Gå til innhold

Har plukket Mistral-missilene av de norske fartøyene og sendt dem til Ukraina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge bør satse mye mer på droner (evt kamikaze-droner) - dette er billige våpen med stort kreativt potensiale. 

Fokuser på volum og at mange mannskap trenes på det fremfor superdyre mil-spec droner.

Er det noe som krigen i Ukraina har vist er det at droner er meget effektive observasjonsposter og stor militær verdi om de samkjøres med tradisjonelle våpen og fokusering av personell på riktig sted.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (1 time siden):

Tragisk at Norge hiver seg inn i krigen, og bidrar til å eskalere konflikten. Mon tro hvem som gir råd til Regjeringen? Det virker ikke som de lytter til Toje, Hellestveit eller Diesen i hvetfall.

Diesen har da sagt at vi må gi Ukraina alt de trenger for å sloss, og visst fanden skal de sloss! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Drogin skrev (3 minutter siden):

Jeg er heller ikke veldig rik, men donerte en liten slant direkte til Ukrainas militære med vanlig bankkort/visa. Du kan gjøre det her: (Det går via Ukrainas sentralbank).
NOK står ikke i lista, men bare å velge Euro så konverterer banken
https://bank.gov.ua/en/news/all/natsionalniy-bank-vidkriv-spetsrahunok-dlya-zboru-koshtiv-na-potrebi-armiyi

De har fått inn totalt 1.4 milliarder regnet i norske kroner fra diverse land, de nevner spesielt fra:
the U.S., the UK, Germany, Sweden, Finland, Poland, Switzerland, Norway, Australia, France, Canada, and many other countries

Kult, takk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (1 time siden):

Litt av et debattnivå her på TU. Registrerer at alle (så langt) er annonyme kommenarer uten fult navn, inkludert AJ830V5V. Har du noe å bringe til torgs? Spørsmålet burde vel snarere være om ikke man har fått med seg den massive nedbyggingen av det norske Forsvaret. Jeg skulle så gjerne ønske at Norge faktisk hadde å avse, men det har vi altså på ingen måte. Og nå risikerer vi å bli enda mer sårbar om ikke vi får på plass en fullgod erstatning og tilstrekkelige mengder. Demonteringen av Forsvaret er i full sving ser det ut for.

Stilte deg bare noen spørsmål som du tydeligvis ikke har lyst til  å svare på. Men du kan få et til: tror du Putin er fornøyd hvis han får lagt ned Ukraina, eller tror du han har videre ekspansjonsplaner (lebensraum)?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Beklager, det var litt upresist av meg Duncan, Glenn Diesen skal det være. Må ikke forveksles med tidligere forsvarssjef Sverre Diesen, men når det kommer til Norge så tror jeg de har sammenfallende syn, at Norge må snarest mulig ruste opp eget forsvar.

.

Det hadde for øvrig vært interessant å se hvor mange av kommentarkrigerne som var villig til å reise til Ukraina for å krige, når det kommer et stykke.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at de fleste giverene av våpen og utstyr til Ukraina spiller et dobbelt spill, også kalt politikk.
Våpnene som doneres er i all hovedsak utgående utstyr, og vil nok bli erstattet med nytt eller nyere modeller hos giverlandene. Man slår altså tre fluer i en smekk ved at man for rullert ut aldrende utstyr fra eget depot, kanskje oppdatert til nyere modeller/teknologi i samme slengen, og på toppen av det kan politikerene skåre billige poenger ved å vise hvor gavmilde og støttende de er.

Det er ganske tydelig å se, når man ser hvor stor motstanden er for å sende nyere teknologi fra giverlandene, med noen gyldne unntak. Argumentet om at det nye er for krevende å trene opp folk på er vel i beste fall et vikarierende argument.

For all del, det er ikke noe feil med våpnene som sendes. Det har Ukrainerene grundig demonstrert. Noen ganger vil mengde være viktigere enn hightech, slik som rundt Kyiv hvor det å få plassert ut antipanser på hvert gatehjørne var avgjørende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (15 minutter siden):

Det hadde for øvrig vært interessant å se hvor mange av kommentarkrigerne som var villig til å reise til Ukraina for å krige, når det kommer et stykke.

