Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sprukket bunnpanne MC - Honda CB600FS


Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte jeg skulle klargjøre min 2001 Honda CB600FS til sesongen idag og tok da oljeskift. 
Når jeg var ferdig og hadde fylt på olje samt byttet filter så jeg at det lakk litt ved bunnpluggen. Fant da ut at det var lurt å stramme den litt til.
Det viste seg at det ikke var så lurt. Den lakk nok litt fordi jeg hadde strammet for hardt, og når jeg da strammet ytterligere, sprakk bunnpannen.

IMG20220413135317-.thumb.jpg.54aa88d35c690969758a08c36d307184.jpg

Som man kan se på bildet er det ikke særlig til sprekk, men sprekk likevel. Spørsmålet er om det er en god ide å sveise dette, eller om jeg bare må bytte bunnpanne.

Noen som har erfaring med dette?
Lurer også på hva eventuelt det vil koste å få byttet bunnpanne. Ser for meg at det er noe jeg kommer til å sette bort til et verksted.
Har selvsagt sendt mail til mitt nærmeste Honda verksted - men nå er det jo påske da.

Takker for alle innspill!

Endret av simen929
Spesifisering av MC i tittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk, jeg gjorde det samme med min identiske sykkel i fjor... det var ikke en ønsket opplevelse. Hele festet til bunnpluggen (usikker på navnet her?) falt av bare jeg dunket borti den med fastnøkkelen, så jeg hadde ødelagt sykkelen om jeg hadde tatt den ut på veien. Hvis din sprekk utvider seg på veien får du store problemer. Anbefale at du lar sykkelen stå til bunnpanna er byttet. 

Jeg fikk tak i ny bunnpanne på finn.no og byttet selv, men det var mye styr. Ettersom eksosen må demonteres ble det mye ekstra arbeid. Boltene til eksosen sto bunn fast... endte opp med å knekke 3 av 8. Måtte sveise på nye muttere for å trekke dem av. I tillegg bruker Honda pinnebolter med M7 størrelse 😓 Nesten umulig å få tak i både pinnebolter og muttere av den størrelsen.

La sykkelen stå og lever inn på verksted er min anbefaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk tilbud på overkant av 7000 inkl mva. Dette er da for bytte av bunnpannen og fylling av olje.

Har en del å styre med på privaten for øyeblikket og ser at dersom jeg skal bestille deler og styre med dette selv, så får jeg ikke kjørt sykkelen før langt uti sesongen. Valgte derfor å gå for tilbudet. Kjipe penger, men sånn er det av og til..

 

dbcc38af327ed5a22456c1a8fac67f22.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...