Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å sette opp en type "min første PC" til min nevø på 7 år og jeg heller mot å bruke en Raspberry Pi og en eller annen Linux dist som er enkel å tilpasse/begrense for barns bruk. 

Han er ganske oppegående og ser ut å snart være klar for å ta steget videre fra ting som Lego Boost som jeg ga han siste år og nest ut tenker jeg kan være Scratch og eventuelt Logo om det fortsatt brukes - og tenker han like godt kan begynne å trene på å bruke tastatur først som sist.

En RPi mener jeg har mange fordeler, ikke minst at det vil være kjapt å bare overskrive sd-kortet på nytt om han klarer å gjøre noe som gjør at systemet ikke lenger fungerer; det oppmuntrer til eksperimentering og ikke være redd for å ødelegge noe - og så liker jeg at det vil være enkelt å koble til nogen LEDs og slikt på sikt som han kan styre med GPIO.  

Nogen her som har relevante erfaringer?  F.eks. forslag til linux distribution?  effektiv parental controls, filtrer m.m.?  Planlegger å sette det opp slik at jeg kan remote inn til den både med ssh og vnc, så jeg kan hjelpe til hvis der er noe siden broren min ikke er helt så kompetent på linux som jeg er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raspberry Pi er ingen dum ting, bare husk at det fort kan bli frustrerende om det ikke er noen som kan hjelpe nevøen din, så den blir nok solgt med en supportavtale. Sørg for at det er rikelig med spill og leker som han kan holde på med, så begynner han nok omsider å pirke bort Scratch når han er i riktig modus.

Problemet med Raspberry Pi er at man ikke kan ha alle de spillene som kompisene hans på skolen har. Derfor tenker jeg at en x86 -basert maskin med Linux vil være bedre egnet i lengden, så kan han ha et miljø tilrettelagt for læring samtidig som han har tilgang til Minecraft, Roblox, Fortnite og hva enn barn spiller i disse dager.

Lenke til kommentar

Mitt forslag er at du prøver ut de relevante Linux distribusjonene til Pi'en selv, så ser du fort hvilken du syns er best. RaspiOS (Raspbian) er greit nok, men gui'et (Desktop Environment) de bruker som standard på den har noen quirks som gjør at ikke alt er like brukervennlig.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt en Pi 400 kit. Eneste du trenger er en TV/PC skjerm. GPIO extender

Evt. gått for en miniPC fra Aliexpress hvis du ikke trenger GPIO pinnene. Jeg har byttet ut Pi 4 med en slik MiniPC. Den har en Intel Celeron N5105 CPU og prisen er fra underkant 2000kr inkl. Frakt og moms. Kommer med Windows men jeg bruker PopOS på den.

Ikke stor forskjell størrelsesmessig mellom Pi med Flirc Case og miniPCen, men ytelsesmessig kan de ikke sammenlignes. 

Edit: https://raspberrypi.dk/ Meget god butikk.

 

Endret av NortonM
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gavekort said:

Problemet med Raspberry Pi er at man ikke kan ha alle de spillene som kompisene hans på skolen har. Derfor tenker jeg at en x86 -basert maskin med Linux vil være bedre egnet i lengden, så kan han ha et miljø tilrettelagt for læring samtidig som han har tilgang til Minecraft, Roblox, Fortnite og hva enn barn spiller i disse dager.

Du har nok et poeng der og jeg har også søkt litt rundt etter en intel-basert SBC med GPIO og slikt, men det er ikke så mange av de og som oftest av typen "industrial" og dermed en del dyrere, men på den andre siden kan det også være et pluss å ha en enhet primært for læring som han kan få bruke når som helst og en annen som er mer tidsbegrenset.  Jeg ser at man i Danmark (hvor han bor) fra 3. klasse er forventet å ha med egen laptop, men kanskje det holder med en rpi inntil da.  Jeg er mest opptatt av at han får lært seg basiskunnskapene tidlig og inspirere ham til videre eksperimentering; gaming skal nok komme helt av seg selv.  
 

2 hours ago, tingo said:

Mitt forslag er at du prøver ut de relevante Linux distribusjonene til Pi'en selv, så ser du fort hvilken du syns er best. RaspiOS (Raspbian) er greit nok, men gui'et (Desktop Environment) de bruker som standard på den har noen quirks som gjør at ikke alt er like brukervennlig.

Raspian er det jeg selv har brukt, men ja, tenkte å prøve ut litt forskjellig.  Ser at de fleste distribusjoner som ser ut å være tilpasset barn og læring typisk bare har installasjonsmedia tilpasset x86-arkitektur, en grunn til at jeg også har set etter x86 SBC som et alternativ. 

Lenke til kommentar

Hvis guttevalpen får en laptop eller stasjonær av deg hadde jeg installert EndlessOS. Det er bra start.

 

Poenget med EndlessOS er mange:

Maskinen er ment å arbeide bra i offline/ samt online modus. Fint når barn bruker den.

Iso filen som blir installert er full av programmer som lærer barn å programmere og hacke osv. på gøy.

Systemet er kun på engelsk, og noen andre store språk. Altså ikke norsk, men det gjør jo ikke noe.

Inneholder også offline wikipedia. Filmer og musikk osv.

Root filsystem er read-only som "styres" av OSTree og Flatpak. Så systemet kneler ikke.

Terminal guruer styrer unna EndlessOS pga. dette, men denne distroen er ikke ment for de.

 

EndlessOS er vel en slags Linux Mint for barn og for brukere i land mad dårlig internet. Behov for offline.

 

Skrivebords miljøet minner veldig om Chrome OS, men med Gnome i bunnen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...