Gå til innhold

Tesla tar vekk radaren på Model Y og 3: Norsk ekspert er skeptisk


Anbefalte innlegg

Tech_Viking skrev (1 time siden):

Jeg anser Tesla til å vere 5 til 10 ar foran de andre som fortatt jobber med Lidar or Radar.

Du vet at Waymo og Cruise opererer førerløse taxier allerede? Eller at Mercedes er første produsent som har fått godkjent Level 3 selvkjøring? Eller at det er 8 selskaper som har fått godkjenning av californske veimyndigheter til å drive test og utvikling i offentligheten på selvkjøring og at ingen av dem heter Tesla? 

Tesla har vært på L2 siden 2014 og det er ikke det spøtt annet enn Elon Musks hype som tilsier at de noengang vil ta steget derfra. Og det Tesla kaller FSD(Full Selvkjøring) er fremdeles 100% ubrukelig til tross for at de har tulla rundt med en Beta i over ett år.

10 år foran alle andre. Det er utrolig at det går an å påstå noe sånt om et selskap som ikke en gang klarer å lage en cruise-kontroll som matcher 10 år gamle billigbiler.

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (10 timer siden):

Hvorfor skal en lage biler for slike sjeldne og usannsynlige scenarioer?

Veldig usannsynlig med dårlig vær over fjellet? Bor du i Norge? Kjører forbi et infoskilt hver dag. Som regel står det Uvær eller kolonne i fjellet. Det har det gjort siden november

Veldig mange har hytter og trenger taxi også derifra. Tror ikke vinterforhold kan regnes som sjeldne i Norge.  Det ser faktisk ut som om det snør i USA også når man ser FSD Beta videoer.

Men når man ser at etter 6-8 års intensiv utvikling av systemene ikke engang klarer å holde bilen unna trafikkøyer og sperringer så er det nok lenge før dette blir noen realitet. Hva man klarer med lidar/radar og bedre kartsystemer er en annen sak. Her er det vel selskaper i gang med biler som er helt førerløse og fabrikanten tar ansvaret ved uhell.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 4/12/2022 at 10:48 PM, Trestein said:

Veldig usannsynlig med dårlig vær over fjellet? Bor du i Norge? Kjører forbi et infoskilt hver dag. Som regel står det Uvær eller kolonne i fjellet. Det har det gjort siden november

Veldig mange har hytter og trenger taxi også derifra. Tror ikke vinterforhold kan regnes som sjeldne i Norge.  Det ser faktisk ut som om det snør i USA også når man ser FSD Beta videoer.

Men når man ser at etter 6-8 års intensiv utvikling av systemene ikke engang klarer å holde bilen unna trafikkøyer og sperringer så er det nok lenge før dette blir noen realitet. Hva man klarer med lidar/radar og bedre kartsystemer er en annen sak. Her er det vel selskaper i gang med biler som er helt førerløse og fabrikanten tar ansvaret ved uhell.

 

Jeg bor urbant og ser aldri skilt so sier kolonne. Bor du slik til at du ser slike skilt ofte, da er nok ikke FSD for deg. Og du kan likevel velge Tesla, FSD er tilvalg og koster ekstra. Siden du vet det ofte er kolonne, velger du da Tesla uten FSD og sparer noen kroner. 

Tesla's robottaxi skal ikke erstatte alle taxier i hele verden. Og det vil helt sikkert bli endel tilfeller der en taxitur ikke kan taes i en robottaxi. For taxikunden er det neppe et problem om taxien so kommer ikke er en robottaxi. For eieren av robotaxi'n er det heller ikke et problem, det betales jo ikke timelønn til roboten. Roboten kan parkere seg og vente til neste bestilling. Null stress. 

Ja bor du i nord norge, eller andre plasser det stormer støtt da er nok ikke robottaxi for deg. Folk flest bor urbant i byer og har ganske vanlige behov for transport. Vanlig taxi vil måtte dekke det robotene ikke kan ta. Selv i Norge, hvor mange dager i året tror du robottaxien parkeres? Vi snakker urbane forhold der folk flest bor? Sikkert under ti dager. 

