Gå til innhold

Hyttefolket går for litium: – Batteriene har høyere ytelse, og de varer lenger [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd ut Lifepo4 batterier fra Meritsun kjøpt hos Sparelys, men endte opp med å returnere de etter 1 sesong. Kjøpte 2 stk 12V, 300Ah batterier med oppvarming. Innkjørte de separat etter alle anvisninger iflg maildialog med Sparelys og Meritsun. Koblet de så i paralell som det sies de skal tåle. Problemet er at disse batteriene har integrerte BMS'er som ikke snakker med hverandre, og de ender derfor opp med å bli totalt forvirret. Angitt SOC (ladetilstand) drifter fra hverandre og ender opp totalt ulikt i batteriene etter en stund hvis de ikke topplades et par ganger i uken. 

Jeg kunne også ha 60% SOC i et øyeblikk til at batteriene kuttet spenningen etter 30min med TV titting.

Til slutt driftet SOC opp og ned mellom 0 og 100% uten nevneverdig bruk opptil flere 10 talls ganger pr døgn på det ene batteriet, mens det andre var stabilt. Fikk da erstattet dette med et nytt batteri, men etter et par uker fikk det andre "gamle" batteriet samme symptom.

Ble da enig med Sparelys om å returnere batteriene og har gått tilbake til AGM (fra Sparelys).

Ser tilbake til den sesongen med gru, det var et mas med oppfølging og stadige målinger. Så styr unna paralell eller seriekobling av batterier med interne BMS'er som ikke snakker sammen.

En annen ting er at disse batteriene har så stabil spenning nesten uavhengig av SOC, så man får lite ide om faktisk SOC ut tra spenningen. Og når BMS'en da rapporterer SOC helt på bærtur sliter man.

Og hvorfor veide 300Ah Lifepo4 med oppvarming ca 26kg, mens samme kapasitet fra samme produsent uten oppvarming ca 36kg? Sparelys kunne ikke svare på det, men det virket mistenkelig. 

Har forøvrig bare toppkvalitet komponenter fra Victron, så det skulle ikke være eksterne faktorer som medførte problemene.

Og mens selv lyspærer som Philips hue oppdaterer firmware automatisk, lar ikke disse BMS'ene seg oppdatere verken via kabel eller trådløst. Man kan bare se status på batteriene via Bluetooth, men ikke styre eller endre noe.

Så det mangler en produsent ala Tesla i dette produktsegmentet. Tesla har riktignok Powerwall, men de leverer ikke til Norge og leverer også bare komplette anlegg primært som backup til grid i USA.

Endret av daha
Tillegg
Lenke til kommentar

Batterier er dyrt. Blybatterier er dyrt på grunn av kort levetid og dermed høy utskiftningstakt, akkurat som noen elbiler fra tidlig 2000-tallet. Li-ion er dyrt fordi batteriene er dyre i utgangspunktet, men de holder altså vesentlig lengre.

Poenget er at energilagring i batterier er dyrt, også på hytta. Det betyr at bruken av batterier bør begrenses til utstyr som strengt tatt trenger strøm for å fungere. Lys, tv, musikkanlegg, mobilladere, persiennemotor, hvitevarer og denslags. Energilagring som kan lagres på andre måter, bør nettopp lagres på andre måter. Da tenker jeg først og fremst på energi i varmtvannsberederen. Der kan solcelle-strømmen mates direkte inn uten å gå via batteriet. Varmtvannsberederen bør være stor fordi det kan lagre energi over lang tid for en billig penge. Eventuelt to varmtvannsberedere sånn at den ene kan forsyne vannforbruket, mens den andre kan kobles til en radiator for rom-oppvarming, gulvvarme og denslags.

Hvorfor fremmer jeg et hybrid-system framfor et rent elektrisk? Fordi det krever mindre batterikapasitet og dermed er mye billigere. En Tesla powerwall med 13 kWh kapasitet koster f.eks fort 10 ganger mer enn en 300L varmtvannsbereder som kan romme ca 25 kWh varme. Merk at et rent vann-basert system ikke er praktisk fordi det ikke kan levere strøm til lys, tv osv. Derfor er hybrid veien å gå. Batteri til de tingene som ha strøm og vann til alt som har med oppvarming å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvis du skal varme opp vann er solfangere mye mer effektivt enn solcellepaneler som driver varmeelementer i en varmtvannstank. Vakumsolfangere har virkningsgrad opptil 90-95%, mot solceller ca 20%. Så kan du heller ha et solcellepanel med batteri til øvrig forbruk.

