Gå til innhold

Kan vi slutte å være redd for såkalt "woke"-kultur?


Anbefalte innlegg

AtterEnBruker skrev (2 timer siden):

Å være anti-choise på vegne av alle kvinner er totalitarisme.

Det kommer vel an på hvorfor man er «anti choice»?

Jeg er imot at foreldre skal få lov til å drepe sine 10 år gamle barn. Det begrunner jeg med at et 10 år gammelt barn har en unik verdi som menneske og ikke kan betraktes som foreldrenes eiendom. Det gjør meg etter min mening ikke totalitær, men jeg er villig til å sette til side foreldrenes ønsker i så måte.

Hvis man mener det samme om et foster så virker det helt rimelig å nekte foreldrene å ta livet av det?

Abort-diskusjonen burde være en diskusjon om utviklingen og verdien av et menneskelig foster, ikke en diskusjon om hvem som er mest totalitær.

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AtterEnBruker skrev (14 timer siden):

Det var en tid jeg, som mange andre, brukte en betydelig del av min tid og energi på å være bekymra for "politisk korrekthet", "social justice warriors", "woke"-kultur, "cancel culture", eller hva man kaller det for tiden….

Når jeg ser hvordan herr VP i øst bruker retorikk som "cancel culture" til å verbalt angripe vesten,

At en farlig mann mener noe betyr ikke at det må være galt.

Noen av disse fenomenene føles litt frustrerende å diskutere. Det er litt sånn «du må følge disse nye spillereglene. Men forresten er det ingen nye spilleregler. De som hevder det er høyre-ekstreme. Og du er vel ikke høyre-ekstrem?!??»

Anne Applebaum har skrevet en fin kommentar til det at cancel culture ikke finnes. Jeg tror ikke at noen vil plassere the atlantic ute på høyre-sida:

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2021/10/new-puritans-mob-justice-canceled/619818/

Også klassekampen har advart mot disse tingene. Magnus Marsdal har advart mot at Europeisk venstre-side forlater gamle mål med økonomisk utjevning til fordel for det vi diskuterer her, og mot sensur av utrivelig tale:

https://www.dagbladet.no/kultur/bor-kastes-i-soppelbotta/72579073

Det går fint an å samtidig:

* Stå med det Ukrainske folket mot undertrykkeren Putin

* Le av Putins forsøk på å framstille vesten som en forfeilet kultur

* Kritisere det vi ikke liker ved vestlig kultur

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Hvis man mener det samme om et foster så virker det helt rimelig å nekte foreldrene å ta livet av det?

Abort handler ikkje om å ta livet av foster eller ufødt barn. Det siste er heldigvis ein sjeldenheit, då det handler om barnets levedyktigheit. Og leger går svært langt i å prøve å redde ufødte barn, som potensielt kan være levedyktige.

Abort er terminasjonen av eit svangerskap. At fosteret dør som følge av dette, er sekundært.

Men poenget er at det er ikkje opp til deg å ta viktige medisinske valg i henhold til terminering av svangerskap. Det skal være opp til pasienten og legen. Det er faktisk tross alt kvinners kropp. Ikkje din, eller fosterets.

Endret av Pallehysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

At en farlig mann mener noe betyr ikke at det må være galt.

Når han bruker det som skyts mot alt han hater i verden, Vesten, burde det gå opp ei lampe hos "vestlinger" som oss, at kanskje heile denne "wokeism" greia, er oppblåst vås fra autoritære figurer som ønsker makt.

For det er neppe at det finnes kvinnelige figurer i Battlefield, eller ein svært dårlig kvinnelig versjon av Ghostbusters som er dei store viktige samfunnsproblemene vi har. Kommer vi oss litt ut av "kjelleren til mamsen", finnes det virkelige problemer.

Så ein kan velge å la seg bli blendet av "wokeism", der "store stygge krefter" vil lage kvinnerepresenterte filmer (fritt marked), mens dei virkelige stygge kreftene sender sin saueflokk på Kongressen i USA, eller invaderer Ukraina i øst.

Endret av Pallehysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (4 timer siden):

Abort handler ikkje om å ta livet av foster eller ufødt barn... Abort er terminasjonen av eit svangerskap. At fosteret dør som følge av dette, er sekundært.

