Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forelegg med feil fakta


Gjest345

Anbefalte innlegg

Min samboer var for et halvt år siden ute for en ulykke, og uten forvarsel dumpet det i går inn et forelegg og tap av førerrett i postkassen. Ulykken skjedde ved at hun skulle til venstre og krysse motsatt kjørefelt. Ved nedbremsing stoppet ikke bilen hennes og hun trillet delvis ut i motsatt kjørefelt og traff motkommende bil. Jeg kjørte selv bak og var vitne til at bremselys lyste i god tid, uten at bilen stoppet. Det var ikke glatt. Ulykken medførte totalskade på begge bilene, men ingen personskader. Førerkortbeslag var ikke et tema på stedet, da teknisk feil på bilen kunne være et alternativ. Politiet ble oppfordret til å undersøke bremsesystem på bilen, men dette ble ikke gjort. Politiet har ikke gitt lyd fra seg i det hele tatt, hverken informert om anmeldelse eller innkalt henne til avhør.

 

Så til spørsmålet; politijuristen har oppgitt feil fakta i forelegget. Der påstår de at hun har kjørt i motsatt kjøreretning enn det som er tilfelle. Hvordan går man frem for å klage på dette? Man kan jo ikke ta stilling til et forelegg med feil fakta/bevissikring.

Endret av Gjest345
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke noen annen måte å gjøre det på

Fant dette om førerkortbeslag

Da må du melde ifra til politidistriktet som behandler saken så fort som mulig, og opplyse skriftlig om at du klager

Klager du ikke så må du antakelig finne deg i beslag av førerkort og betale boten

Den eneste strafferabatten du kan få er vel om du godtar forelegget

Lenke til kommentar

Lovverket er skreddersydd i favør for det offentlige. Korte tidsfrister, tvisteløsninger som skal løses internt og ikke eksternt, samt man skal miste de fleste rettigheter når man klager. 

Gå til lokalavisa og heng de ut. Negativ PR er stort sett det eneste som kan fungere. 
 

Du kan etterløse bevis for deres påstand, og påpek at deres oppfatning går ikke overens med påstanden. 

Endret av .,.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kjøreretning vesentlig for utfallet av saken? 

At du ser bremselys betyr ikke at bilen bremser, bare at noen rører ved pedalen. 

Det skal ekstremt mye til for at bremsene plutselig feiler helt. Bremsesystem er redundante og om en krets feiler vil du fremdeles ha bremsekraft på begge hjul forran, men miste på ett hjul bak. Bilen vil da bremse, men trekke litt til en side. 

Det er naturligvis mulig å koke bremsevæsken, men det skal mye til på vanlig vei. Videre kan man teoretisk få fysisk plutselig totalhavari på selve bremsene, klossene/skivene, men dette skal veldig mye til og skulle normalt være lett å observere. 

Og, om bremsene ikke fungerer, da fortsetter man videre, bruker gir, eller håndbrekk.

Det er min generelle oppfatning uten å kjenne detaljene i denne saken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest345 skrev (4 timer siden):

Min samboer var for et halvt år siden ute for en ulykke, og uten forvarsel dumpet det i går inn et forelegg og tap av førerrett i postkassen. Ulykken skjedde ved at hun skulle til venstre og krysse motsatt kjørefelt. Ved nedbremsing stoppet ikke bilen hennes og hun trillet delvis ut i motsatt kjørefelt og traff motkommende bil. Jeg kjørte selv bak og var vitne til at bremselys lyste i god tid, uten at bilen stoppet. Det var ikke glatt. Ulykken medførte totalskade på begge bilene, men ingen personskader. Førerkortbeslag var ikke et tema på stedet, da teknisk feil på bilen kunne være et alternativ. Politiet ble oppfordret til å undersøke bremsesystem på bilen, men dette ble ikke gjort. Politiet har ikke gitt lyd fra seg i det hele tatt, hverken informert om anmeldelse eller innkalt henne til avhør.

 

Så til spørsmålet; politijuristen har oppgitt feil fakta i forelegget. Der påstår de at hun har kjørt i motsatt kjøreretning enn det som er tilfelle. Hvordan går man frem for å klage på dette? Man kan jo ikke ta stilling til et forelegg med feil fakta/bevissikring.

Sier du at det ikke er tatt avhør i det hele tatt i denne saken? Ble det tatt avhør på stedet? I så fall er det ikke alltid man blir kalt inn til i avhør i ettertid. Ved et avhør på stedet vil man jo bli opplyst om hva man blir anmeldt for.

I en sak som dette skal avhør tas, og jeg har vanskelig for å tro at det ikke har skjedd.

Førerkortbeslag kan det av påtalemyndigheten tas stilling til etter at saken er skrevet av politiet. Og man skal gis mulighet til å forklare seg, enten på stedet eller i ettertid.

Hvordan vet du at bremsesystem ikke er sjekket hvis politiet ikke har gitt lyd fra seg?

Hele greia virker merkelig spør du meg. Enten så forklarer du dette på en rotete og/eller feil måte, eller så har politiet gjort absolutt alt feil. Jeg for min del holder en knapp på det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Er kjøreretning vesentlig for utfallet av saken? 

At du ser bremselys betyr ikke at bilen bremser, bare at noen rører ved pedalen. 

Det skal ekstremt mye til for at bremsene plutselig feiler helt. Bremsesystem er redundante og om en krets feiler vil du fremdeles ha bremsekraft på begge hjul forran, men miste på ett hjul bak. Bilen vil da bremse, men trekke litt til en side. 

Det er naturligvis mulig å koke bremsevæsken, men det skal mye til på vanlig vei. Videre kan man teoretisk få fysisk plutselig totalhavari på selve bremsene, klossene/skivene, men dette skal veldig mye til og skulle normalt være lett å observere. 

