Gå til innhold

Tesla tar vekk radaren på Model Y og 3: Norsk ekspert er skeptisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fun fact: Front-kameraet på en mobiltelefon(det man tar selfier med i fylla) har høyere oppløsning enn alle kameraene på en Tesla. Tilsammen. Disse billige web-kameraene(1.2 MP) skal være nok til at man kan tjene 300k i året på å la Teslaene sine operere som førerløse robot-taxier. En eller annen gang i fremtiden. Ingen radar. Ingen LIDAR. Ingen redundans. 

Men det spiller jo ikke så stor rolle. Om Musk hadde erstattet hele sensorpakka for selvkjøring med et Polaroid-kamera fra 80-tallet så hadde troen vært like sterk. 

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Det virker so de fleste tror at Tesla skal og må utvikle noe so alltid virker, uansett forhold og vær. Slik er det jo ikke. Fly grounded under drittvær er vanlig, selv busser kan bli innstilt. Blir forholdene for vanskelige kan du bare bli bedt om og kjøre selv. 

Blir forholdene for vanskelige til at FSD kan kjøre med sikkerhetsmargin, avsluttes FSD session. Og "piloten" overtar. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 minutter siden):

Det virker so de fleste tror at Tesla skal og må utvikle noe so alltid virker, uansett forhold og vær. Slik er det jo ikke. Fly grounded under drittvær er vanlig, selv busser kan bli innstilt. Blir forholdene for vanskelige kan du bare bli bedt om og kjøre selv. 

Blir forholdene for vanskelige til at FSD kan kjøre med sikkerhetsmargin, avsluttes FSD session. Og "piloten" overtar. 

Er det ikke akuratt dette artikkelen prøver å informere om da? At kamera basert løsning ikke er godt nok til å kunne gi autonom kjøring på ett høyere nivå?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, keramikklampe said:

Er det ikke akuratt dette artikkelen prøver å informere om da? At kamera basert løsning ikke er godt nok til å kunne gi autonom kjøring på ett høyere nivå?

Jo og derfor sa jeg det, FSD trenger ikke virke hele tiden, alltid. Derfor kan Tesla klare seg uten den ekstra kompleksiteten so fulger forskjellige sensorer. Bare bilde er nok. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dagens GODKJENTE løsning bruker kun passive sensorer, hovedsaklig 2 kameraer (kjent som "øyne") som faktisk har et blindpunkt midt foran. Denne løsningen kan bli "trøtt" og plutselig slå av begge kameraene under kjøring, uten å stoppe bilen. Sistnevnte skjer flere ganger hvert år på norske veier.

Ingen tvil om at Teslas (og andres) FSD kan bli mye bedre enn dette, spørsmålet er når. Tesla vil at det skal være 10 ganger bedre før de setter i gang med helt selvkjørende kjøretøy.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Personlig er jeg glad min Nissan Leaf har en radar som virker i mørket, i tåke og i drittvær. Radaren er en del av sikkerhetssystemet nødbrems, i tillegg til hjelpesystemet adaptiv cruisekontroll.

Det kan godt være at kamera vil fungere fint for selvkjøring i fint vær, og at selvkjøring i dårlig vær ikke er oppnåelig ennå. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
romulus78 skrev (58 minutter siden):

Dagens GODKJENTE løsning bruker kun passive sensorer, hovedsaklig 2 kameraer (kjent som "øyne") som faktisk har et blindpunkt midt foran. Denne løsningen kan bli "trøtt" og plutselig slå av begge kameraene under kjøring, uten å stoppe bilen. Sistnevnte skjer flere ganger hvert år på norske veier.

Ingen tvil om at Teslas (og andres) FSD kan bli mye bedre enn dette, spørsmålet er når. Tesla vil at det skal være 10 ganger bedre før de setter i gang med helt selvkjørende kjøretøy.

Mange av kjøretøyene med dagens godkjente løsning sliter dessuten ned sensorbortfall ved passering av nevnte kvinner med kort skjørt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
daha skrev (58 minutter siden):
Kameraene på Tesla har ikke lavere oppløsning for å spare penger. De skal ha tilstrekkelig oppløsning for å bruke som beslutningsgrunnlag for FSD funksjonen. For høy oppløsning er unødvendig for dette formålet og vil bare gjøre bildetolkningen tregere. 
Som Musk sier er de aller fleste biler på veien styrt kun av en FSD robot med en noe treg CPU og 2 middelmådige kamera😊

Vet vi noe om hva som er vanlig kameraoppløsning fra konkurrentenes kameraintegrasjoner?

