Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på fast ansettelse, 3- og 4-årsregelen, grunnlaget er borte.


OnklD

Anbefalte innlegg

Jeg er ansatt offentlig på kontrakt, og nærmer meg nå den magiske 3-årsgrensen. Av ulike årsaker som skyldes interne endringer i organisasjonen så har utlysningen av stillingen jeg sitter i tatt noe tid. 

Jeg ble opprinnelig ansatt midlertidig på en kortere kontrakt da personen som eide stillingen var ute i permisjon. Denne kontrakten ble forlenget, før den så ble lyst ut som et vikariat. Jeg søkte på den, og fikk den. Siden den gang har den blitt forlenget en gang, og personen som jeg vikarierte for har sagt opp stillingen, det ble gjort sommeren 2021. 
 

Jeg driver og leser meg opp på lovverket og slik jeg tolker det (og personalansvarlig tolker det) faller jeg inn under 3-årsregelen og vil to måneder etter nåværende kontrakt går ut, ha krav på fast stilling. Men, det jeg lurer på er at jeg kom over denne setningen: 

«En midlertidig ansatt kan ha krav på fast ansettelse også før tre eller fire år er gått. Det vil vedkommende ha hvis grunnlaget for den midlertidige ansettelsen ikke er til stede.»

Sakset fra: https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/ansettelser-og-rekruttering/midlertidige-ansettelser/artikler/firearsregelen/

Jeg har forsøkt å finne andre referanser til dette, da jeg lurer på om jeg faller inn under denne regelen. Gitt at personen jeg vikarierer for har sagt opp, er jo grunnlaget for midlertidig ansettelse borte, men det er fortsatt behov for en person i stillingen og den skal etter det jeg har fått vite lyses ut. Jeg bare lurer på om jeg, gitt at jeg ønsker det, eller om det skulle bli behov for det. Kan kreve å anse meg selv som fast ansatt på det grunnlaget? 
 

Noen som vet om en annen kilde til sitatet over? For jeg har ikke klart å finne det, men jeg antar jo at NHO er en troverdig kilde. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har med fagforeningen din, som er på din side og som ofte kan disse reglene bedre enn din nærmeste leder.

NHO står på arbeidsgivers side og tolker ting ofte i arbeidsgivers retning.

Hvis du ikke er med i en fagforening, så meld deg inn i den som dekker din sektor eller som har lokal klubb etc. Arbeidslivets regler er basert på at man er organisert og særlig for mennesker som deg som lurer på rettighetene sine er organisering viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...