Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Holder det med en variant Multi Vitamin?


God Helg

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte bare på om det er lurt å bruke to ulike typer Multi Vitaminer

 

Nå bruker jeg Omega 3 Multi - Fra Nyco / Plus og Multi - Fra Nycoplus.

 

Sliter også med jernmangel så har Nycoplus Jern 20mg. er det lurt å ta en tablet av hver om dagen? eller vil jeg overstride anbefalte dosen. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du ikke har underliggende sykdommer - er det helt unødvendig å ta selv en type multivitamin. Bortkastet penger. Noe som også er vel dokumentert. De fleste med et sunt og helt vanlig kosthold får i seg mer enn nok vitaminer med vanlig mat.

Det samme gjelder for så vidt også jern. Men noen spiser veldig enkel og næringsfattig mat. Men vi trenger ca 8-15 mg jern daglig +/-. En liten fun fact... det er 8 mg jern i en pakke kjøtteig (400 gram). 

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE51001418
Kan også anbefale en dokumentar som heter "Vitamania". 

Dette med vitaminer, kosttilskudd og lignende er et helt uregulert og nokså nytt marked. Via media, tabloider og massiv markedsføring har vi nå en forestilling om at det er utrolig viktig med vitaminer. Selv om det skal nokså lite til med et helt vanlig kosthold å få i seg det man trenger. Overraskende lite. 

Om man skal ta et kosttilskudd.... ta tran! Enkelt og greit. 

Endret av Milhouse85
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dubious said:

Holder lenge å ta en type, om du i det hele tatt har behov for det.

Har du fått testet at du faktisk mangler jern?

Jeg tar vitaminer på de dagene jeg har kjedelig kosthold.
Tar alltid magnesium for å motvirke rastløse ben. 

Ja har fått skriv fra lege på dette før men har ikke brukt medisiner for det på lang tid

Lenke til kommentar

Dra til fastlegen, siden det er stund siden sist. Antar at du kjenner symptomer som trøtthet, slapphet o.l siden du har begynt å ta vitaminer. Beskriv til fastlegen hva som plager deg,  fastlegen vurderer hva slags blodprøver som er nødvendige å ta og ut ifra dette får du en anbefaling om hva du skal ta, og hvor mye, hvis du blodprøvene viser at du har mangler. 

Multivitaminer har de fleste ikke behov for da et sunt, nok og variert kosthold dekker tilfredsstillende. Hvis du ofte har mangelsykdommer kan det muligens være nyttig med en henvisning til ernæringsfysiolog for å kartlegge og få anbefalinger vedrørende kosthold. 

De fleste har mangler på D-vitamin og spesielt på vinteren, og mange spiser for lite fisk, så jeg støtter absolutt Milhouse85 i at man bør ta tran som kosttilskudd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det varierer stort hvilke næringsstoffer folk får i seg alt etter hva de spiser.

Det som er viktig er at man får i seg akkurat nok næringsstoffer som er optimalt. Ikke for mye og ikke for lite. Begge deler er skadelige, så det å proppe i seg masse unødvendige vitaminer og mineraler er ikke nødvendigvis en positiv ting da kroppen må jobbe med å bli kvitt ting du ikke trenger. Problematisk er det også nå kroppen ikke har nok byggestener og kofaktorer for å gjøre den metabolske jobben med å vedlikeholde deg og få deg til å fungere godt. Når det er sagt kan det være smart å ta en generell vitaminpille av og til for å bedre status. Sånn du beskriver det virker det som du har et relativt fornuftig forhold til å bare ta det du vet du har behov for. Du får forresten bedre opptak av jern om du spiser C-vitaminer i tillegg.

Jern fra dyreriket tas lettest opp, men det kan også lettere hope seg opp (heme-jern vs plantebasert nonheme jern). Her bør en få til en god balanse med størstedelen fra planteriket. Det meste av studier peker i den retningen i tillegg til studier av sunne ikke-industrialiserte befolkningsgrupper.

Endret av vidor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (46 minutter siden):

Du får forresten bedre opptak av jern om du spiser C-vitaminer i tillegg.