Lenke til kommentar

Rart at Tesla som har jobbet aktivt med dette i mange år og har telemetri basert på millioner med timer og kilometer ikke bare skroter alt, sier opp alle som jobber med FSD i dag, og ansetter ekspertene fra dette forumet. Da tror jeg det hadde blitt swung på sakene... Tror det er eneste utvei nå altså... 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

Jo og derfor sa jeg det, FSD trenger ikke virke hele tiden, alltid. Derfor kan Tesla klare seg uten den ekstra kompleksiteten so fulger forskjellige sensorer. Bare bilde er nok. 

Så når det kommer en snøbyge og bilen ikke klarer mer skal den snydens fulle passasjeren som har tatt taxi hjem kjøre selv?

Skal bilene fungere som taxier kan man ikke stole på at passasjer kan ta over. Passasjer kan være 10år gammel,være blind eller beruset. Skal FSD har verdi utover vanlig assist system må systemet klare å kjøre selv.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Tesla har brukt input fra alle kameraene som sys sammen til en 3D modell av omgivelsene. I tillegg har de forsøkt å få dette til å stemme overens med input fra radar. I de tilfellene den visuelle 3D modellen ikke har stemt overens med det radaren må man bestemme seg for hvilken av representasjonene man skal tro på. Da kan man fort ende med å panikkbremse for sikkerhets skyld, noe som kanskje er årsaken bak phantom braking. Tesla sin erfaring har vært at kameraene gir tilstrekkelig informasjon uten å blande inn radar og dermed unngå denne konflikten.

Ganske logisk at ren visuell input er tilstrekkelig siden det er det vanlige bilkjøring baserer seg på.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
daha skrev (5 minutter siden):

Tesla har brukt input fra alle kameraene som sys sammen til en 3D modell av omgivelsene. I tillegg har de forsøkt å få dette til å stemme overens med input fra radar. I de tilfellene den visuelle 3D modellen ikke har stemt overens med det radaren må man bestemme seg for hvilken av representasjonene man skal tro på. Da kan man fort ende med å panikkbremse for sikkerhets skyld, noe som kanskje er årsaken bak phantom braking. Tesla sin erfaring har vært at kameraene gir tilstrekkelig informasjon uten å blande inn radar og dermed unngå denne konflikten.

Ganske logisk at ren visuell input er tilstrekkelig siden det er det vanlige bilkjøring baserer seg på.

Antall rapporter til NTHSA om "phantom braking" spratt i været når Tesla fjernet radaren. Hvordan rimer det med din hypotese om at det er en fordel å fjerne radar slik at bilen vet mindre om sine omgivelser?

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
daha skrev (3 timer siden):
Kameraene på Tesla har ikke lavere oppløsning for å spare penger. De skal ha tilstrekkelig oppløsning for å bruke som beslutningsgrunnlag for FSD funksjonen. 

Og tilfeldigvis var "tilstrekkelig oppløsning" de billigste web-kameraene i restekassa på Elkjøp. 

Snakker om flaks!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 timer siden):

Fun fact: Front-kameraet på en mobiltelefon(det man tar selfier med i fylla) har høyere oppløsning enn alle kameraene på en Tesla. Tilsammen. Disse billige web-kameraene(1.2 MP) skal være nok til at man kan tjene 300k i året på å la Teslaene sine operere som førerløse robot-taxier. En eller annen gang i fremtiden. Ingen radar. Ingen LIDAR. Ingen redundans. 

Fun fact: Du spådde Tesla sin konkurs innen utgangen av 2019, du var skråsikker! Og siden har du vært første kommentar i omtrent alt som har med Tesla og (enda mer) Musk. Ikke bare Musk som ikke holder det han lover. Og sånn går nu dagan :)

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Så når det kommer en snøbyge og bilen ikke klarer mer skal den snydens fulle passasjeren som har tatt taxi hjem kjøre selv?

Skal bilene fungere som taxier kan man ikke stole på at passasjer kan ta over. Passasjer kan være 10år gammel,være blind eller beruset. Skal FSD har verdi utover vanlig assist system må systemet klare å kjøre selv.

Det er en stund til vi har robot taxier. FSD skal jo til fullstendig autonom kjøring først. Og da er nok datasett store. Uansett. Er det ikke forsvarlige forhold skal selvsagt FSD ikke brukes. Skjer det under en taxitur, kaller FSD opp begingsbil og manuell taxi for videre frakt av passasjer. De finner en vei ut av dette. Du er ikke den eneste so har tenkt akkurat det scenarioet det har nok noen hos Tesla og gjort og de har funnet en vei rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (30 minutter siden):

Fun fact: Du spådde Tesla sin konkurs innen utgangen av 2019, du var skråsikker! 

Ja, som om du tipper resultatet av fotballkamper så tippet jeg at Tesla ikke kom til å klare seg. Og i følge Musks egne uttalelser så var jeg ikke langt unna å tippe riktig.

Dette er alt du har nå ikke sant? Hvor mange år til med det her før du bidrar med noe saklig?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...