Det er litt so robotstovsuger. De er ikke perfekte og noen blir den fast i ledninger, teppekanter eller stolben. Jeg viste det da jeg valgte den og vi lever fint sammen. Jeg kunne ventet kanskje 10 år til, for da fikser sikkert alle roboter slikt, at den virker for det meste er godt nok for meg. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja, om du går på ncap sine sider så ligger det rapport fra 2022. Model S på nr 1, Y på to. Mercedes kommer etterhvert nedi der.

Og Tesla er ikke interessert i nivå 3, det avkreftet de for lenge siden. 

Var det ikke tesla som forprogrammerte bilene til å vite hvor testbanene var? Tror det var en Green som fant dem i koden til bilene.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Var det ikke tesla som forprogrammerte bilene til å vite hvor testbanene var? Tror det var en Green som fant dem i koden til bilene.

Nei, det er noen som har funnet ncap nevnt i kode. Kanskje i en kommentar som omhandler forbedringer etter tilbakemelding fra ncap, eller noe som er relevant for deres spesielle tester osv. Det er ingen som har funnet noe juks og ncap har verifisert dette. Det er som mye annet, fud. Sannsynligvis stammer det i fra de andre som er lei av å bli slått.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 22.1.2023 den 15.14):

Nei, det er noen som har funnet ncap nevnt i kode. Kanskje i en kommentar som omhandler forbedringer etter tilbakemelding fra ncap, eller noe som er relevant for deres spesielle tester osv. Det er ingen som har funnet noe juks og ncap har verifisert dette. Det er som mye annet, fud. Sannsynligvis stammer det i fra de andre som er lei av å bli slått.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/testing-group-says-tesla-autopilot-slips-driver-assistance-ratings-2023-01-25/

Det holder visst til å komme inn på ti på topp listen til consumer reports.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Fortsatt 1 & 2 hos ncap, som tester systemer tilgjengelig for oss. Om CR hadde testet med FSD som er tilgjengelig i USA så hadde non bollene vært noe annet..

 

Ser kritikken går på overvåking av fører, her har jo tesla lagt til kamera i bil på alle modeller samt infrarød. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Fortsatt 1 & 2 hos ncap, som tester systemer tilgjengelig for oss. Om CR hadde testet med FSD som er tilgjengelig i USA så hadde non bollene vært noe annet..

 

Ser kritikken går på overvåking av fører, her har jo tesla lagt til kamera i bil på alle modeller samt infrarød. 

Infrarød pleier å være rett foran førerer på og kun se på øynene. Har tesla dette i bilene? Man pleier jo alltid se disse på teslabjørn videoer men ikke på tesla. Røde blink fra dashbord.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Tesla faller til 7-plass over de beste kjøreassistansesystemene i følge Consumer Reports. Ford og GM på topp.

Ford snags CR crown from GM in driver assistance rankings, Tesla ‘falls behind’ to 7th

Som nevnt over, fortsatt topp 1 og 2 i NCAP som ser på systemer tilgjengelig i europa. Og de "klager" på at tesla ikke monitorerer sjåfør nok, men dette stemmer ikke da de har både kamera som før og nå infrarød på nye biler. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (33 minutter siden):

Spørsmålet er om vi stoler mer på Consumer Reports enn på IIHS, Euro NCAP, ANCAP og andre offisielle testorganisasjoner.

De siste du nevner tester ikke Autopiloten.

Apropos:

Elon Musk is being investigated by the SEC for Tesla self-driving claims, report says

"But recent revelations may explain why Musk is in their crosshairs when it comes to Tesla “self-driving” technology: Last week, testimony given by a senior engineer on the Tesla team working on its Autopilot software revealed that a video the company released in 2016 purporting to show a Tesla vehicle driving itself was in fact staged. Reporting by Bloomberg later revealed that the video was overseen and directed by Musk himself."

Lenke til kommentar
uname -i skrev (9 minutter siden):

De siste du nevner tester ikke Autopiloten.

Apropos:

Elon Musk is being investigated by the SEC for Tesla self-driving claims, report says

"But recent revelations may explain why Musk is in their crosshairs when it comes to Tesla “self-driving” technology: Last week, testimony given by a senior engineer on the Tesla team working on its Autopilot software revealed that a video the company released in 2016 purporting to show a Tesla vehicle driving itself was in fact staged. Reporting by Bloomberg later revealed that the video was overseen and directed by Musk himself."

Veldig relevant for sikkerhets scorer i dag må jeg si. Men ja, de dreit seg ut der for å hype produktet. Ikke første gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...