Gå til innhold

Ukraina: Russisk flaggskip i Svartehavet har sunket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Nwader said:

Dette er et gedigent tap da Moskva fungerte som luftvernsparaply for fregattene som skyter kalibr missiler mot Ukraina, de er mer eller mindre forsvarsløse nå.

Hvis det faktisk stemmer at Moskva ble truffet av Neptun-missiler, så var de tydeligvis ganske forsvarsløse tidligere også.

Neptun er relativt umoderne missiler, noenlunde tilsvarende Harpoon. De beveger seg ikke raskt. De har ikke stealth-egenskaper. De har aktiv radar-søker, som gjør de lette å oppdage. Rett og slett flaut av russerne å ikke klare å skyte de ned.

Så ting tyder på at Harpoon missilene fra UK vil kunne bli veldig nyttige for Ukraina.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
idarbarstad skrev (1 time siden):

Synd at ikkje Norge bidreg meir; Nasams-trening burde vere minimum, men vi er for feige.

Problemet er vel at vi knapt har NASAMS-systemer selv.
 

Men Norge burde kontakte Kongsberg for å få til hasteproduksjon av både NASAMS HML på bil og NSM på bil (Australske Bushmaster / 2 raketter pr bil). Norge har nylig kjøpt 6 biler med NASAMS HML, og Kongsberg Australia har laget en tilsvarende NSM plattform. 

 

Norge bør også donere de gamle F16 flyene som akkurat er satt på lager, til Ukraina. Samt etablere et kjapt opplæringsprogram til Ukrainske piloter sammen med allierte.

Endret av TorHansen
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å finne god info om hendelsen ennå, og ja det er tidlig. 

Prøver også å finne info om Neptune, men det varierer en del mellom kildene. Det som er klart er at det er bygget på russiske KH35, men det er modifisert og oppgradert med bl.a. bedre rekkevidde. Skulle ha visst noe mer om rakettens bevegelse, om den følger ballistisk bane til målet, om den kan fly bølgehøyde (som f.eks Exocet), hastighet osv. En krysser som 'Moskva' skal jo ha et utall forsvarsmekanismer mot slike missil, men vi vet heller ikke hvor mange som ble skutt mot skipet. Og om en Bayraktar drone hadde en oppgave i det hele (distraksjon, overvåkning, målutpeking...). Med et stridshode på 150kg er det ihvertfall klart at det blir stor skade. Og om to traff.... 

Kan det tenkes at været var en årsak til at skipet ikke hadde alle forsvarsverk klare?

Hvor mange flere sjømålsmissil har ukraina?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nwader skrev (1 time siden):

Dette er et gedigent tap da Moskva fungerte som luftvernsparaply for fregattene som skyter kalibr missiler mot Ukraina, de er mer eller mindre forsvarsløse nå.

 

Flott,da håper vi Ukraina passer på å sende alle fregattene til russerne i Svartehavet rett til havets bunn. Helt ærlig,nå har vi sjansen til å utslette Svartehavsflåten og den sjansen må Ukraina ikke la gå ifra seg. Det vil raskt snu krigen. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Litt morsom Ukrainsk kommentar på en video postet av espreso.tv - google oversatt

Russisk forsvarsdepartement: Etter pop og røyk gjorde Moskva-krysseren et planlagt dykk og er nå på et trygt sted på bunnen av Svartehavet. Tyrkiske redningsmenn løftet 54 besetningsmedlemmer ombord, de resterende 456 besetningsmedlemmene forble på krysseren og tjener som vanlig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, TorHansen said:

Norge bør også donere de gamle F16 flyene som akkurat er satt på lager, til Ukraina. Samt etablere et kjapt opplæringsprogram til Ukrainske piloter sammen med allierte.

Trodde alle F-16 flyene våre allerede var solgt til Romania og et selskap i USA som driver med motstandstrening for US Air Force.

Endret av xaco
Lenke til kommentar
V1IKOZ0H skrev (1 time siden):

Det er komplett uforståleg for meg kvifor Norge ikkje bidreg meir, enten med våpen og/eller penger. Eg trur dette er noko som vil hefte ved oss seinere.

Det er også flaut at det er Sverige og Finland som setter standarden blandt dei nordiske landa. Forhåpentligvis skjer det meir under overflata, men eg tviler desverre på det.

Norge er vel blant landene som har bidratt mest økonomisk ut fra størrelse? Sverige med ca. 200 millioner svenske kroner til nå, Danmark med ca. 150 millioner danske kroner og Norge med ca. 2 milliarder norske kroner for å sammenligne med naboene. Norge var også blant de første landene til å sette av virkelig store beløp, som bidro til å sette en presedens.

Hvorfor vi ikke sender mer våpen er et ganske komplekst spørsmål. Det viktigste er hva ukrainerne spesifikt ber om og har på lista og hva vi faktisk har og kan sende som er til nytte.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, V1IKOZ0H said:

Det er komplett uforståleg for meg kvifor Norge ikkje bidreg meir, enten med våpen og/eller penger. Eg trur dette er noko som vil hefte ved oss seinere.

