Gå til innhold

Norge har "tilrettelagt" for dab+, men


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
21 hours ago, stamkunde said:

for meg hører det ut som verdensklasse. 

Her på berget har vi noe greier som ikke fungerer, og her legger staten ansvaret på andre.

Satellittradio krever spesielt utstyr i bilen, inkludert antenne for satellittmottak. I tillegg må man ha abonnement for å kunne motta signaler, så når jeg har leiebil der må jeg betale ekstra hvis jeg vil høre på radio i bilen. Lange strekninger gjennom grisgrendte strøk i USA har verken FM-, AM- eller mobildekning, her funker kun nedlastede kart for GPS og nedlastet underholdning på turen. Forskjellen er så stor at jeg oppfatter at vi er ekstremt godt vant (bortskjemte?) her.

Du mener at "staten" i USA har ansvaret for satellittradiosystemet der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, zanta said:

Satellittradio krever spesielt utstyr i bilen, inkludert antenne for satellittmottak. I tillegg må man ha abonnement for å kunne motta signaler, så når jeg har leiebil der må jeg betale ekstra hvis jeg vil høre på radio i bilen. Lange strekninger gjennom grisgrendte strøk i USA har verken FM-, AM- eller mobildekning, her funker kun nedlastede kart for GPS og nedlastet underholdning på turen. Forskjellen er så stor at jeg oppfatter at vi er ekstremt godt vant (bortskjemte?) her.

Du mener at "staten" i USA har ansvaret for satellittradiosystemet der?

Nei, det er nok et privat selskap. Men USA er jo et stort land, så de som driver med radio og TV distribusjon har jo for lenge siden skjønt at kan man sende TV på satellitt, så hvorfor ikke radio ? Og det ser ut som Canada vil være med, i stedet for å lage sitt eget opplegg.

Og er ikke overrasket over at radio via satellitt koster penger. Som TV via satellitt og kabel/fiber.

Det er jo ca. 100 kanaler å velge i mellom. Med samme kvalitet som på DAB her i Norge.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Dubious said:

Nettradio er løsningen i Norge.
Bare enkelte tunneller hvor signalet har falt ut, noe det også kan gjøre med DAB.

Med ny oppdatering på mobilen så fungerer nettradioen såpass bra at jeg har puttet ny bilradio langt ned på ønskelisten.

Norge har jo en av Europas eldste bilparker, og har levert fabrikkinnstallerte radioer de siste 20 år…..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har hatt dabradio i bilen i over 10 år å har hatt svært lite bortfall, selv med enkel glassantenne.

Har hjulpet flere med å forbedre signalene i bilen. De fleste hadde feilmontert antenne. De som faktisk la noen kroner i en bedre antenne ble stort sett fornøyd med resultatet. 

En hadde byttet ut alle lyspærene i bilen med ledpærer fra wish. Når de ble byttet ut, så var dekningen topp igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Postkassestativ skrev (14 timer siden):

Har hatt dabradio i bilen i over 10 år å har hatt svært lite bortfall, selv med enkel glassantenne.

Har hjulpet flere med å forbedre signalene i bilen. De fleste hadde feilmontert antenne. De som faktisk la noen kroner i en bedre antenne ble stort sett fornøyd med resultatet. 

En hadde byttet ut alle lyspærene i bilen med ledpærer fra wish. Når de ble byttet ut, så var dekningen topp igjen.

jeg har oppvarmet frontrute på bilen, og det har tydeligvis ikke verkstedet tatt hensyn til ved montering av antenne. Tolker det er det som er årsak til elendig dekning eller ingen dekning når jeg kjører ut av sentrumer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/3/2022 at 8:01 AM, Postkassestativ said:

Har hatt dabradio i bilen i over 10 år å har hatt svært lite bortfall, selv med enkel glassantenne.

Har hjulpet flere med å forbedre signalene i bilen. De fleste hadde feilmontert antenne. De som faktisk la noen kroner i en bedre antenne ble stort sett fornøyd med resultatet. 

En hadde byttet ut alle lyspærene i bilen med ledpærer fra wish. Når de ble byttet ut, så var dekningen topp igjen.

Har alt originalt fra fabrikk og vanlig frontrute i 2019 modell. Opplever ca. 0.5-1 sekunder utfall et par steder på en steekning i nærheten av lillestrøm som jeg har kjørt hver dag i 20 år. Ingen big deal og plager meg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...