Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Delvis tett drivstoff filter - kjøre med?


Anbefalte innlegg

Er på påskeferie på andre siden landet. Når jeg kjørte opp en lang bratt bakke begynte motoren å fuske. Kjørte innom NAF og han mener det er drivstoff filteret som begynner å bli tett. Han anbefalte å stikke innom et verksted på mandag. Problemet et at det ikke er lett å finne verksteder her, og det er ikke gitt at de har deler inne, eller har tid til å ta den neste uke. Spørsmålet er om jeg kan kjøre bilen hjem igjen i slutten av påsken? Ca. 550 kilometer. Er redd for å ødelegge noe eller å få stopp. Bilen går fint igjen nå. Var akkurat i den bratte bakken under tungt press motoren begynte å tulle seg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slettet feilkoden og kjøpte en flaske med rens slik det ble foreslått. Har nå kjørt en 50-60 kilometer og alt virker normalt foreløpig. Har kjørt noen bratte lange bakker uten at det lugger eller at jeg mister motorkraft.

Når feilen skjedde tidligere i dag gikk bilen så vidt forover. Alt ristet… Helt til det begynte å gå nedover. Etter å ha kjørt nedover i 10-15 kilometer gikk den bedre, men lugget en del med belastning. Klarte å halte meg til en Naf stasjon og fikk hjelp. Kjørte så til et tettsted og fikk tak i et diagnose apparat og fylte på rensemiddel. Tenkte det var greit å ha en formening om hva slags feilkoder som kommer opp hvis jeg skal bestille time.

 

Takk for all hjelp så langt :)

 

 

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tenkte kanskje noen andre kan dra nytte av mine erfaringer, så her en liten oppdatering. Bilen fungerte fint resten av påsken – helt til vi skulle hjem. På vei hjem i en tunell skulle jeg forsøke meg på en forbikjøring siden det er et «krabbefelt» på veien oppover. Når jeg akkurat hadde passert en bil kuttet motorkraften og jeg haltet ut i 5 km/t. Jeg fikk koblet til diagnose apparatet igjen og slettet på nytt feilkoden. Bilen gikk da i normal fart igjen, men jeg kjente at det lugget litt med belastning.

Siden det var helligdag var det ikke så mye jeg kunne gjøre. Tok derfor sjansen på å kjøre hjem, men tok det ekstra rolig. Lå et gir lavere enn det jeg ellers ville ha gjort, og lå litt under fartsgrensen der det var tunge motbakker. Jeg kjørte også en litt annen rute hjem for å unngå en del lange tunge motbakker. Resten av turen gikk uten dramatikk. Siden det var påsketrafikk gikk det også litt roligere enn det ellers hadde gjort. Passet på å ligge meg bak i køen bak trailere etter vi kjørte av ferger og slikt. Slapp også forbi biler hvis det var noen bak som hadde det mer travelt. 
 

Booket time på verksted når jeg kom hjem. Tok service hvor jeg også ba de spesifikk bytte dieselfilteret. Noe merkeverkstedet ikke kan ha gjort på hovedservice i fjor. Etter det er problemene borte. :) Merker bilen trekker bedre og drikker mindre diesel også. 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så bra det ordnet seg. En flaske dyserens i ny og ne hjelper veldig på. Blir det for mye rusk i tanken og filteret så trenger man noe som løsner opp avleiringene som stopper til ting. I tillegg er det bare sunt om bilen får litt høyt turtall en gang i blant. En Toyota går til det ikke er noe igjen av karosseriet med fornuftige oljeskift og litt kjærlighet. Husk også å bytte pollen og luftfilter nå på sommeren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...