For meg virker det som om du prøver å skape språklige definisjoner som verktøy for å kunne dominere en diskusjon, heller enn å diskutere sak. Det er ikke en spesielt interessant måte å diskutere på.

Sitat

Men poenget er at det er ikkje opp til deg å ta viktige medisinske valg i henhold til terminering av svangerskap. Det skal være opp til pasienten og legen. Det er faktisk tross alt kvinners kropp. Ikkje din, eller fosterets.

Du viser på ypperlig hvis at du ikke forstod poenget mitt. Det er «opp til meg» å nekte en mor å ta livet av en 10-åring. Hvis noen legger til grunn samme etiske vurdering for et foster så kan man ikke rimelig si at de er totalitær, som trådstarter hevdet. Du kan si at andre har en etikk som er teit. Uheldig for samfunnet. Dårlig medisinsk begrunnet. Men du kan ikke fortelle noen hvilken etikk de får og ikke får ha. Det vil faktisk være totalitært.

For å diskutere etikk så er det en fordel å vise vilje og evne til å forstå hva andres etiske ståsted er, for så å forklare hvorfor man er uenig. I abort-debatten så kan du f.eks. respondere på det jeg har skissert her med at «et foster har ikke samme utviklingsnivå som en 10-åring og bør derfor ikke ha de samme rettighetene». Eller du kan si at «i valget mellom en kvinnes frihet til å fortsette livet uten byrden med et barn, og et fosters påståtte rett til å leve opp så vil jeg prioritere kvinnens frihet». Begge gode responser som anerkjenner abort-motstanderens rett til å mene noe, men utfordrer det hun mener.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (3 timer siden):

Når han bruker det som skyts mot alt han hater i verden, Vesten, burde det gå opp ei lampe hos "vestlinger" som oss, at kanskje heile denne "wokeism" greia, er oppblåst vås fra autoritære figurer som ønsker makt.

Tenker du at jeg er en autoritær figur, siden jeg er bekymret over «wokeism»? The Atlantic? Klassekampen? Magnus Marstrander? Frank Rossavik? Vi er jammen mange autoritære figurer som prøver å ødelegge dagen din med oppblåst vås - noen av oss selv godt ut på venstre-sida.

Klassekampen mente at Putin ikke kom til å gå inn i Ukraina. Klassekampen er assosiert med venstre-siden. Altså tar venstre-siden alltid feil. Jeg tror ikke at du vil godta en slik Holbergs logikk. Så også med din Putin-argumentasjon. Putin prøver opplagt å fyre opp under motsetninger i vesten, slik han har hatt suksess med i en stund nå. Det betyr ikke at vi skal la han diktere hva vi kan og ikke kan mene - vi bør heller kritisere Putin for overgrepene i Ukraina og så ha våre diskusjoner om hvordan vi vil utforme våre samfunn helt uavhengig av hva Putin måte mene om det.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

For meg virker det som om du prøver å skape språklige definisjoner som verktøy for å kunne dominere en diskusjon, heller enn å diskutere sak. Det er ikke en spesielt interessant måte å diskutere på.

Dette er å unngå å debattere. Var det nåke eg skreiv du er ueinig med? Slo eg i stykker ditt verktøy, der du prøver å få abort til å handle om drap av foster og ufødte barn? Går du lengre kanskje, og prøver å sidestille terminering av svangerskap med drap på 10 åringer?

 

knutinh skrev (2 timer siden):

Du viser på ypperlig hvis at du ikke forstod poenget mitt. Det er «opp til meg» å nekte en mor å ta livet av en 10-åring. Hvis noen legger til grunn samme etiske vurdering for et foster så kan man ikke rimelig si at de er totalitær, som trådstarter hevdet.

Eg forstod poenget ditt. Eg syns begrunnelsen din var svak.

Og her har vi verktøyet ditt i sving. Voila. Der du prøver å sidestille det å avslutte eit svangerskap, med å ta livet av ein 10 åring. Poenget mitt står. Det er ikkje opp til deg å ta viktige medisinske valg i henhold til terminering av svangerskap. Og abort handler faktisk om å avslutte svangerskapet. Nåken ganger overlever det ufødte barnet. Så drap kan det ikkje være då vertfall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Tenker du at jeg er en autoritær figur, siden jeg er bekymret over «wokeism»? 

