Gå til innhold

Betale skatt av husleiekrav til lekssamboer, mens man venter på oppgjør om bolig?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og ekssamboer eide leilighet sammen. Da det ble slutt flyttet jeg ut og han skulle overta boligen og kjøpe meg ut.  Problemet var at dette tok svært lang tid, over 1,5 år før jeg nå endelig har fått pengene mine. Det har vært advokater i saken og store uenigheter om oppgjøret. Jeg sendte han husleiekrav på 7000 kroner i måneden og han er enig i at han skal betale meg dette. I tillegg delte vi alt av felles utgifter til strøm, kommunale utgifter, forsikringer, lån, + utgifter til barna. Det hele resultaterte i at jeg fikk ca 50.000 overført til meg etter ca 1,5 år, som var penger han skyldte meg etter et komplisert økonomisk oppgjør.  Så kommer jeg plutselig på at jeg kanskje må skatte av disse 7000 kronene jeg har fått i måneden fra han? Egentlig skulle jo det nettopp dekke mye av min del av fellesutgiftene på boligen jeg ikke ønsket å bo i mer, og det ble aldri overført månedlig, kun en engangsoverføring som også dekket det han skyldte meg i penger for innbo.  Det ble bare et toalt oppgjør som endte i en endelig sum på ca 50.000 til meg. Må jeg da skatte av disse leieinntektene? Barna  våre bodde der i 50% av tiden og oppgjøret tok svært lang tid. Jeg har derfor hatt doble boutgifter ganske lenge, mot eget ønske.  Husleiekravet var på 7000 i måneden, verdien av utleie for hele boligen er ca 15.000 kroner i måneden. 

Finnes det noen unntak på regelen om skatt her? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 4f8e5...0a4

Sjansen for at skatteuhyret oppdager en slik enkeltoverføring er ca 0%.

Hvis det er noe du bekymrer deg for så beholder du prosenten som ville gått til skatt til året etterpå når du får selvangivelsen.

Anonymous poster hash: 4f8e5...0a4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...