Gå til innhold

Medleverturnus og offentlig sektor vs privat.


Anbefalte innlegg

Hei! 

Er i en jobbsøkingsprosess og syntes mange jobber med medleverturnus virker spennende. Men er også litt skeptisk til det å bo sammenhengende på jobb lengre perioder. Er det noen som har erfaring mer slikt arbeid, og har lyst til å komme med sin erfaring?

De fleste jobber av dette slaget som jeg har sett, er i privat sektor. Jeg har av bekjente hørt negative ting om det private, som at ting ikke er like profesjonelt der, dårligere lønn innen helse- og sosialjobber og dårligere pensjonsordning. Har noen her noe peiling på dette?

På forhånd tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er store forskjeller på både lønn, faglig utvikling og ivaretakelse i det private og kommuner.

Turnuser endres også ofte med 1-3 måneders varsel. Når man skal spare får man endringsoppsigelse, det fikk jeg, måtte gå ned 75.000 i lønn. En lønn som ikke er så bra, fra før (har høyskole med videreutdanning og masse erfaring og kursing). 

Tedensen nå er bort fra medleverturnus. Da medleverturn g ofte er fordi folk vil ha en jobb ved siden av og ikke til fokus på brukerens beste. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (13 timer siden):

Det er store forskjeller på både lønn, faglig utvikling og ivaretakelse i det private og kommuner.

Turnuser endres også ofte med 1-3 måneders varsel. Når man skal spare får man endringsoppsigelse, det fikk jeg, måtte gå ned 75.000 i lønn. En lønn som ikke er så bra, fra før (har høyskole med videreutdanning og masse erfaring og kursing). 

Tedensen nå er bort fra medleverturnus. Da medleverturn g ofte er fordi folk vil ha en jobb ved siden av og ikke til fokus på brukerens beste. 

Takk for svar!😊 Dette høres ikke så bra ut nei. Og du tenker det er representativt for hvordan ting er i det private?

Lenke til kommentar
Maik1 skrev (45 minutter siden):

Takk for svar!😊 Dette høres ikke så bra ut nei. Og du tenker det er representativt for hvordan ting er i det private?

Det er ikke noe felles svar. Det er store variasjoner i det private. Nå gjelder endringer av turnus og nedjustering av lønn også kommunale institusjoner. 

Privat drift har alltid et fokus på mest mulig profitt, det fokuset kan gå altfor for langt av og til. Jeg har akuttplassert folk (beboere) ut av private institusjoner pga ekstrem uforsvarlig drift. Private omsorgsaktører er ofte en del av et større selskap (under flere navn) som også driver oppkjøp av eiendom og annet også. Det gjøres mye bra arbeid i det private, men også dårlige sider. Aleris har sine mørke sider, Fyrlykta har vært laaangt inne i etikkens totale  mørke. 

Det viktigste er jo at ansatte på gulvet ikke lar en ledelses grådighet eller mangel på ivaretakelse, av ansatte gå utover brukeren.

Arbeidsmiljø er uansett sammensatt, selv med grei eller dårlig ledelse. 

Nå er vel dette svar utover spørsmålet medeleverturnus. I det hele velger jeg å tro at mange private er gode arbeidsplasser.

Endret av plankeby
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder privat vs kommunalt, så er det veldig bra, og veldig dårlige enheter i begge leirene.

Min erfaring er mye mere profesjonalitet, og mere midler tilgjengelig i det private, enn i det kommunale. Men dette variere nok ut i fra hvor man befinner seg.

Det private blir lettere arrestert og hengt ut for feilene de gjør, som får det til å virke som om det offentlige er mere stuereint. Det er det ikke. (Mener ikke at det private er uskyldig altså, bare at det offentlige slipper billigere unna)

-

Har et inntrykk av at det private henger litt bak lønnsmessig for tiden. Jeg jobber i det offentlige nå, men da jeg jobbet for det private hadde jeg høyere lønn enn normalt.

-

Medleverturnus handler endel om livsstil. Er du eneforsørger for hund eller barn, kan en sånn turnus være utfordrende. Men har du muligheten til å være vekke fra alt en stund, så er det mange som setter pris på å ha helt fri når man har fri. 

For beboere så er det somregel mye bedre med sånne turnuser. 

Å bo på jobb er ikke noe stress, det er en vanesak. De fleste jeg har jobbet med ville ikke byttet dette ut, når de først har blitt vandt med det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maik1 skrev (3 timer siden):

Tuuuusen takk for hjelpsomme svar begge to!!😊 settes veldig pris på! Er kanskje bare å prøve det, både medlever og jobb i det private, å se om man trives på plassen man kommer. Hvordan er det med ferier på slike steder? 

Litt å spørre om på stedet. I min jobb får vi aldri fri i påske og jul. Altså man får ikke 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...