Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forelegg med feil fakta


Gjest345

Anbefalte innlegg

Gjest345 skrev (10 timer siden):

Et meget kort «avhør» ble tatt på stedet i all hast.

 

Jeg vet at bilen ikke er sjekket fordi jeg har kontroll på hvor den ble kjørt og fått opplyst fra firma som mottok bilen at den ble sendt direkte på hugging.

 

Skjønner at du er en kverulant, det får så være. Jeg kunne sikkert forklart bedre, men tenkte det var spørsmålet som var viktigst. Det er feil opplysninger i forelegget, hvordan går vi frem? Punktum.

Kverulant fordi jeg stiller spørsmål rundt denne saken fordi du ikke klarer å komme med helt åpenbare viktige fakta? Du sa det ikke ble tatt avhør, og nå ble det plutselig gjort allikevel når jeg spurte litt rundt det. Politiet har dermed også gitt informasjon om anmeldelse og gitt din samboer en rekke rettigheter. Stikk motsatt av hva du skriver. Du forsøker kun å fremstille politiet verst mulig her.

Grunnen til at jeg spurte om avhør er fordi at om det ikke ble tatt avhør er dette en mye større grunn til å klage enn det du opprinnelige vil klage på.

Dere kan enten vedta forelegget, eller ikke. I denne saken vedtar dere ikke med begrunnelse i at dere mener det er faktafeil i forelegget, og at ytterligere undersøkelser burde være gjort.

Det er den "klage"muligheten dere har her.

Til neste gang burde du ikke komme med det som i beste fall fremstår som halvsannheter når du spør om hjelp. Du mister bare troverdighet.

Og til @plankeby. Faktum i denne saken er relativt viktig, så det er helt greit at TS forteller om situasjonen. Det har både med hvor alvorlig hendelsen fremstår, hvilket straffebud som rammes og spesielt her hvor det er snakk om vegtrafikkloven. Et forelegg er bare ikke et forelegg. I mange saker trekker politiet forelegget når det ikke vedtas av forskjellige grunner. Når det gjelder vegtrafikkloven vil uaktsomhet i nesten alle tilfeller straffes. Men om bilen hadde blitt undersøkt og det hadde blitt oppdaget teknisk feil, ville en slik feil ofte vært utenfor førens kontroll og det kan tenkes at skyldkravet hadde bortfalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Juggel skrev (56 minutter siden):

Og til @plankeby. Faktum i denne saken er relativt viktig, så det er helt greit at TS forteller om situasjonen. Det har både med hvor alvorlig hendelsen fremstår, hvilket straffebud som rammes og spesielt her hvor det er snakk om vegtrafikkloven. .... 

Min erfaring med tilsvarende  tråder med klage på politiet er at trådstartere av ulike grunner oftest sliter med god og ryddig informasjon. Det er umulig å vite påliteligheten i det som presenteres, "sannheten" blir vridd og delvis ut av kontekst. Sier ikke at politiet ikke kan gjøre feil, men for ofte blir man servert tilbakeholdt av viktig informasjon i "misfornøyd med politiet tråder". Man får servert bruddstykker av et viktig helhetsbilde. Synsing og følelser fra trådstarter blir lett servert som harde fakta. 

Når noen så blir såret av å bli stilt spørsmål i slike tråder, så er det bedre å ikke legge ut en historie man ikke vil ta imot undring om. Jeg fikk også en stor mengde undring og spørsmål i denne tråden.

Dette er egentlig positivt i dette forumet, man spinner ikke av med å synse og tro i vei for mye.

Kildekritikk er viktig her, har den som har lagt inn sitt emne blitt for emosjonell og ukritisk i sine innlegg. 

Som nevnt, trådstarter har fått ønsket svar....  Mitt innlegg her er ikke ment direkte kun til trådstarter her, men et tema i lignende tråder som dette. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det beste du kan gjøre er å ikke svare på forelegget. Da vil det få lang liggetid. 

 

Strafderabatt - det vil være snakk om en tusenlapp eller to i strafferabatt, så ikke bekymre deg for det. 

Når du ikke svarer forelegget kan det sikkert ta et år før det skjer noe mer. 

 

Til slutt krever de svar, eller henlegger saken grunnet foreldelse. 

Dersom de krever svar og du ikke godtar, så slipper du med all sannsynlighet uansett unna førerkortbeslag da loven sier en ikke skal idømmes førerkortbeslag om man har hatt førerkortet i sin besittelse i en lengre periode. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...