Gå til innhold

Tesla tar vekk radaren på Model Y og 3: Norsk ekspert er skeptisk


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (1 minutt siden):

Nei, det jeg siterte. At selskapet er totalt inkompetente på å håndtere leverandørkjeden sin.

Tenker det er helt åpenbart at de ikke er det, se på salgstallene i pandemien. Hvem var det som klarte å gjøre justeringer for å levere biler? Jo det var stort sett Tesla. De justerte ut i fra de utfordringene de fikk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg tror det, sammenlignet med de ordentlige bilprodusentene. Derfor det stadig blir mindre og mindre utstyr på de bilene.

Hvorfor skal du bruker ord som totalt inkompetent? Kan du ikke heller være saklig? Det er ikke Tesla som har eviglange leveringstider, er det? I tillegg er det jo bare kvalifisert gjetting fra din side at det er leveringsmangel som er årsaken til dette. Model 3/Y og også S/X har ikke blitt strippet for utstyr i det siste, tvert i mot. Det de har fjernet er vel kun FSD-relaterte sensorer som jeg kommer på? Så er det spakene på S/X da.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal du bruker ord som totalt inkompetent? 

Helt ut av det blå ble det slutt på radar, parkeringssensorer og den motoriserte korsryggstøtten og erstatningen var unnskyldninger og vaporware. Alt dette ble fjernet mest sannsynlig fordi Tesla mistet tilgangen til disse komponentene. Tesla er trolig sist i køen hos leverandørene siden de er en vanskelig kunde og har lite kontroll.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (19 minutter siden):

Helt ut av det blå ble det slutt på radar, parkeringssensorer og den motoriserte korsryggstøtten og erstatningen var unnskyldninger og vaporware. Alt dette ble fjernet mest sannsynlig fordi Tesla mistet tilgangen til disse komponentene. 

Ultrasoniske sensorer ble fjernet i oktober 2022 hvis jeg husker riktig. Tesla hadde jo snakket om å gå over til Tesla Vision siden typ sommeren 2021. Det kom ikke som noen bombe på de som hadde fulgt med, problemet er hovedsakelig at de fjerner det før de har en fullgod erstatning. Og man vet jo heller ikke om det noen gang kommer en fullgod erstatning.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (17 minutter siden):

Ultrasoniske sensorer ble fjernet i oktober 2022 hvis jeg husker riktig. Tesla hadde jo snakket om å gå over til Tesla Vision siden typ sommeren 2021. Det kom ikke som noen bombe på de som hadde fulgt med, problemet er hovedsakelig at de fjerner det før de har en fullgod erstatning. Og man vet jo heller ikke om det noen gang kommer en fullgod erstatning.

Hele bransjen har hatt problemer med å få tak i ultralydsensorer.  Og når Tesla ikke fikk tak i lengre så var det plutselig en stor plan med det hele. Som ser ut til å involvere at man i 2023 kan kjøpe bil til millionen og må gjette på om man rygger inn i veggen eller ikke.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (16 minutter siden):

Hele bransjen har hatt problemer med å få tak i ultralydsensorer.  Og når Tesla ikke fikk tak i lengre så var det plutselig en stor plan med det hele. Som ser ut til å involvere at man i 2023 kan kjøpe bil til millionen og må gjette på om man rygger inn i veggen eller ikke.

S/X kommer enn så lenge med USS. Iallefall min 23 modell

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Hele bransjen har hatt problemer med å få tak i ultralydsensorer.  Og når Tesla ikke fikk tak i lengre så var det plutselig en stor plan med det hele. Som ser ut til å involvere at man i 2023 kan kjøpe bil til millionen og må gjette på om man rygger inn i veggen eller ikke.

Millionbilene er fortsatt ikke endret til å komme uten.

Ellers skjønner jeg ikke helt hva du prøver å få frem. De har vel jobbet med å fjerne sensorer siden de fjernet regnsensor? De sa også godt over et år før fjerning av USS at de ville gå over til kamerabasert Tesla Vision. Problemet her er jo at hvermannsen der ute ikke får med seg slike ting, de følger jo ikke med på Teslanyheter. Problem 2, som er enda verre, er at de fjerner sensorer før de har klart å lage noe som kan erstatte. Sistnevnte problem kan ha fremskyndet fjerning av USS, men jeg tør å banne på at de hadde fjernet de uansett. Tipper S/X ikke er langt unna de heller.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 9.2.2023 den 11.12):

Merkelig at det er så utrolig mange saker hos NHTSA om Teslaer som har kræsjet inn i utrykningskjøretøyer når "alle andre" har det samme problemet.

