Gå til innhold

Over en halv million elbiler på norske veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (2 timer siden):

Du skal være passelig sta og ha et veldig spesielt behov om du kjøper noe annet enn elbil i 2022.

Bruktbilkjøpere fikk ikke det memoet. Men om noen år til med denne utviklingen i nybilmarkedet blir det mye interessant å velge i. De som har ressurser til å kjøpe ny bil med noen års mellomrom vil nok bli fristet til å bytte ut bilene i takt med teknologiutviklingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

I 2025 skal ingen nye biler bruke bensin og diesel, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Noen politikere har snudd dette på hodet og sier at fra 2025 skal du kunne lade alle nye biler. Litt skudd i blinde, men det kan ha vært Rotevatn som sa det. Forskjellen på Christina Bu og politikere er dermed hvilken side av ikkesalgs-prinsippet plugin-hybrider skal havne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sareptas skrev (2 timer siden):

Da må vel snart Elbilforeningen avvikle seg selv

Eller begynne å kalle seg selv for Bilforeningen, det blir kanskje litt søkt...

 

.. og amcar-foreningene kan begynne å kalle seg for retro-car forening. Det er visstnok totalt sosialt akseptert å rulle inn i sånne foreninger med en skikkelig gammel stilig bil uansett opprinnelse, mens nyre amerikanske biler som f.eks Tesla model S, er visst totalt sosialt uakseptabelt. For å si det sånn, amcar-kompisene mine satt kaffen i vrangstrupen da jeg kalte model S-en min for amcar. Men en annen gang da det rullet en flott 50-talls mercedes forbi holdt haka på å ramle av de.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

.. og amcar-foreningene kan begynne å kalle seg for retro-car forening. Det er visstnok totalt sosialt akseptert å rulle inn i sånne foreninger med en skikkelig gammel stilig bil uansett opprinnelse, mens nyre amerikanske biler som f.eks Tesla model S, er visst totalt sosialt uakseptabelt. For å si det sånn, amcar-kompisene mine satt kaffen i vrangstrupen da jeg kalte model S-en min for amcar. Men en annen gang da det rullet en flott 50-talls mercedes forbi holdt haka på å ramle av de.

Alle tesla modeller er amcars. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Ikke de produsert i Kina og Tyskland f.eks.

Du vet det er skrudd sammen Chevrolet, Buick og lignende i Norge, fordi bilene kom som "kit"? Ingen som vil finne på å definere de som noe annet enn Amcars.

Så det er ingen vits i å prøve å skille på hvor de faktisk er produsert, på samme måte som alle BMW er europeiske, selv om X5 f.eks. bygges i USA. De vil nok aldri (ok, klar over at man helst ikke skal si det ordet) finne på å kalle BMW for en Amcar.

På samme måte som at Nissan er japansk, selv om det er en svær fabrikk i England hvor de bygger flere av modellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Du vet det er skrudd sammen Chevrolet, Buick og lignende i Norge, fordi bilene kom som "kit"? Ingen som vil finne på å definere de som noe annet enn Amcars.

Så det er ingen vits i å prøve å skille på hvor de faktisk er produsert, på samme måte som alle BMW er europeiske, selv om X5 f.eks. bygges i USA. De vil nok aldri (ok, klar over at man helst ikke skal si det ordet) finne på å kalle BMW for en Amcar.

På samme måte som at Nissan er japansk, selv om det er en svær fabrikk i England hvor de bygger flere av modellene.

Er dette en Amcar? 

image.thumb.png.8e56cc13aefa2ca0f70f22358cbb7426.png

 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (36 minutter siden):

Er dette en Amcar? 

Selv om det opprinnelig var en koreansk Daewoo Matiz, som ble rebranded til Chevrolet Spark da Chevrolet, som er et amerikansk bilmerke, kjøpte opp Daewoo, så gjør merket dette til en Amcar. 

Det er totalt uvesentlig at bilen ikke på noen som helst måte fyller opp "kravene"/forventningene til hva vi anser som en reell amcar (muskelbil), så fyller den det ene kravet som er avgjørende. Nemlig hvor merket kommer fra.

Så, velkommen til en internasjonal verden, der grensene for vår oppfattelse, blir utfordret på alle mulige måter.

Her er en annen bil, riktignok opprinnelig amerikansk-laget, som også er en Amcar uten å fylle muskelbil-kriteriet, men som heller ikke vekker veldig oppsikt på et Amcar-treff, annet enn eventuelt sjokk over at noen kaller det en amcar (vistnok mye MB i denne):

420px-2000-2002_Dodge_Neon_--_06-20-2011

https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Neon

Amcar, eller ikke?

https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=18280&start=135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Selv om det opprinnelig var en koreansk Daewoo Matiz, som ble rebranded til Chevrolet Spark da Chevrolet, som er et amerikansk bilmerke, kjøpte opp Daewoo, så gjør merket dette til en Amcar. 

Det er totalt uvesentlig at bilen ikke på noen som helst måte fyller opp "kravene"/forventningene til hva vi anser som en reell amcar (muskelbil), så fyller den det ene kravet som er avgjørende. Nemlig hvor merket kommer fra.

Så, velkommen til en internasjonal verden, der grensene for vår oppfattelse, blir utfordret på alle mulige måter.

Her er en annen bil, riktignok opprinnelig amerikansk-laget, som også er en Amcar uten å fylle muskelbil-kriteriet, men som heller ikke vekker veldig oppsikt på et Amcar-treff, annet enn eventuelt sjokk over at noen kaller det en amcar (vistnok mye MB i denne):

420px-2000-2002_Dodge_Neon_--_06-20-2011

https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Neon

Amcar, eller ikke?

https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=18280&start=135

Chrysler Neon er en Amcar, da den er designet og bygget av et amerikansk selskap i USA. Den deler forresten mye med BMW så vidt jeg husker, ikke så mye med MB. Ellers hadde jeg en førstegenerasjons Neon for en del år siden, og er enig i at det absolutt ikke føles som noen amerikansk bil. Men det stod "Made in the USA" på den.

Men for å vri litt på denne; da er du enig i at Polestar er Svensk, og at MG er engelsk, ikke sant? Mange omtaler jo dette som kina-merker.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (20 minutter siden):

Chrysler Neon er en Amcar, da den er designet og bygget av et amerikansk selskap i USA. Den deler forresten mye med BMW så vidt jeg husker, ikke så mye med MB. Ellers hadde jeg en førstegenerasjons Neon for en del år siden, og er enig i at det absolutt ikke føles som noen amerikansk bil. Men det stod "Made in the USA" på den.

Men for å vri litt på denne; da er du enig i at Polestar er Svensk, og at MG er engelsk, ikke sant? Mange omtaler jo dette som kina-merker.

I og med at Polestar er et underforetak av Volvo, så mener jeg at merket er svensk. På samme måte, MG har sitt hovedkontor i Storbritannia, og er britisk. Akkurat som Jaguar og Landrover og er det, selv om eierskapet er indiske Tata...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...