Jump to content
dj_j0tul

Støydempe innerskjermer - praktisk erfaring?

Recommended Posts

Hei

Tenker å prøve å støydempe innerskjermene på vår Tesla Y for å dempe noe av veistøyen på spesielt grov asfalt.

Planen er Soundcoat 2mm butyl + 6mm vannbestandig skum på baksiden av innerskjermene i første omgang.

Men disse innerskjermene virker være i ett halvstivt vevd materiale, og jeg er usikker på om butylen vil sitte fast.

 

Noen med erfaring på området?

Share this post


Link to post

Innerskjermen du viser til er standard på de fleste biler de siste 8-9 år. Har selv ikke satt meg inn i hva materialet er, det er laget for å tåle solid slag fra stein og samtidig være noe lydempende.

Har ingen kunnskap om Tesla, regner med de lydisolerer så godt som mulig, da det jo er biler i premiumsegmentet.

Min undring er om det er noe å hente på innvendig isolering? -Om hjulbuen er heldekket på lyddempende belegg på utsiden, altså utenpå hjulbuen inne i bilen? Da må panel(er) av. Ser for meg at det er mest levedyktige over mange år og den mest slitesterke måten. Man trenger ikke bekymre seg for lim/fuge som kan løsne i hjulbuen fra ytre vær og søl. Kan jo hende Tesla har brukt sparekniven noe på lyddemping??

Edited by plankeby

Share this post


Link to post
plankeby skrev (30 minutter siden):

Har ingen kunnskap om Tesla, regner med de lydisolerer så godt som mulig, da det jo er biler i premiumsegmentet.

Det er det absolutt ikke. Bilene bråker alt for mye. 

 

dj_j0tul skrev (11 timer siden):

Noen med erfaring på området?

Finnes en del som isolert model 3 med stor suksess, ville sjekket det ut. 

  • Like 1
  • Heart 1

Share this post


Link to post

Etter å ha lest litt om støydemping, sier alle at man bør angripe støyproblemer nærmest mulig kilden.

Og nærmere kilden enn innerskjermene kommer man i praksis ikke, så det må jo være ett betydelig smartere sted å starte enn å rive bilen fra hverandre.

Tesla Y er godt støyisolert mot alt annet enn veistøy, så vil tro at på fine veier i California fungerer dette svært godt. Men på slitt grov asfalt i Norge, er det ett betydelig støy-problem for de av oss med litt følsomme ører. Fruen har null problemer, er egentlig bare jeg som sliter med noen frekvenser av veistøyen.

Problemet er om det vil sitte, på dette vevede materialet. Butyl flekser, samme med skummet, problemet er om limet på butylen ikke hefter på selve skjermen, for den blir jo også våt mot hjulet, og hvis den blir gjennomvåt vil jo lim på baksiden løsne.🤔

 

Lest litt tråder om 3 og støyisolering, men konstruksjonen i y er fundamentalt annerledes, med store alu-støper etc. Men dette med innerskjermene er kanksje likt?

Edited by dj_j0tul

Share this post


Link to post

En kompis fikk gjort en del støydempende tiltak på en Skoda Octavia en gang men han syntes definitivt ikke det var verdt pengene, merket ikke særlig forskjell. Der var det mer enn bare innerskjermene som var med i bildet også. 

Dekk har jo også svært mye å si, hvilke dekk har du? (Merke og type).

Share this post


Link to post

Dekkdimensjon.

Dette er dekkene som støyer minst…og mest (motor.no)

Motors dekktester har også vist at jo større og bredere dimensjon du har på dekkene, jo mer støy skapes det. Det henger sammen med at et bredt og lavt dekk, er stivere i oppbygningen. Det har også et grovere og mer åpent mønster for å kunne drener vekk vann. Når det gjelder biler, så er det ofte konstruksjonen av hjulopphenget som avgjør den innvendige støyen. Et hjuloppheng der innfestingene i karosseriet er dårlig isolert, leder støyen inn i bilen.

Share this post


Link to post

Det finnes støydempede dekk, f.eks ContiSilent. Slike dekk har et lyd-dempebelegg på innsiden av dekket.

Velge minste originale dekk og felger, etter det jeg fant er det 255/45R19 XL.

Edited by Svein M

Share this post


Link to post

Sjekk aller først hjulstillingen din. Y har et hjuloppheng som er laget av kjeks. Det fører til at du veldig lett får feil hjulstilling som igjen kan føre til støy. Det finnes ingen Tesla eiere uten dette problemet.

Hadde også sett på en matte å legge i taket, det vil hjelpe mye på den typen støy du skal fjerne. Det "kjipe" er at det ikke er dekkstøy, det er støy fra en konstruksjon som er bygget med ett fokus: Vær enkel å lage, vær billig å lage. Du vil derfor ikke hente like mye på dekkene, men heller der støyen forplanter seg. Ta derfor fatt på store rom, bagasje, rollo, taket, gulvet.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Har sjekket selv effekt av støydemping på japanske/koreanske biler primært og andre merker. Min konklusjon var: bytt modell/merke til en bil som er godt isolert fra frabrikk.

