Gå til innhold

Låne større pengesum til familiemedlem


Pizza3333

Anbefalte innlegg

Min bror & hans samboer trenger flere hundretusener til hus fiks. Jeg er siste utvei slik at de da kan få det utbedret & solgt huset. For da å kjøpe noe mindre.

Utrolig irriterende når jeg/vi advarde mot å kjøpe stort dyrt hus med topplån :wallbash:

Med en kontrakt, er det egentlig noe problem? Om ting skulle skje? Jeg trenger ikke pengene pdd, men ønsker dem tilbake om max to år.

Av alt jeg finner på nett så skal namnsmann kunne kreve inn penger v/ evnt. konfilkt? Jeg betviler ikke min bror, men greit å være 110% sikker med slike beløp, uansett.

Damn if you do damn if you don't situasjon dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Pizza3333 said:

Min bror & hans samboer trenger flere hundretusener til hus fiks. Jeg er siste utvei slik at de da kan få det utbedret & solgt huset.

Sjelden verdt å koste mye på et hus før salg. Selg heller som det er, kanskje en nevenyttig kjøper finner det attraktivt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Før en bank skal låne penger til folk kjører dem kredittsjekk og sjekker hvor mye usikret gjeld dem har i gjeldsregisteret. Når dem allerede har ett topplån så vil ikke nødvendigvis en tinglyst heftelse løse så mye hvis verdien på boligen har gått ned. 

Så hvis du skal ta en kvalifisert vurdering så burde du minimum tatt kredittsjekk, gjeldsregisteret for å sjekke om dem er på hæla økonomisk, og en verdivurdering/e-takst av huset. 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Reg2000 said:

Å låne bort mye penger til et familiemedlem er en oppskrift for familiekrangler og årevis med dårlig stemning. Tenk deg veldig godt om før du gjør noe slikt.

 

1 hour ago, zanta said:

Sjelden verdt å koste mye på et hus før salg. Selg heller som det er, kanskje en nevenyttig kjøper finner det attraktivt.

 

1 hour ago, Milhouse85 said:

NEI!

Enkelt og greit.

Jeg vet. Det er ikke en ideel situasjon, eller noe jeg egentlig ønsker. Jeg sitter på formue så det blir galt hvis jeg ikke hjelper dem heller.

Det har kommet skade på hus (bla.tak), pengene blir kun brukt for å forebygge ytterlige skade & få det fikset. Det er vel svært få som ønsker et prosjekt.

Om det blir krangel, javel. Med en kontrakt så er vel ikke pengene tapt om noe skulle hende? For de av dere som kan regelverket. Eller som nevnt av @SpecialForce med en heftelse på huset.

Tydelig at jeg uansett må sove på dette her. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Pizza3333 said:

Jeg sitter på formue så det blir galt hvis jeg ikke hjelper dem heller.

Tja det må du bestemme selv, men jeg verdsetter vennskap og familieforhold mer enn at jeg tør gjøre slikt. Hvis jeg hadde gjort det må det være fordi jeg kan anse pengene som tapt og heller bli positivt overrasket om jeg får noe tilbake. 

Det at de har kjøpt et hus de ikke har råd til tyder ikke akkurat på at de har kontroll på økonomien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (13 minutter siden):

 

 

Jeg vet. Det er ikke en ideel situasjon, eller noe jeg egentlig ønsker. Jeg sitter på formue så det blir galt hvis jeg ikke hjelper dem heller.

Det har kommet skade på hus (bla.tak), pengene blir kun brukt for å forebygge ytterlige skade & få det fikset. Det er vel svært få som ønsker et prosjekt.

Om det blir krangel, javel. Med en kontrakt så er vel ikke pengene tapt om noe skulle hende? For de av dere som kan regelverket. Eller som nevnt av @SpecialForce med en heftelse på huset.

Tydelig at jeg uansett må sove på dette her. 

Bare husk at bankene står foran deg i køen, og andre kreditorer også hvis jeg husker rett. Så hvis ikke banken får hver eneste krone de har rett på så får du ingenting, kontrakt eller ikke.

 

Jeg vet ikke hva du mener med at det er få som ønsker et prosjekt, oppussingsobjekter er svært populære etter min erfaring. Men kommer jo an på hva som er feilen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje utdype mitt store nei. 

Når de har tatt seg lån opp etter pipa, uten å ta høyde for vedlikehold eller uforutsette utgifter - kan det vitne om dårlige vurderingsevner og økonomisk styring. Det er i allefall et signal om det. Man kan jo spekulere i om dette var en "plan" - da du som sagt er ressurssterk, så kanskje din bror har brukt deg som en type sikkerhet/hvilepute. Mest sannsynlig ikke. Men når det gjelder penger - så får det de fleste av oss til å bli nokså kyniske. 

