Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefal meg gassgrill!


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en god grill som kan brukes til det meste. Har lest gjennom div tester, og ser weber-grillene gjør det bra. Per i dag har vi en billig grill som koker maten fremfor å steke den, og den blir derfor ikke brukt. 
har tittet litt på weber genesis og spirit og de er høyaktuelle per nå. 
 

Ønsker å kunne grille godt kjøtt, pølser, burgere m.mer. Vi er en familie på 4, som av og til har besøk. Så en viss størrelse er ønskelig. 
 

ellers kan jeg lite om griller og hvilke ulik funksjonalitet som tilbys. Jeg ønsker å holde meg under 10 000,- Nok om mulig. 

Har du en grill du er over gjennomsnittet fornøyd med? Anbefal meg gjerne! 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på noe annet enn det du spurte etter 😉: Var program på NRK TV her om dagen fra dansk TV-program med to som konkurerte med grilling, en med gasssgrill og en med kullgrill. Det ble delt ut smaksprøver som blindtest etterpå til folk på gata', og omkring halvannen gang flere mente kjøttet som var grillet på kullgrill smakte best i forhold til kjøttet grillet på gassgrill (syv for gassgrillet, og ti for kullgrillet)... At det tar for lang tid å tenne og vente på kullgrill sies av de som etter min mening ikke klarer å gjøre et minimum av planlegging og timing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (17 minutter siden):

For å svare på noe annet enn det du spurte etter 😉: Var program på NRK TV her om dagen fra dansk TV-program med to som konkurerte med grilling, en med gasssgrill og en med kullgrill. Det ble delt ut smaksprøver som blindtest etterpå til folk på gata', og omkring halvannen gang flere mente kjøttet som var grillet på kullgrill smakte best i forhold til kjøttet grillet på gassgrill (syv for gassgrillet, og ti for kullgrillet)... At det tar for lang tid å tenne og vente på kullgrill sies av de som etter min mening ikke klarer å gjøre et minimum av planlegging og timing.

Hipp som happ hva man velger ut ifra kull-griller? Kull-grill er også høyaktuelt. Vurderer dog om jeg skal skaffe både en kull-grill og en gass. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Er på utkikk etter en god grill som kan brukes til det meste. Har lest gjennom div tester, og ser weber-grillene gjør det bra. Per i dag har vi en billig grill som koker maten fremfor å steke den, og den blir derfor ikke brukt. 
har tittet litt på weber genesis og spirit og de er høyaktuelle per nå. 
 

Ønsker å kunne grille godt kjøtt, pølser, burgere m.mer. Vi er en familie på 4, som av og til har besøk. Så en viss størrelse er ønskelig. 
 

ellers kan jeg lite om griller og hvilke ulik funksjonalitet som tilbys. Jeg ønsker å holde meg under 10 000,- Nok om mulig. 

Har du en grill du er over gjennomsnittet fornøyd med? Anbefal meg gjerne! 

Hadde en Weber med 2 brennere før jeg oppgraderte til Weber Spirit med 3 brennere. Denne anbefales. Holder godt, lett å regulere for relativt lang steking, passe stor for familie med noen gjester.  Måtte bytte gassflaskeventil en gang, men det er en annen sak…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Avero skrev (1 time siden):

Har en Weber Genesis II E-310 som jeg er veldig godt fornøyd med og kan varmt anbefale den, prisen ligger for tiden på cirka 8 500kr

Jeg siterer denne mannen. Har samma maskinen og lager mat til to store og to små uten særlige problemer.

Har tre brennere 👍

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (18 minutter siden):

Hva med kull vs pellets? Aldri smakt mat laget på pelletsgrill

Vel kull er bedre i forhold til smak, men her å er du jo avhengig noe røykspon for og virkelig få den røyksmaken man trossalt er ute etter, men altså en pelletsgrill da er vi i  bbq område med slowcooking osv, drivstoffet er pellets lagd av ved så mye mer røyksmak, jeg hadde vertfall utforsket litt bredere enn kull og gass, hvis det er smak som er viktigst, lage mat ute er jo sjef det å da holder det kanskje med en god gassgrill.

https://www.tek.no/test/i/0n538A/naar-du-vil-gaa-fra-grilling-til-bbq-vi-tester-pelletsgriller

Så har man jo også disse kamado grillene som får mye skryt, men jeg har ingen erfaring med dem.

https://bakerenogkokken.no/griller/kullgriller/big-green-egg-kullgrill-large/?shopping_id_click=1067-21916-24733&gclid=Cj0KCQjwr-SSBhC9ARIsANhzu16uGUh1CSTFoM35HIjb5ddaGLBxQQ5MtkZKEG4PXrWsZWFVcU1oXecaAt9GEALw_wcB

https://www.bbqshop.no/

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kan stille meg bak alle som nevner Weber. Selv synes jeg det ble i overkant dyrt da jeg skulle kjøpe grill for et par år siden. Prøvde meg på merket "Broil King" som hadde gode tilbud hos Maxbo den gangen. Vært veldig fornøyd med den. Ingen rust, tenner lett hver gang og regntrekket har holdt grillen tørr gjennom hele vinteren. 