Ja man kan legge slike klisterlapper med tungt materiale for å dempe resonans i bildører og i bilen, men til og med de som har brukt dette så og si over alt i bilen merker bare noe forbedring. Utvendig mtp tectyl o.l. hjelper minimalt.

Lev med bilen slik du har den til du må eller kan skifte den ut. Leser at Hyuandai ioniq 5  og den nye Kia elbilen er godt støyisolert. Mazda "suv" EV mx30, Peugeot e 2008, VW og selvfølgelig Audi og mercedes er godt støyisolert

  • Like 2
  • Heart 1

Share this post


Link to post
2 hours ago, TheAvatar said:

VW og selvfølgelig Audi og mercedes er godt støyisolert

Det er ikke alltid tilfelle, kommer an på modell. Hadde en Audi A6 2006 som virket bra støyisolert, men også der støyet det når det kom på andre dekk. Forrige MB A- og CLA-klasse hadde mye dekkstøy, de nye er litt bedre. C-klasse W205 som jeg har er ikke slik jeg ville forventet av en Mercedes. Har hatt to stk. Forrige var en vanlig C-klasse med standard understell og 18" hjul, mens nåværende er en "sportsutgave" med stivere understell og større hjul som selvsagt også støyer mer. Forrige E-klasse (W212) fikk også kritikk i tester for dekkstøy.

Edit: Sånn generelt er nok Mercedes, Audi og flere bedre støydempet enn andre, men det betyr altså ikke at det ikke er dekkstøy :)

 

Edited by liehen
  • Heart 1

Share this post


Link to post
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Hadde også sett på en matte å legge i taket, det vil hjelpe mye på den typen støy du skal fjerne

Det er vel glasstak så vanskelig å gjøre noe særlig der.

Share this post


Link to post
kremt skrev (4 minutter siden):

Det er vel glasstak så vanskelig å gjøre noe særlig der.

Om jeg tar duken over glasstaket merker jeg en forbedring i min bil, og det er bare en tynn stoffduk. Stor flate som sikkert avgir mye lyd. Skjære til en lydmatte, legge borrelås-strips langs taket for feste?

 

Edited by DrAlban3000

Share this post


Link to post

Som Motor skriver over så kommer nok det meste av hjulstøy i bilen via hjuloppheng, innerskjermer med "tepper" ol som demping er nok best mot lyd av vannsprut.

Share this post


Link to post

For å støyisolere en bil så vil jeg tro at gulvet, under baksetet og bagasjerommet gulv og vegger var plasser en kan lettest lydisolere.

Share this post


Link to post
18 hours ago, liehen said:

Det er ikke alltid tilfelle, kommer an på modell. Hadde en Audi A6 2006 som virket bra støyisolert, men også der støyet det når det kom på andre dekk. Forrige MB A- og CLA-klasse hadde mye dekkstøy, de nye er litt bedre. C-klasse W205 som jeg har er ikke slik jeg ville forventet av en Mercedes. Har hatt to stk. Forrige var en vanlig C-klasse med standard understell og 18" hjul, mens nåværende er en "sportsutgave" med stivere understell og større hjul som selvsagt også støyer mer. Forrige E-klasse (W212) fikk også kritikk i tester for dekkstøy.

Edit: Sånn generelt er nok Mercedes, Audi og flere bedre støydempet enn andre, men det betyr altså ikke at det ikke er dekkstøy :)

 

Vet du hva, det er jeg helt enig i. Jeg har morsomt nok samme erfaring som deg. Og så er det jo godt å se at jeg ikke er alene med min kritiske støysans🥰 Jeg siktet til EQC og Etron. Jeg tenkte på elbiler, mtp at Ts kjører en Tesla.

Share this post


Link to post
kremt skrev (På 21.4.2022 den 14.57):

Det er vel glasstak så vanskelig å gjøre noe særlig der.

Glasstak på alle nye biler er en katastrofe. Får ikke valgt det vekk på mange. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Sjørøver skrev (På 24.4.2022 den 0.08):

Glasstak på alle nye biler er en katastrofe. Får ikke valgt det vekk på mange. 

Hva er problemet egentlig? 

Share this post


Link to post
DrAlban3000 skrev (5 timer siden):

Hva er problemet egentlig? 

Støy. Er man så syndefull å ha en bil med glasstak (uten mulighet til å dekke de til) og samtidig bor i Verdens Navle, altså Vestlandet, så er det massevis av tunneler å bli irritert over et glasstak av. 😄
Men det varierer endel fra bil til bil.
Har selv en Citroen C5 som har glasstak helt til bakseteryggen. Da den bilen kom på markedet ble det reklamert med at både glasstak og sidevinduer skulle være ekstra støydempet (litt usikker i hva de legger i deg, sidevinduer er laminert men hva glasstaket er vet jeg ikke). Den er ikke så ille, ganske liten forskjell på støy om jeg kjører fram dekselet som dekker glasset. Men hva hjelper det når hovedstøyen kommer fra dekk, gulv og dører...

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...