Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Wifi blir tregere etterhvert


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et problem med min bærbare ASUS den siste tiden.. Wifi blir tregere jo lengre den er på. Dette har ikke vært et problem de første månedene jeg brukte den, men skjedde plutselig. Har gjenopprettet til fabrikkinstillinger, men fortsatt samme problem. Starter jeg den på nytt så går wifi raskt en liten stund, før det blir tregt igjen. Har ikke dette problemet på telefonen selv om PCen er treg. Har startet om ruteren , men regner med det ligger i PCen da telefonen og min samboers pc fungerer som den skal.

Noen gode tips til hva jeg kan prøve? 

Må bare legge til at resten av pcen er rask, kun wifi. Har prøvd chrome og edge

Endret av lmbw
legge til
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, lmbw said:

Jeg har hatt et problem med min bærbare ASUS den siste tiden.. Wifi blir tregere jo lengre den er på. Dette har ikke vært et problem de første månedene jeg brukte den, men skjedde plutselig. Har gjenopprettet til fabrikkinstillinger, men fortsatt samme problem. Starter jeg den på nytt så går wifi raskt en liten stund, før det blir tregt igjen. Har ikke dette problemet på telefonen selv om PCen er treg. Har startet om ruteren , men regner med det ligger i PCen da telefonen og min samboers pc fungerer som den skal.

Noen gode tips til hva jeg kan prøve? 

Må bare legge til at resten av pcen er rask, kun wifi. Har prøvd chrome og edge

Har du sjekket om WiFi-kortet på laptopen har strømsparing aktivert? 

Lenke til kommentar

Noen spm:

- Hvilken ruter har du?
- Har du nettverk med 2,4 og 5 GHz på separat nettverksnavn eller på samme nettverksnavn?
- Er det  WiFi-extender/repeater i bruk? Eller en annen ruter koblet bak hovedruteren for å "utvide" WiFi-dekningen?
- Når den først har blitt treg, så forblir den det, eller kan det variere?
- Hvilke hastigheter mot internett snakker vi om når det fungerer som det skal og når det er tregt?

Lenke til kommentar

Hei! Ser ut som det virker på 5G-nettet vårt hjemme nå (eget nettverksnavn). Jeg hadde problem med 5G-nettet for noen måneder siden(koblet seg av hele tiden), så har brukt 2.4 på denne pcen uten trøbbel i flere måneder.. 

Når jeg feilsøker tilkoblingen til 2.4 får jeg opp ''Standard Gateway ikke tilgjengelig''. Har fjernet McAfee i håp om at det skulle hjelpe men ingen hell. Etter Windows løser gateway-problemet er nettet raskt i ca 5 min før det blir tregt igjen, hvis jeg feilsøker på nytt kommer samme feilen og det blir raskt igjen. Det er såpass tregt at jeg ikke får synkronisert OneDrive om jeg legger inn f.eks en liten pdf-fil fra telefon/ipad etterhvert.

Men foreløpig virker 5G-nettet, så satser på det holder en stund! Hvis dette og slutter å fungere så blir det nok å oppdatere nettverkskortet mot en eldre versjon. Kan ikke forstå at det skal være ruteren siden nettet virker på tv, mobil og andre pc'er uten problemer. Klarte ikke finne noe om strømsparing på nettverkskortet, men jeg bruker som regel alltid pc'en med laderen i og maks 60% opplading.

Lenke til kommentar

Sett gjerne router til å velge kanal selv på 2,4 og 5 GHz. Før når jeg satte slikt manuelt kunne kapasiteten variere i hytt og pine. Etter at jeg satte på automatikken er det alltid optimalt, og jeg har ikke lengre noe som helst problem med det. Firmware jeg kjører er FreshTomato som er uoriginal, men mange produsenter har auto på kanalvalg du kan prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...