Nå blir det mye avsporing her synes jeg. Du kom med en kommentar som tilsynelatende viste til ting som skjedde med Teslaer som brukte vanlig Autopilot og radar. Da Salvesen spurte mer om dette, svarte du ikke direkte, men unngikk temaet. Og nå er du på et helt annet tema, nemlig Autopilot og NHTSA.

Hva med å komme tilbake til det opprinnelige temaet?

Man kan naturligvis diskutere NHTSA og f.eks. påpeke at det er langt flere Tesla-eiere som bruker cruise control (Autopilot) enn de som gjør det med andre biler. Men kanskje man skal prøve å gjøre seg ferdig med den opprinnelige diskusjonen først?  

uname -i skrev (På 9.2.2023 den 11.32):

Driver NHTSA og etterforsker Cruise for å smashe inn stilestående ambulanser? Nytt for meg.

Det er mange eksempler på at biler av alle merker krasjer inn i ambulanser:

https://www.hulldailymail.co.uk/news/hull-east-yorkshire-news/ambulance-crash-paramedics-leads-road-3599482

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 minutt siden):

Nå blir det mye avsporing her synes jeg. Du kom med en kommentar som tilsynelatende viste til ting som skjedde med Teslaer som brukte vanlig Autopilot og radar. Da Salvesen spurte mer om dette, svarte du ikke direkte, men unngikk temaet. Og nå er du på et helt annet tema, nemlig Autopilot og NHTSA.

Hva med å komme tilbake til det opprinnelige temaet?

Man kan naturligvis diskutere NHTSA og f.eks. påpeke at det er langt flere Tesla-eiere som bruker cruise control (Autopilot) enn de som gjør det med andre biler. Men kanskje man skal prøve å gjøre seg ferdig med den opprinnelige diskusjonen først?

Dessverre helt standard fra den kanten.

 

Det som dog skjer om dagen er at NHTSA avslutter en masse saker og frigjør autopilot for skyld, det er som mange har tenkt sjåførene som har vært uaktsomme.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 9.2.2023 den 11.41):

Det er ikke antallet, men hva som har blitt avdekket som gjorde at sakene kom opp. Først en undersøkelse, den avdekket endel ting de ville se på - det ble konkludert med at Tesla slår av AP rett før det smeller slik at det ikke trigger statistikken. 

https://www.motortrend.com/news/nhtsa-tesla-autopilot-investigation-shutoff-crash/

De fleste andre produsenter ser på nye måter å takle selvkjøring på, felles for de (nesten) alle er at de jobber med nyere og bedre sensorer. Dette for å lese av trafikkbildet bedre og skape færre situasjoner som kan feiltolkes. MB jobber med en ny laser-radar som skal takle "debris" bedre i veien bl.a.

Med tanke på utviklingen ser det ikke ut til at Tesla-Vision var spesielt bra, men Tesla sparer veldig mye penger på det. Det er sikkert helt tilfeldig.

Vi diskuterte nøyaktig samme artikkel for under en måned siden:

Du svarte aldri på det innlegget, men kanskje du gjør det denne gangen?

Jeg siterer det her for ordens skyld:

Sitat

Ja, det stemmer at Autopilot skrur seg av hvis det oppstår en situasjon den ikke takler. Eller, det er egentlig ikke at den skrur seg av, men heller at den går inn i en "ta over kontrollen umiddelbart-panikkmodus", der den aktiverer kollisjonsvarsel og automatisk nødbremsing. Dette gjelder ikke bare når man krasjer, men også om det for eksempel kommer for krappe svinger eller annet.

Det som er relevant er hvor mye data Tesla tar med. Der tar de med flere sekunder før krasjen, slik at selv om Autopilot skrur seg av så teller sekundene før med i beregningen. Hvis de ikke hadde gjort dette, så hadde de jo rapportert 0 krasjer i sikkerhetsrapportene sine. Det er ikke tilfelle:

https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport

Du kan lese om dette nederst på siden: "To ensure our statistics are conservative, we count any crash in which Autopilot was deactivated within 5 seconds before impact, and we count all crashes in which the incident alert indicated an airbag or other active restraint deployed."

Og i følge NHTSA:

"The agency’s analysis of these sixteen subject first responder and road maintenance vehicle crashes indicated that Forward Collision Warnings (FCW) activated in the majority of incidents immediately prior to impact and that subsequent Automatic Emergency Braking (AEB) intervened in approximately half of the collisions. On average in these crashes, Autopilot aborted vehicle control less than one second prior to the first impact."