Og, om bremsene ikke fungerer, da fortsetter man videre, bruker gir, eller håndbrekk.

Det er min generelle oppfatning uten å kjenne detaljene i denne saken. 

Kjøreretning er veldig vesentlig. Kommer man fra den retningen politiet beskriver i forelegget, svinger man inn ulovlig.

 

Jeg vet at hun bremset, men jeg er jo partisk. Derfor burde bilen vært undersøkt. Jeg vet at det er to-kretssystem, og at det er lite sannsynlig at dette feiler fullstendig. Men det er fortsatt mye som kan skje. Bremsevæske kan koke, bremsekraftforsterker kan feile og medføre redusert bremsekraft i en kort periode etc.

 

Tror ikke det skal synses om hva man kan gjøre, da det går utrolig fort før ting skjer.

 

Poenget er at de etter min mening ikke har gjort nødvendige undersøkelser og at det er faktafeil i forelegget. Noe utover det gidder jeg ikke diskutere.

Lenke til kommentar

Et meget kort «avhør» ble tatt på stedet i all hast.

 

Jeg vet at bilen ikke er sjekket fordi jeg har kontroll på hvor den ble kjørt og fått opplyst fra firma som mottok bilen at den ble sendt direkte på hugging.

 

Skjønner at du er en kverulant, det får så være. Jeg kunne sikkert forklart bedre, men tenkte det var spørsmålet som var viktigst. Det er feil opplysninger i forelegget, hvordan går vi frem? Punktum.

Lenke til kommentar
Gjest c9934...119

Det er vel bare to alternativer til forelegg. Akseptere eller ikke, det er også plass til å forklare hvorfor hun ikke aksepterer forelegget. Politiet kan komme tilbake med endret forelegg hvis dem er enige med dere. 

Anonymous poster hash: c9934...119

Lenke til kommentar

Er vel strengt tatt du som kommer med synsing?
Du var ikke i bilen, du kan ikke vite at samboer bremset.

Det er fullt mulig å faktisk tro at man har bremset, selv om det ikke har skjedd. Det er veldig vanlig at ved en ulykke man selv er skyld i, så får man "kortslutning" på det reelle hendelsesforløpet, slik at man ender opp med å mene at man selv ikke gjorde feil. 

Slik jeg forstår saken, så har det skjedd en ulykke, din samboer har gitt en forklaring i dette meget korte avhørte, og politiet har konkludert at det er overveiende sannsynlighet for at det din samboer forklarer ikke stemmer overens med tekniske bevis i saken. Så kan du mene at de burde sjekket etter feil med bilen, men et sted må vel også grensen settes på hva som er rimelig og etterforske? 

Det eneste du kan gjøre ved det du mener er feil i forelegg er å si at du ikke aksepterer. Så vil du i neste innstans få mulighet til å tale din sak, men da forsvinner strafferabatt og du vil vel også kunne idømmes sakskostnader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (1 minutt siden):

Er vel strengt tatt du som kommer med synsing?
Du var ikke i bilen, du kan ikke vite at samboer bremset.

Det er fullt mulig å faktisk tro at man har bremset, selv om det ikke har skjedd. Det er veldig vanlig at ved en ulykke man selv er skyld i, så får man "kortslutning" på det reelle hendelsesforløpet, slik at man ender opp med å mene at man selv ikke gjorde feil. 

Slik jeg forstår saken, så har det skjedd en ulykke, din samboer har gitt en forklaring i dette meget korte avhørte, og politiet har konkludert at det er overveiende sannsynlighet for at det din samboer forklarer ikke stemmer overens med tekniske bevis i saken. Så kan du mene at de burde sjekket etter feil med bilen, men et sted må vel også grensen settes på hva som er rimelig og etterforske? 

Det eneste du kan gjøre ved det du mener er feil i forelegg er å si at du ikke aksepterer. Så vil du i neste innstans få mulighet til å tale din sak, men da forsvinner strafferabatt og du vil vel også kunne idømmes sakskostnader. 

Jeg som synser faktisk. Her var det mye rart, tror jeg holder meg for god til spørsmål på slike forum heretter. Poenget er her at hun ikke ønsker å ta stilling til det før det står riktig i forelegget. Da blir det for dumt at det må tas til retten på grunn av feil fra politiet sin side. Men takk for meg!

Lenke til kommentar

Slike tråder med påstander som ingen kan etterprøve eller si noe om her, sklir ofte ut. 

Svaret er gitt, kontakt politiet så får du hjelp med frist på å klage. Begrunn årsak til at du ikke kan holde fristen. 

Resten med årsak til ulykken og din mening om hva som var feil og ikke i hendelsen, blir bare rot her inne. 

Så tråden burde ikke hatt all info om hendelsen, det er irrelevant.

Trådstarter burde bare sagt at det er et forelegg/reaksjon vedrørende bilkollisjon som man ønsker å bestride eller få mer fakta om, før man vil godta eller ikke.

Hvordan få riktig tid til å klage/vedta. Som nå er besvart flere ganger. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest345 skrev (6 timer siden):

Jo, men det er ikke lett å få tak i noen av disse på helligdager. Og forelegget er gitt med frist på fem dager.

Send en mail at du bestrider forelegget og vil få en advokat til å kontakte de over påsken. Helt uproblematisk, politiet er stort sett greie folk om en kommuniserer på fornuftig vis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Slike tråder med påstander som ingen kan etterprøve eller si noe om her, sklir ofte ut. 

Svaret er gitt, kontakt politiet så får du hjelp med frist på å klage. Begrunn årsak til at du ikke holde fristen. 

Resten med årsak osv blir bare rot her inne. 

Det er det ingen tvil om! Avslutter det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...