
Skoda har en beskrivelse av prosessen her: https://www.skoda-storyboard.com/en/skoda-world/measuring-boot-space-a-process-a-bit-like-tetris/

Lenke til kommentar
8 hours ago, sverreb said:

ISO3832 definerer normen for hvordan det skal måles og der fremgår det at man bare måler opp til hattehyllen eller toppen av setet. Man måler med 20x5x10 cm blokker.
Skoda har en beskrivelse av prosessen her: https://www.skoda-storyboard.com/en/skoda-world/measuring-boot-space-a-process-a-bit-like-tetris/

Prøvde å google Toyotan, Subaruen og Lexusen + ISO3832 og fikk ingen treff.

Sikker på at de bruker det til å oppgi liter på disse bilene?

Fikk opp at Skoda og Mercedes bruker det på noen biler 

Edit: Ser Toyota nevner de bruker VDA metoden som muligens er samme  som ISO3832?

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...