Lenke til kommentar

Jeg bruker gassgrill hele året. Vinter, mørke og snø er ingen hindring. På sommeren erstatter grillen mye av matlagingen. 

Hadde en Weber i mange år. Kjøpte en BroilKing for 2-3 år siden, også en god grill. Weber har høy kvalitet på holdbarhet og bra jernrist. God jernrist er viktig på gassgrill. Både Weber og BroilKing har god varmefordeling. Begge har også bra effekt, til kalde dager... 

Ikke kjøp større grill enn nødvendig. Lett å falle for noe king size... 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal grille pølser, spareribs, fiskepakker, burgere og så videre så går du for en Weber gassgrill.

Skal du drive å røyke store stykker kjøtt i seks timer og ta helt av kulinarisk så må du ha noe annet, f.eks pellets eller kull for å få mest ut av det.

Jeg griller mye vår, sommer og høst, og med en god marinade og riktig kvalitet (og forberedelse) så kan de kjipeste kjøttstykkene få en fin avslutning på en gassgrill. Men barna skal bare ha pølser og burgere, og fruen og jeg går for ribs, laks osv. Derfor er en Weber et enkelt valg for oss.

Har bare ett unntak her og det er at Pizzaen stekes i egen utendørs pizzaovn som holder høyere varme.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Har en Weber Q3000 som jeg kan godt anbefale. Ikke altfor stor, to brennere, kjennes solid, god kvalitet på materialene som gjør at det ikke ruster etter én sesong og praktisk løsning med at du kan plassere fem kg propanflaske under grillen. 

Anbefaler to brennere, da kan du kontrollere temperaturen i større grad ved indirekte varme. Kjekt med to brennere som for eksempel tilberedning av biff eller pizza på pizzastein. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, iblazeqt said:

Hipp som happ hva man velger ut ifra kull-griller?

For meg: Ja, mer eller mindre ettersom jeg ikke er særlig kresen og synes mye går på prestisje og på linje med skryte-ovenfor-naboen-tull

Men kanskje ikke for noen som for eksempel faktiskt bruker tid på å teste ut og eksperimentere. Link til søk på "Kullgrill" sortert etter brukeranmeldelser er det nærmeste jeg kommer et svar på hva som kan være best for deg (merk at behov farger brukeranmeldelser også: Folk med lave krav kan være fornøyd med noe enkelt, mens folk med høye krav kan være misfornøyd med noe avansert. Husk også at det IKKE nødvendigvis er sammenheng mellom prisnivå og kvalitet/holdbarhet/nytteverdi/egenskaper og så videre).

https://www.prisjakt.no/c/griller?1379=2428&sort=user_reviews

Ellers tror jeg hvor mye tid man legger i forberedelser, hvor godt man passer maten underveis under grilingen, kvaliteten på råvarene og muligheten til å ha forskjellige soner/nivåer med varierende varme for forskjellig mat/for separering av hvor langt i grillingen maten er kommet er viktigere enn å ha dyrere grill en naboen 😉 På grunn av sistnevnte anbefales det vel å ha tre brennere om du likevel skulle gå for en løsning med gass.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (9 timer siden):

Hvis du skal grille pølser, spareribs, fiskepakker, burgere og så videre så går du for en Weber gassgrill.

Skal du drive å røyke store stykker kjøtt i seks timer og ta helt av kulinarisk så må du ha noe annet, f.eks pellets eller kull for å få mest ut av det.

Jeg griller mye vår, sommer og høst, og med en god marinade og riktig kvalitet (og forberedelse) så kan de kjipeste kjøttstykkene få en fin avslutning på en gassgrill. Men barna skal bare ha pølser og burgere, og fruen og jeg går for ribs, laks osv. Derfor er en Weber et enkelt valg for oss.

Har bare ett unntak her og det er at Pizzaen stekes i egen utendørs pizzaovn som holder høyere varme.

majoriteten av grillingen vil nok være forbeholdt ordinær grillmat som pølser, burgere, ostesmørbrød, koteletter osv. 

Men jeg har også lyst å kjøpe litt bedre stykker kjøtt fra slakteren å prøve å lage noe digg som fint kan ta litt tid (vet ikke hva). Tanken er da ulike indrefileter, spareribs, og steiker. 

Høres jo ut som det mest fornuftige for min del blir å gå for en gassgrill, og evt supplere med en billig kullgrill? Evt bare gass.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (11 minutter siden):

Høres jo ut som det mest fornuftige for min del blir å gå for en gassgrill, og evt supplere med en billig kullgrill? Evt bare gass.

Sjekk FINN.no hvis du er åpen for det på kullgrill. Selv vil jeg aldri gå tilbake til gass. Med en gassbrenner fra Clas Ohlson og en grillstarter så får du full varme på kullgrillen nesten kjappere enn full varme på en gassgrill, men da med litt mer innsats... Vi kjøpte dette for 2 år siden nå og endte opp under tusenlappen for en grill som lager minst like bra resultat som en gassgrill til mange tusen.

Gass er jo utrolig praktisk da og enklere å styre varmen enn med kull. Det er jo det som er grunnen til at de er blitt så populære. Så du må egentlig bare tenke om du synes det praktiske er verdt noen tusen ekstra og noe lavere "kvalitet"(de fleste er vel enige om at kull er best på smak).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...