Jepp! Om nye blodprøver TS viser jernmangel (vanlig hos kvinner i fertil alder, som menstruerer) så kan man godt ta 1 c-vitamin tablett sammen med jerntabletter/mat med jern, eller for eksempel spise paprika, appelsin, kiwi eller lignende ved siden av. I tillegg er det verdt å nevne at man bør unngå å innta kalsium og koffein samtidig med inntak av jern (drikk/spis mat med det i annet måltid enn det du inntar jern og c-vitamin) jerntilskudd kan dessuten fås intramuskulært injeksjon eller gjennom IV hvis er veldig plaget med fordøyelsen eller andre indikasjoner. Alt dette kan man drøfte med fastlegen sin :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Joda, multivitaminer er i de aller fleste tilfeller unødvendig og sløsing med penger, men det er snakk om enormt små summer spart og det er mange som går i årevis med diverse mangler i vitaminer fordi de ikke selv innser at de ikke har variert kosthold. Du kan spare 10x mer ved å skifte fra flytende såpe til fast såpe, men selv det vil spare deg for kun småpenger i det lange løp. For noen er det verdt å betale for ekte ubegrenset databruk på mobil selv om det er mulig å spare penger på å holde seg til en fast kvote.. For andre er flytende såpe tid spart og verdt "sløsingen".

Å ta multivitaminer er en veldig billig forsikring imot avitaminosis, som i mange tilfeller kan være vanskelig å fange opp (og når du til slutt fanger det opp så kan du ha endt opp med skader du ikke kan reversere)..

Lenke til kommentar

Det holder med den første (Nycoplus Omega-3 Multi, 2 kapsler daglig). Du skal IKKE ta to forskjellige typer multivitaminer. Dette kan gi problemer med for mye a-vitamin (som gir benskjørhet), og andre problemer.

I tillegg kan du ta jern som avtalt med legen. Få nivået sjekket igjen om 1-2 måneder.

(Hvis man aldri har målt nivået av jern hos legen, skal man ikke ta tilskudd. Noen har en genetisk feil som gjør at de fort får for høye doser.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler å se denne video. Jernmangel er en vesentlig mangelsykdom for noen

 

Når det kommer til spørsmålet om multivitaminer. Der hadde jeg vært mest nervøs for overdrivelse av mineralene, men også vært forsiktig med å overdrive inntak av vitaminene A og E. Ellers er det ikke direkte sunt med B multicomplex over lengre tid da det ikke er særlig sunt. Likevel så kan enkelte typer vitamin B være omtrent helt trygge.

Jern kan være mulig å overdosere, så bruk vett.

Det er likevel en del tilskudd jeg tror er vanskeligere å overdosere:

Vitamin D faktisk. Du kan ligge innenfor 4000 IE. Den israelske allmenlegen ovenfor i video mener du behøver å ta vitamin K2 dersom du overstiger 2000 IE av vitamin D. Spesiellt over 3000 til 4000 IE så begynner vitamin K2 å melde seg. Husk at du behøver 10 ganger større dose vitamin K2 Mk4 en av vitamin K2 Mk7. Ofte er det ikke oppgitt hva type K2 du får utenpå pilleboksen. K1 er mer upålitelig for det må først omdannes av bakterieflora i fordøyelsen for å bli til nok K2. K1 får du i deg fra grønne grønnsaker. Mens K2 får du i deg fra animalske og noen typer av fermentert mat som fermentert ost og fermentert soyabønner eksempelvis. Men også litt mindre mengder da i f.eks. kyllingkjøtt.

Vitamin B12 er vanskelig å overdosere. Personlig så tror jeg ikke på kreftpåstander med dette vitaminet. Da det har vært brukt lenge på folk i høyere doseringer.

Vitamin B9, folsyre, folat gis i store doser til kvinner i svangerskap. Det kan du behøve tilskudd av dersom du ikke spiser nok grønnsaker.

Sink tåles nokså godt men kan utarme livsnødvendig kobber fra kroppen. Ergo bør du ikke overdrive mengden av den grunn.

Vitamin C kan du ta store doser av.