Ser frem til å lese svaret ditt.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (46 minutter siden):

Vi diskuterte nøyaktig samme artikkel for under en måned siden:

Du svarte aldri på det innlegget, men kanskje du gjør det denne gangen?

Jeg siterer det her for ordens skyld:

Ser frem til å lese svaret ditt.

Jeg siterer myndighetene i USA. Det ble postet noe som var uriktig ang hvorfor Tesla havnet i retten. Grunnen til det er nevnt, jeg kan ikke endre det - den forblir lik. Det som kan avdekkes er om det faktisk vil gi en straff eller ikke. Det vet ikke jeg, for resultatene er ikke klare ennå. NHTSA som du siterer har ikke gitt endelig svar.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (19 minutter siden):

Jeg siterer myndighetene i USA. Det ble postet noe som var uriktig ang hvorfor Tesla havnet i retten. Grunnen til det er nevnt, jeg kan ikke endre det - den forblir lik. Det som kan avdekkes er om det faktisk vil gi en straff eller ikke. Det vet ikke jeg, for resultatene er ikke klare ennå. NHTSA som du siterer har ikke gitt endelig svar.

Det som er uriktig er at "at Tesla slår av AP rett før det smeller slik at det ikke trigger statistikken". Statistikken tar med de siste fem sekundene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (15 timer siden):

Nå blir det mye avsporing her synes jeg. Du kom med en kommentar som tilsynelatende viste til ting som skjedde med Teslaer som brukte vanlig Autopilot og radar. Da Salvesen spurte mer om dette, svarte du ikke direkte, men unngikk temaet. Og nå er du på et helt annet tema, nemlig Autopilot og NHTSA.

Hva med å komme tilbake til det opprinnelige temaet?

Det opprinnelige temaet er radar og antall rapporter til NHTSA skjøt fart i det Tesla valgte å dekativere den. Fjerning av radar er temaet i denne tråden om du ikke har fått med deg det.

 

Markiii skrev (15 timer siden):

Det er mange eksempler på at biler av alle merker krasjer inn i ambulanser:

Jada, biler kræsjer hele tiden. Du trenger ikke komme med eksempler på det. Men sklyldes disse kræsjene i ambulanser en defekt ved bilen? Det er det NHTSA skal finne ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 timer siden):

Det opprinnelige temaet er radar og antall rapporter til NHTSA skjøt fart i det Tesla valgte å dekativere den. Fjerning av radar er temaet i denne tråden om du ikke har fått med deg det.

Hvor har du det fra at antall rapporter "skjøt fart"?

NHTSA sier heller ingenting om radar, men derimot:

"NHTSA indicated that the PE would also evaluate additional similar circumstance crashes of Tesla vehicles operating with Autopilot engaged, as well as assess the technologies and methods used to monitor, assist, and enforce the driver’s engagement with the dynamic driving task during Autopilot operation."

Dessuten gjelder undersøkelsen ikke bare Tesla men også 12 andre bilprodusenter. Skjøt antall rapporter også fart hos disse?

Ser man på listen over ulykker, så har også de aller fleste skjedd mens radar fortsatt var i bruk. Faktisk er minst ti av dem, et flertall, fra før Tesla begynte å produsere biler uten radar. Og husk biler med radar ikke fikk Tesla vision før i 2022. Så i lang tid brukte de aller fleste Teslaer på veiene fortsatt radar.

NHTSA så også på 191 andre kollisjoner, der 85 ble utelukket på grunn av f.eks. åpnbare eksterne faktorer. Heller ikke her står det noe om radar. Det handler derimot om hvorvidt førerne var tilstrekkelig oppmerksomme.

Det er verd å merke seg at det her tilsynelatende er snakk om ulykker der de fleste er fra før radar ble fjernet.

Sitat

Jada, biler kræsjer hele tiden. Du trenger ikke komme med eksempler på det. Men sklyldes disse kræsjene i ambulanser en defekt ved bilen? Det er det NHTSA skal finne ut.

Dagens førerassistenter er ikke autonome, så føreren har alltid ansvaret. Det gjelder enten det er Tesla eller andre.

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (13 timer siden):

Hvor har du det fra at antall rapporter "skjøt fart"?

NHTSA sier heller ingenting om radar, men derimot:

"NHTSA indicated that the PE would also evaluate additional similar circumstance crashes of Tesla vehicles operating with Autopilot engaged, as well as assess the technologies and methods used to monitor, assist, and enforce the driver’s engagement with the dynamic driving task during Autopilot operation."

Det virker som du har funnet et nettsted med mye god argumentasjon. Fant du noe om at ande bilprodusenter etterforskes av NHTSA fordi bilene dems har en tendens til å kræsje inn i utrykningskjøretøyer? Du er enig i at det er en ganske unik situasjon Tesla er i der?