Det var konklusjonen du satt med etter å ha lest det eg skreiv? Eg meiner "wokeism" er skapt som eit politisk verktøy til å lure massene til å se bort fra virkelige problemer. Det er autoritære figurer som trykker det til sitt bryst, og sprer det som gospel. Kanskje til og med som eit motsvar til at samfunnet beveger seg mot eit meir likestilt samfunn. For det veit vi begge at autoritære figurer som Trump og Putin, ikkje vil ha nåke av.

At folk lar seg bli lurt, betyr ikkje at folkene som blir lurt er autoritære figurer.

Og resten av ditt innlegg bygger jo på første konklusjon. Så........

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (16 minutter siden):

Eg meiner "wokeism" er skapt som eit politisk verktøy til å lure massene til å se bort fra virkelige problemer.

Det er meget mulig at wokeism er skapt som et politisk verktøy.

Min kritikk av wokeism tar jeg gjerne på egen kappe og jeg er ikke motivert av annet enn en god framtid for meg og mine.

-k

Lenke til kommentar

 

Pallehysa skrev (30 minutter siden):

Det er ikkje opp til deg å ta viktige medisinske valg i henhold til terminering av svangerskap.

I en diskusjon om hva som skal og ikke skal være lovlig så må selvsagt lovligheten være på bordet. Hvis du mener at andre ikke har rett til å foreslå noe som ulovlig så nekter du dem å delta i diskusjonen. Det er uheldig.

Sitat

Og abort handler faktisk om å avslutte svangerskapet. Nåken ganger overlever det ufødte barnet. Så drap kan det ikkje være då vertfall.

Jeg ser ord men ingen mening.
 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
18 hours ago, AtterEnBruker said:

"Abort er forøvrig en av disse ekstrarettighetene kvinner kan ha, som du etterspør. "

Fordi det er en ekstra kroppslig byrde.

Ang. negative konsekvenser for mannen som var med på å lage fosteret, så henviser jeg meg igjen til det med fremskritt på medisinsk forskning til prevensjonsmidler, der graviditet kan planlegges lettere og dermed kan slike kjipe dilemmaer unngås. Det er såklart vanskelige og vonde situasjoner som oppstår i slike forhold, men man må aldri glemme at abortrettigheter har en lei vane for å bli til et politisk maktspill.

"som var med å lage fosteret"? Her umenneskeliggjør du mannen fullstendig. En mann kan absolutt ha dype følelser for den sønnen eller datteren han ikke fikk.

Jeg kjenner menn som har fått en sorgreaksjon når de skulle få nr.2 men hvor kvinnen ønsket abort pga. karriere eller annet. Den sorgreaksjonen har også ført til at de 5 år senere har sagt nei til å prøve igjen.
 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et foster har ikke hva som regnes som liv for oss levende som er med på diskusjonen.

Hjerneaktivitet som kan produsere de mest primitive av opplevelser.

At noe kan bli til liv er et like godt argument mot prevensjon som abort.

Obfuskering og å lage problemer rundt definisjoner som egentlig ikke betyr noe for noen individer på tidspunktet for abort, som ville eksistert om det ble brukt prevensjon, er heller ikke noe argument mot abort.

Lovene bør baseres på fornuft, og all fornuft tilsier at abort er uproblematisk.

...

Problemet er det stikk motsatte av woke:

Folk som faller for vikarierende argumenter fra konservative sin psuedo-filosofi som ønsker å påtvinge sine religiøse lover andre.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har helt rett i at jussen ikke nødvendigvis ser mennesket. Du har helt rett i at abort juridisk sett er uproblematisk men det er ikke nødvendigvis alltid uproblematisk for menneskene som er involvert.

Jeg er ikke mot abort, men jeg er for likestilling.