Magnesium virker å være et av de tryggere mineralene. Hjertesunt er det også

 

Ellers:

Selen vil kroppen tåle bra, men det finnes kreftskremsel

Vitamin E finnes det kreftskremsel for

Vitamin B12 finnes kreftskremsel for, men personlig tror jeg det er bullshit

Vitamin B9 finnes kreftskremsel for, men er usikker på om det er reellt

Vitamin B6 var det noen på forumet som advarte litt i mot husker jeg. Men husker ikke hvorfor. Er uansett et supplement vitamin ved B12-mangel.

Det er andre vitamin B-typer å være forsiktig med. Så uansett om det hauses opp som ufarlige vannløselige disse vitamin B-ene, så er det ikke alle du skal ha i deg for mye av

Et motstykke er vitamin D som er fettløselig. Det er litt overbeskyttet i Norge vil jeg tro. Farene ligger i at om du overskrider 4000 IE så felles for høye doser kalsium ut i blodet.

Vitamin K2 virker litt tarmkreftbeskyttende hevdes det.

Fiberrikt kosthold med mye grønnsaker utenom vil nok holde tarmkreft unna på forebyggende vis. Ergo så kan ofte er sunt kosthold gjerne gjøre mer nytte enn å stappe i seg kosttilskudd som vitaminer og mineraler.

Krom kan inntatt over tid stilne noe av søtsuget sies det.

Kobber hadde jeg heller fokusert på å få i meg via mørk sjokolade, nøtter og sjømat. Da det er vanskelig å finne uten at det er rådyrt eller i for høy eller for lav dosering.

Kobber er dessuten giftig for kroppen i store doser. Tror kroppen er fornøyd med sporstoffer mengde kobber egentlig.

Få lege til å teste for mangler, og følg legen din sine råd.

Personlig så ville jeg ha forsøkt å lære om et og et vitamin/mineral. Og kun tatt de du vet du mangler noe på, eller som nå rundt covid-19 tatt ekstra vitamin D blant annet.

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
On 4/8/2022 at 7:23 PM, vidor said:

Det varierer stort hvilke næringsstoffer folk får i seg alt etter hva de spiser.

Det som er viktig er at man får i seg akkurat nok næringsstoffer som er optimalt. Ikke for mye og ikke for lite. Begge deler er skadelige, så det å proppe i seg masse unødvendige vitaminer og mineraler er ikke nødvendigvis en positiv ting da kroppen må jobbe med å bli kvitt ting du ikke trenger. Problematisk er det også nå kroppen ikke har nok byggestener og kofaktorer for å gjøre den metabolske jobben med å vedlikeholde deg og få deg til å fungere godt. Når det er sagt kan det være smart å ta en generell vitaminpille av og til for å bedre status. Sånn du beskriver det virker det som du har et relativt fornuftig forhold til å bare ta det du vet du har behov for. Du får forresten bedre opptak av jern om du spiser C-vitaminer i tillegg.

Jern fra dyreriket tas lettest opp, men det kan også lettere hope seg opp (heme-jern vs plantebasert nonheme jern). Her bør en få til en god balanse med størstedelen fra planteriket. Det meste av studier peker i den retningen i tillegg til studier av sunne ikke-industrialiserte befolkningsgrupper.

Angående brennenesle så fikk jeg høre en gang av en estsisk lege at man ikke bør ta dette i mer enn 2 uker i strekk. Nå vil jo jeg si at det at det er veldig uspesifikt da noen vil spise mer enn andre av slikt, samt at tilgang på nye brennenesleskudd som er de mest delikate i suppen blir litt sesongbetont om du ikke driver å kapper det ned flere ganger igjennom sesongen.

Husker ikke hva stoff det var snakk om, men for den som tyr til spinat så kan en få i seg litt drøyt mye av et eller annet annet stoff om en overdriver.

Edit: når google blir din beste venn..

Quote

Spinach is among those green veggies that contain the highest amount of oxalic acid. Eating too much spinach may result in the formation of calcium-oxalate, which can cause kidney stones. It can also lead to hyperoxaluria i.e., excessive urinary excretion of oxalate.Apr 11, 2021

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...