Og jeg blingset på økningen. Det var ikke autoilot-kræsjer som økte sterkt, det var den såkalte "fantom-bremsingen". Fra å være dårligst i klassen så ble problemet enda verre når de fjernet radar ifølge rapporter til NHTSA og kunders erfaringer. Med andre ord så ble Autopilotens evne til å detektere og agere på omgivelsene enda dårligere når de fjernet radar.

 

Markiii skrev (13 timer siden):

Dagens førerassistenter er ikke autonome, så føreren har alltid ansvaret. Det gjelder enten det er Tesla eller andre.

Tesla-fans er eksperter i å skylde på døde sjåfører når disse ulykkene skjer, men det viktigste er jo å få vekk disse ulykkene. Som den trailersjåføren som mistet livet fordi han bare gjorde en vanlig ting som å sjekke lasten og så ble drept fordi en sjåfør ble sløvet ned av Autopiloten.

Og mekanikken her er veldig enkel. Man stoler på en Autopilot som stort sett fungerer og da er det en naturlig, forståelig og vitenskaplig bevist reaksjon at man vil bli sløvere når man overvåker automatikk. Og fordi Tesla har kjempet hardt for å ikke ha monitorering av føreren så er han ikke tilstrekkelig oppmerksom når systemet, etter 10 år, enda ikke evner å detektere digre semi-trailere som har stoppet.

Etter min mening er dette et defekt system som burde vært tilbakekalt for lengst. Det åpne spørsmålet er i hvilken grad Elon Musk bevisst har ignorert disse defektene og er medansvarlig for dødsfallene.

Og så til terminologien din. Autopilot betyr absolutt ikke autonomi, sier du, som om det skulle være åpenbart for hvermansen som bare har hørt på Elon Musks overdrivelser. Hva med produktet Full Selvkjøring? Det har heller ingen ting med autonomi gjøre. Skjønner du at det er å misforstå? Tror du hensikten er at folk skal misforstå og så er taktikken å peke på ting i liten skrift når ulykkene skjer?

Det er en livsfarlig svindel.

 

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (12 timer siden):

Det virker som du har funnet et nettsted med mye god argumentasjon. Fant du noe om at ande bilprodusenter etterforskes av NHTSA fordi bilene dems har en tendens til å kræsje inn i utrykningskjøretøyer? Du er enig i at det er en ganske unik situasjon Tesla er i der?

Nei, det er ikke noe som er unikt for Tesla.

Sitat

Og jeg blingset på økningen. Det var ikke autoilot-kræsjer som økte sterkt, det var den såkalte "fantom-bremsingen". Fra å være dårligst i klassen så ble problemet enda verre når de fjernet radar ifølge rapporter til NHTSA og kunders erfaringer. Med andre ord så ble Autopilotens evne til å detektere og agere på omgivelsene enda dårligere når de fjernet radar.

Hvorfor snakket du da om ambulanser?

Sitat

Tesla-fans er eksperter i å skylde på døde sjåfører når disse ulykkene skjer, men det viktigste er jo å få vekk disse ulykkene. Som den trailersjåføren som mistet livet fordi han bare gjorde en vanlig ting som å sjekke lasten og så ble drept fordi en sjåfør ble sløvet ned av Autopiloten.

Dette er jo ikke noe som er spesielt for Tesla, men vil gjelde alle cruise control-systemer.

Sitat

Og så til terminologien din. Autopilot betyr absolutt ikke autonomi, sier du, som om det skulle være åpenbart for hvermansen som bare har hørt på Elon Musks overdrivelser. Hva med produktet Full Selvkjøring? Det har heller ingen ting med autonomi gjøre. Skjønner du at det er å misforstå? Tror du hensikten er at folk skal misforstå og så er taktikken å peke på ting i liten skrift når ulykkene skjer?

Det har ikke vært noen alvorlige ulykker med FSD-betaen. Det er nok både fordi føreren blir informert godt før han eller hun får ta den i bruk, pluss at de for en tid tilbake aktiverte det interne kameraet for å monitorere føreren.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke noe som er unikt for Tesla.

Hvorfor snakket du da om ambulanser?

Dette er jo ikke noe som er spesielt for Tesla, men vil gjelde alle cruise control-systemer.

Det har ikke vært noen alvorlige ulykker med FSD-betaen. Det er nok både fordi føreren blir informert godt før han eller hun får ta den i bruk, pluss at de for en tid tilbake aktiverte det interne kameraet for å monitorere føreren.

Bra argumentert!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...