Det er ganske vesentlig forskjell på å forsyne en angrepet nasjon med defansive våpen så de kan forsvare seg selv, kontra å reise dit for å delta i krigen, eller sende mere offensive våpen.

I følge de siste tilbakemeldingene har Ukraina nok folk akkurat nå, og må faktisk avvise utlendinger som ønsker å bidra. Men de trenger jevn etterforsyning av "forbruksmatriell" som ammo, førstehjelpsutstyr og mat.

Ønsker man å bidra til Ukraina tror jeg faktisk personlige bidrag til gjenoppbygging når kampene er over vil bety mere etter hvert.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (3 minutter siden):

Beklager, det var litt upresist av meg Duncan, Glenn Diesen skal det være. Må ikke forveksles med tidligere forsvarssjef Sverre Diesen, men når det kommer til Norge så tror jeg de har sammenfallende syn, at Norge må snarest mulig ruste opp eget forsvar.

.

Det hadde for øvrig vært interessant å se hvor mange av kommentarkrigerne som var villig til å reise til Ukraina for å krige, når det kommer et stykke.

Du vil sende våpen? Ja.

Men er du villig til å krige? Nei.

Tror dette er 99.9% av forumet pr dags dato. Så kan man jo enten tro dette er fordi vi er en gjeng reddharer, eller om dette kan ha noe med at situasjonen fortsatt er på den avstanden av våpenleveranser er det mest inngipende vi kan gjøre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anonyme Frobe fornekter seg heller ikke, og kommer mer flere løse påstander. Det er klassisk trolling, som jeg trodde TU var forskånet for i større grad. Har du noe saklige innspill i debatten annet enn "Oss" og "Vi" og de klassiske hersketeknikkene som fremstår som relativt barnslige nå som endel av ordene er utslitt. Trist hvis det er ingeniører som bruker tiden sin slik.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Roger Dyrøy said:

Bygge opp det norske Forsvaret, i stedet for å degradere det ytterligere. Det er enkle logikk, og sunn fornuft. Vi løper en stor risiko ved å blande oss inn i konflikten som for øvrig har pågått i 8 år. Men for all del om du ønsker å legge statskanalens propaganda til grunn så kjør på, men det er altså samme gjengen som slipper til folk som tar til orde for å legge skylden på det russiske folk, og mener at det er bare en side som bedriver propaganda. Det er grenseløst naivt å tro på slikt føleri, enda mindre egnet er det til å drive utenrikspolitik.

Et lite spørsmål. Jeg regner med at det der NRK du sikter til når du refererer til statskanalens propaganda. Hvilken alternativ kilde mener du vi skal legge til grunn?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, KLAB19 said:

Mitt inntrykk er at de fleste giverene av våpen og utstyr til Ukraina spiller et dobbelt spill, også kalt politikk.
Våpnene som doneres er i all hovedsak utgående utstyr, og vil nok bli erstattet med nytt eller nyere modeller hos giverlandene. Man slår altså tre fluer i en smekk ved at man for rullert ut aldrende utstyr fra eget depot, kanskje oppdatert til nyere modeller/teknologi i samme slengen, og på toppen av det kan politikerene skåre billige poenger ved å vise hvor gavmilde og støttende de er.

Det er ganske tydelig å se, når man ser hvor stor motstanden er for å sende nyere teknologi fra giverlandene, med noen gyldne unntak. Argumentet om at det nye er for krevende å trene opp folk på er vel i beste fall et vikarierende argument.

For all del, det er ikke noe feil med våpnene som sendes. Det har Ukrainerene grundig demonstrert. Noen ganger vil mengde være viktigere enn hightech, slik som rundt Kyiv hvor det å få plassert ut antipanser på hvert gatehjørne var avgjørende.

Det er mye Ukraina trenger. Ønskelisten deres er lang, men kanskje ikke så realistisk. Det er ikke lett å innføre ett avansert våpensystem. Ikke bare må man  lære seg å operere systemet, men man må også lære seg det taktiske. Det hele må så øves i en helhet, noe som ofte er komplisert og tidkrevende. Derfor ender man gjerne med å sende enklere systemer eller systemer de allerede kjenner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...