EDIT:
Ingen menn jeg kjenner ville bedt samboeren eller kona om å fullbyrde et svangerskap hun ikke ønsker å fullbyrde. Man aksepterer hennes ønske om å utføre abort men gjør det ikke alltid uten emosjonell last. Med likestilling mener jeg at jeg er i mot at man skal umenneskelig-gjøre mannen i dette. De fleste vettuge kvinner ville heller ikke tatt en slik beslutning uten en dyp samtale med mannen hvor man blir enig om dette. Jeg snakker da om etablerte forhold, ikke voldtekter, ONS og den slags.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

...og mens vestlige er redde for woke:

Republikanere i USA -- folka som spredte ideen om at Woke er et problem -- fjerner mattebøker med vikarierende argumenter begrunnet i frykt for Woke / CRT (mest sannsynlig i hensikt å erstatte dem med mattebøker fra et firma som produserer kristen propaganda)
https://www.newsweek.com/florida-rejects-dozens-math-textbooks-over-alleged-references-crt-1698433

19-21 stater vurderer nye abortlover for å i praksis forby alle aborter, slik at statene får flere fattige foreldre uten råd til utdannelse som er lettere å kontrollere gjennom propaganda:
https://www.npr.org/2021/12/02/1061015753/abortion-roe-v-wade-trigger-laws-mississippi-jacksons-womens-health-organization

Oooog de samme begynner forsøk på å sensurere eksistensen av homofile og transseksuelle slik at skolebarn blir lettere å overbevise om at det er unaturlig og galt når de blir eldre og mindre åpne for nye ideer, samtidig som at statene kommer til å forsøke å indoktrinere barna med kristen propaganda:
https://www.npr.org/2022/04/10/1091543359/15-states-dont-say-gay-anti-transgender-bills

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eksempler på uttalelser om Woke, bare for referanse, fra dette forumet, siste år, hvor redde enkelte fremstår:
 

Sitat

Venstresiden er overhodet ikke demokratisk. Stalin er en av totalitarismens pionerer. Vi ser også woke bevegelsen i dag er utpreget totalitær.

Sitat

I dine øyne så skal jo kun woke venstre orienterte mennesker få uttale seg, skremmende verden vil nå jeg si.

Sitat

 

Neh, ikke akademisk i dette tilfellet, kun journalister.

Men at lærere hjernevasker barn og ungdom til å følge woke ideologien er ingen konspirasjon, det er fakta.

Sitat

 

Kan vi slutte å være redd for såkalt "woke"-kultur?

Det kan vi! Vi burde bekjempe den med nebb og klør i stedet for å være redd den!

 

...

Mange virker geuint redde for at Woke-idealet skal frata dem friheter.

Woke misbrukes, således.
Woke er å faktisk være bevisst på uretten som har blitt gjort og som fremdeles pågår.

Men legg merke til hvor ekstremt redde noen faktisk er for stråmannen Woke.

Dette er hva den stråmannen faktisk er basert på i den virkelige verden:


Screen_Shot_2017_07_13_at_1_09.20_PM.0.jpg.1d0d1b40044b31558b7d8b924b28c15a.jpg

 

...anekdotene som brukes for å svartmale woke er stort sett ikke woke, men idioter som forsøker å selge noe de ikke er en del av og ikke forstår til en målgruppe de ikke evner å relatere til.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (18 timer siden):

"Menn bærer den økonomiske byrden for barnet, og hvis du hevder at den økonomiske byrden ikke er kroppslig så må jeg påminne deg om at menn må arbeide for pengene, som f.eks en bro, skyskraper eller annet fysiskt arbeide. Jeg må også påminne deg om at menn står for 95% av arbeidsrelaterte dødsfall. En mann er økonomiskt ansvarlig for ett barn i 18 år en kvinne bærer ett barn i 9 måneder."

Dette er også et feministisk talking point ;-).

Nei, det er det ikke. Feminismen er og har alltid vært mannshat. De bryr seg lite om menn så lenge de ikke kan brukes til noe for deres sak, om det så skal være syndebukk eller annet nyttig verktøy.

Pallehysa skrev (14 timer siden):

Kan du definere kva ein kvinne er?

Ja selvfølgelig, men jeg ser ikke hvorfor jeg skal gjøre dette i en diskusjon som omhandler "wokeism", er dette ett forsøk på å avspore diskusjonen? Det er symptomatiskt for slike debatter. Man kommer med ett poeng og noen som står på den andre siden prøver å avspore diskusjonen for å unngå det store bildet. I flere av de diskusjonene jeg har deltatt i de siste som omhandler dette temaet har dette skjedd.

Forøvrig må Jeg stresse dette poenget ytterlige, woke er mer redde for andre woke siden de har investert hele sin sosiale omgangskrets med andre "woke". Så hvis en "woke" person blir kanselert så mister personen hele sin sosiale omgangskrets. Persona non grata.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...