Endret av daha
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Dubious said:

Så da har du over 1200 Ah AGM på hytta?

Ja, 1400 Ah (4 stk 350Ah 12V i paralell) og 1500W solcellepaneler.

Fra disse batteriene kan man ta ut opptil 70% av oppgitt kapasitet, mot 100% for LFP (LiFePo4). Men når du har ladet ut LFP helt bør den lades umiddelbart, noe som ikke er like viktig med 50% bruk av AGM som bransjen gjerne måler seg mot..

AGM har kortere levetid, men mitt forrige sett med AGM batterier holdt i 10år. Så om 10 nye år er nok batteriteknologien blitt langt bedre.

Endret av daha
Tillegg
Lenke til kommentar

Hadde håpet på en mer teknisk artikkel i TU. Litium er ikke litium, det er mange ulike kjemper. De fleste hyttebatterier er LFP (LiFePo4), mens de fleste elbiler bruker NMC. Ombygde bilbatterier til hyttebruk er derfor i stor grad av sistnevnte.

Vi turte ikke kjøpe ombygd elbilbatteri foreløpig, da faren for brann/eksplosjon ved NMC og NCA batterier er mye større enn med LFP, dersom noe skulle gå galt. (Bare å Google). Så håper jeg disse ombyggerne har kontroll og har gode BMSer, men jeg vil ikke være prøvekanin. 

Vi har hatt LFP batterier snart et års tid og veldig fornøyd så langt. De er koblet parallelt uten at BMSene snakker sammen, men ser ut til å gå fint (så langt). 

Endret av Seriøs enTUsiast
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Batterier er dyrt. Blybatterier er dyrt på grunn av kort levetid og dermed høy utskiftningstakt, akkurat som noen elbiler fra tidlig 2000-tallet. Li-ion er dyrt fordi batteriene er dyre i utgangspunktet, men de holder altså vesentlig lengre.

Poenget er at energilagring i batterier er dyrt, også på hytta. Det betyr at bruken av batterier bør begrenses til utstyr som strengt tatt trenger strøm for å fungere. Lys, tv, musikkanlegg, mobilladere, persiennemotor, hvitevarer og denslags. Energilagring som kan lagres på andre måter, bør nettopp lagres på andre måter. Da tenker jeg først og fremst på energi i varmtvannsberederen. Der kan solcelle-strømmen mates direkte inn uten å gå via batteriet. Varmtvannsberederen bør være stor fordi det kan lagre energi over lang tid for en billig penge. Eventuelt to varmtvannsberedere sånn at den ene kan forsyne vannforbruket, mens den andre kan kobles til en radiator for rom-oppvarming, gulvvarme og denslags.

Hvorfor fremmer jeg et hybrid-system framfor et rent elektrisk? Fordi det krever mindre batterikapasitet og dermed er mye billigere. En Tesla powerwall med 13 kWh kapasitet koster f.eks fort 10 ganger mer enn en 300L varmtvannsbereder som kan romme ca 25 kWh varme. Merk at et rent vann-basert system ikke er praktisk fordi det ikke kan levere strøm til lys, tv osv. Derfor er hybrid veien å gå. Batteri til de tingene som ha strøm og vann til alt som har med oppvarming å gjøre.

De aller fleste av oss med off-grid hytte bruker nok ikke strømmen til oppvarming av noe som helst. Selv varmer vi vann og hytte på ved, men bruker strøm til stekeovn da gassovner ikke er like bra på ganske mange forskjellige ting (får f.eks ikke over- og undervarme samtidig). 

Varmesystemet vårt lagrer 750 liter med 45% glykolblanding ved opptil 95 grader, så det er ganske mye energi.

I campingvogna har vi et 200Ah 12V lithium-batteri fra Skanbatt. De holder på å ta helt over markedet for campingvogner og bobiler da de veier så mye mindre enn tilsvarende AGM. Det er viktig når man vil kunne presse ut mest mulig nyttelast. Mange bobiler har 2x95Ah eller der omkring da det ikke er plass til store batterier i batterirommet, men jeg har ikke hørt om noe særlig problemer med det. 

Hytta har 35kWh lithium (netto, original brutto var 56kWh) som jeg har bygget selv fra gamle Leaf-batterier. Det har fungert fint i 4-5 år nå. 53,2V nominell batterispenning. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...