Det er jeg ganske sikker på at er fordi AP-ene er redde for forholdet til Russland, og at de nå "sitter stille i båten" og venter til "uværet" er over og håper å bli rammet minst mulig selv. Samtidig bidrar de så llite som over hodet mulig militært slik at Russland ikke skal bli provosert og alt for missfornyd, og de likevel har muligheten til å ha et minimum av bidrag å vise til ovenfor Ukraina og allierte!

Enig i at det vil hefte ved oss, og særlig AP-/SP-regjeringen! Blir som med Sverige under WWII som var "nøytrale", men i praksis løp tyskernes ærender samtidig som de lot nordmenn dra til England via Sverige. "Alle" vet vel hva som er tittelen på en av verdens tynneste bøker om WWII?:

 

Spoiler

"Svenske krigshelter"

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fra have jeg vet om Neptun missilet:

- Sea skimmer, den starte flyverute på 10 meters høyde, men vil gå ned til 3 meter, når den når en punkt valgt av mannskapet.

- den er subsonic, de fleste av dem ligger rundt 800-900 km/t

Skipet ble angrepet da den var omtrent 30-40 km i fra land (avhengige av hvor man måler i fra) De var like ved den nå media kjente "Snake Island" (hvor Ukrainske soldare ga en flott medling i fra)

med en subsonic hastighet, så bruker missilet nok en 2-3 minutter ut til skipet, den fly meste parten av ruten med radaren av, og aktivere den, når den når en aktiverings punkt. så jeg vil estimere de registrerte missilet 10 til 30 sekunder før de ble truffet, hvis radaren og systemene på Moskva er god, noe som ikke er en garanti (se får eksempel HMS Sheffield, fra radaren hadde gjort en full rotasjon, så var det allerede for sen + andre faktorer). så i bunn og grunn, de hadde ikke mange sekunder, når man trekker alt i fra.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 timer siden):

Det er jeg ganske sikker på at er fordi AP-ene er redde for forholdet til Russland, og at de nå "sitter stille i båten" og venter til "uværet" er over og håper å bli rammet minst mulig selv. Samtidig bidrar de så llite som over hodet mulig militært slik at Russland ikke skal bli provosert og alt for missfornyd, og de likevel har muligheten til å ha et minimum av bidrag å vise til ovenfor Ukraina og allierte!

Enig i at det vil hefte ved oss, og særlig AP-/SP-regjeringen! Blir som med Sverige under WWII som var "nøytrale", men i praksis løp tyskernes ærender samtidig som de lot nordmenn dra til England via Sverige. "Alle" vet vel hva som er tittelen på en av verdens tynneste bøker om WWII?:

 

  Skjul innhold

"Svenske krigshelter"

 

Jonas gare Støre er i utgangspunktet en feig person og som ikke tør å gjøre noe. Er nok statsminister da han liker prestisjen som følger med.

Norge burde stilt opp mye mer, men vi gjemmer oss. Vi tør å gjøre litt, men først etter at danskene har gått forran.

Jeg husker når Støre var utenriksminister og karikaturene kom. Da offret han lett ytringsfriheten for å unngå problemer og konflikter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 timer siden):

Det er jeg ganske sikker på at er fordi AP-ene er redde for forholdet til Russland, og at de nå "sitter stille i båten" og venter til "uværet" er over og håper å bli rammet minst mulig selv. Samtidig bidrar de så llite som over hodet mulig militært slik at Russland ikke skal bli provosert og alt for missfornyd, og de likevel har muligheten til å ha et minimum av bidrag å vise til ovenfor Ukraina og allierte!

Enig i at det vil hefte ved oss, og særlig AP-/SP-regjeringen! Blir som med Sverige under WWII som var "nøytrale", men i praksis løp tyskernes ærender samtidig som de lot nordmenn dra til England via Sverige. "Alle" vet vel hva som er tittelen på en av verdens tynneste bøker om WWII?:

 

  Vis skjult innhold

"Svenske krigshelter"

 

Jeg kan forstå at fristelsen for å slå partipolitisk mynt mot et parti man ikke liker kan være stor. Men dette er, med respekt å melde - etter min mening bullshit. Hadde Norges regjering vært "redde for forholdet til Russland" ville ikke Norge:

- Vært det første landet til å sette av milliardbeløp i økonomisk bistand til Ukraina
- Gitt over det tidobbelte av f.eks. Danmark i økonomisk bistand
- Tatt det første initiativet til flere internasjonale resolusjoner mot Russland i FN
- Vært blant landene som har brukt hardest retorikk om russiske krigsforbrytelser i OSCE
- Vært en av de mest fremtredende pådriverne for svensk og finsk medlemskap i NATO

Faktum er at Norge er blant landene som har gitt Ukraina mest bistand ut fra GDP og militær kapasitet. Jeg er nysjerrig på hva slags ekstra militært materiell du mener Ukraina har bedt om som du mener vi kan sende, og som de vil få nytte av nå. 

 

Stålkjerne skrev (18 minutter siden):

Norge burde stilt opp mye mer, men vi gjemmer oss. Vi tør å gjøre litt, men først etter at danskene har gått forran.

Hva tenker du på her? Norge har gitt ti ganger mer penger til Ukraina enn Danmark. Danskene har sendt 2700 M72 LAW, Norge har sendt 4000. Begge deler er et enormt antall opp mot hva vi og danskene trolig har lagret.

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...