Gå til innhold

m.2 og vanlig SSD samtidig. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei

Har et ASUS ROG Strix Z390-F GAMING hovedkort med 2 m.2-disker som fungerer uproblematisk. Problemet mitt oppstår når jeg forsøker å koble til en Samsung 870 QVO SSD på 2TB. 870'en dukker opp under diskbehandling, enhetsbehandling osv. men straks jeg begynner å bruke den (kopiere til/fra, laste ned spill etc.) så forsvinner disken og det ender som regel med at jeg må nappe ut kablene til disken og koble de til igjen før disken dukker opp igjen. Det har heller ikke noe å si hvilken SATA-port jeg kobler disken til, og jeg har forsøkt forskjellige kabler. Disken fungerer fint på andre PC'er også, så det er ingen feil med disken.

Disken har ingen firmwareoppdateringer tilgjengelig, og BIOS'en på hovedkortet er oppdatert. Har forsøkt å endre IDE ATA/ATAPI-kontroller fra Intel til Standard SATA AHCI uten at det hadde noe å si. Hva må til for å få disken til å fungere? Er kanskje noen innstillinger i BIOS som må endres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[email protected] skrev (3 minutter siden):

Hm, jo. Kan selvfølgelig teste det også. Men om det ikke fungerer kan det fortsatt være innstillinger i BIOS som må endres, uten at jeg skjønner hva det skulle være. Skal teste snart og gi tilbakemelding

Tviler på at dette problemet ligger i BIOS. Det virker ikke slik på måten du beskriver problemet.

SATA kabler kan bla. Kun bøyes så mye før signalet blir såpass forringet at det kan føre til den typen feil du beskriver.

Lenke til kommentar

Vel da har jeg testet flere disker før problemet lyste mot meg (bokstavelig talt). Testet først med et par disker jeg hadde i skuffa som jeg trodde funket, men de dukket aldri opp hverken i BIOS eller under diskbehandling. Tok da ut en disk fra en laptop (etter å ha testet at den fungerte) og koblet den til maskinen. Når jeg da slo på maskinen holdt disken på å ta fyr! Virker til at det er kabelen som er skadet/ødelagt... Har ikke turt å teste enda om 870'en har overlevd. Det får vente til i morgen.

 

Men da tenker jeg uansett at jeg har funnet feilen. Gjenstår bare å se om jeg har flere kabler til strømforsyningen jeg kan bruke. Hvis ikke håper jeg det lar seg bestille uten å måtte kjøpe ny strømforsyning

Lenke til kommentar
[email protected] skrev (6 minutter siden):

Vel da har jeg testet flere disker før problemet lyste mot meg (bokstavelig talt). Testet først med et par disker jeg hadde i skuffa som jeg trodde funket, men de dukket aldri opp hverken i BIOS eller under diskbehandling. Tok da ut en disk fra en laptop (etter å ha testet at den fungerte) og koblet den til maskinen. Når jeg da slo på maskinen holdt disken på å ta fyr! Virker til at det er kabelen som er skadet/ødelagt... Har ikke turt å teste enda om 870'en har overlevd. Det får vente til i morgen.

 

Men da tenker jeg uansett at jeg har funnet feilen. Gjenstår bare å se om jeg har flere kabler til strømforsyningen jeg kan bruke. Hvis ikke håper jeg det lar seg bestille uten å måtte kjøpe ny strømforsyning

Bra du fant problemet 🙂

Nye SATA kabler burde ikke være noe problem å skaffe.

Lenke til kommentar

Du bruker 2 m.2 slotter sier du... Det betyr at at 4 stk Sata-porter ikke er tilgjengelige. Guttungen har også Strix 370 kort, og sånn det funker på hans maskin, er at Sata port 0 og 1 ikke funker når øverste m.2 slott er i bruk, og Sata port 4 og 5 ikke funker når nederste m.2 slot er i bruk.  Er akkurat det samme på mitt Gigabyte Z390 kort også. Øverste m.2 slot legger beslag på 2 nederste Sata, mens nederste m.2 legger beslag på de to øvre Sata (Intel-porter - ikke Marvel-porter).

I Manualen din på side 1-21 står følgende:

When the M.2_1 (Socket 3) is operating in SATA mode, SATA port 2 (SATA 6G_2) will be disabled.....

 

Lenke til kommentar

Forslag: Last ned en Linux-distro med ulike diskvektøy og lag deg en bootbar USB minnepinne med denne. Ta ut alle andre disker/M2 SSD i maskinen så kun 870 QVO SSD er tilkoblet, boot fra minnepinnen og kjør testverktøy mot disken. Da bør du få verifisert om problemet ligger i/mellom HK og disk eller om det er når andre  disker er tilkoblet at du får problemet. Forutsatt at 870 QVO SSD  fremdeles fungerer når tilkoblet annen maskin.

En full reset/Wipe av 870-en vha. Samsung Magician (på en annen maskin) kan også være lurt så du vet at disken er så ‘frisk’ som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...