Istedenfor å bare gi etter for den enkle løsningen og cashe ut. Ville jeg heller gitt de et tilbud som "koster". For alle med litt livserfaring vet at når man gir penger til familie og venner, kan man ikke regne med å få dem tilbake. Skal man gi penger. Så bør man gi det i gave - og heller gi beskjed om at: "Det er hyggelig om jeg får dem tilbake.... Men det er ikke noe jeg forventer". Det kan spare begge for en eventuell konflikt.

Gjeldsbrev, kontrakt og ymse hjelper lite. Du kan selvfølgelig ta den veien. Men å tvangsinndrive kravet der huset da sannsynligvis blir tvangsolgt; er ikke en løsning som tjener noen. Du får bare juridisk makt til å "gjøre et helvete" uten at det løser noe som helst. 

Jeg foreslår rett å slett at du blir andelseier i huset. Så kan de kjøpe deg ut senere når (hvis?) de får likviditeten sin i orden. Dette gir du som et ilbud. Så får de selv velge om de vil se nei eller ja. Men da har du i allefall kommet med en løsning. Og vær bestemt på dette. "Dette er hva jeg tilbyr. Ferdig."

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Banken vil stort sett alltid kreve 1 prioritets pant/heftelse i en bolig for boliglånet.

Du kan fint tinglyse en heftelse på boligen som ligger med en lavere prioritet. Problemet er at hvis broren din alltid betaler det han skylder til banken så vil det ikke være i bankens interresse og tvangsselge boligen. Dem kan da som høyere prioritert skyldner blokkere ditt eventuelle ønske om å tvangsselge, og således får du ikke pengene tilbake før boligen blir solgt (såfremt det er dekning for ditt krav)

Lenke til kommentar

Støtter skepsisen til de fleste her, men du kjenner broren din best, hvis planen er å fikse det helt nødvendige og huset garantert blir solgt innen kort tid for å kjøpe et billigere hus så er det selvfølgelig hyggelig å hjelpe. Selv stoler jeg såpass på min bror at en kontrakt hadde vært nok, du må nesten selv vurdere hva som er riktig eller nødvendig i din situasjon.

Lenke til kommentar

Banker er generelt gode til å vurdere om noen er i stand til å betale ned et lån. De ønsker jo å låne ut mest mulig. Det at en må låne fra venner eller familie er et umiskjennelig tegn på at det er stor risiko for at pengene ikke vil bli betalt tilbake. Man må selvsagt inngå en låneavtale hvis man låner bort større pengesummer, men det hjelper ikke alltid f.eks, p.g.a. andre som har høyere prioritet. Hvis du synes det er ubehagelig å si nei til å låne bort penger så vil du nok også mislike å sende namsmannen etter din egen bror.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenker at om du legger ut dette her på et forum på denne måten så kan det peke på at du er relativt usikker på om dette er en god ide. Dette med sikkerhet er veldig relevant når man snakker om å låne penger. Er man såpass usikker er det kanskje ikke så lurt å låne bort store summer penger. Om du likevel stoler på din bror, kanskje det kan være en god ide å låne ut flere mindre beløp så det blir enklere å forholde seg til lånet og lettere for han å betale tilbake?! Om så han klarer å betale tilbake innen rimelig tid, så kan han evnt. få et nytt lån. På denne måten kan du enkelt lodde betalingsviljen og evnen hans over tid.

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Jeg har hørt denne historien før. Noen låner penger for så å si:

"pengene blir betalt tilbake snart", "bare vent til neste år", "å, det glemte jeg", til "jeg har ikke lånt noen penger av deg"...

Om du skal låne, gjør det definitivt via advokat og med lånebevis med sikkerhet/pant i bolig, bil eller lignende ting med verdi, for å ha en form for sikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

Istedenfor å bare gi etter for den enkle løsningen og cashe ut. Ville jeg heller gitt de et tilbud som "koster". For alle med litt livserfaring vet at når man gir penger til familie og venner, kan man ikke regne med å få dem tilbake. Skal man gi penger. Så bør man gi det i gave - og heller gi beskjed om at: "Det er hyggelig om jeg får dem tilbake.... Men det er ikke noe jeg forventer". Det kan spare begge for en eventuell konflikt.

Det støtter jeg også, men funker jo gjerne veldig dårlig om det er flere hundre tusen til noen som åpenbart har liten kontroll og muligens neppe kommer til å betale tilbake for å være snill..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vet om en som lånte bort et større beløp til sin sønn og hans samboer fordi de stod midt i oppussing og de slet.

Kort tid etter at de fikk pengene bestilte de tur til Thailand.

Sier ikke at broren din kommer til å gjøre det samme, men frem til han har betalt deg tilbake kommer du til å irritere deg over hver unødvendig krone de bruker på å spise ute, dra på konsert, helgeturer eller shopping.

Tenk deg nøye om, og spør deg selv om du tåler å være snill, privat kreditor.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...