Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Trening etter gjennomgått korona - erfaringer


Gaea

Anbefalte innlegg

Vil høre om deres erfaringer med opptrening etter korona! På hvilken dag etter positiv test og/eller symptomer startet dere opptrening og hvordan gikk dette? Hvordan bedrev dere opptrening? Gjorde dere noen erfaringer med at dere begynte for tidlig, og hvor lang tid har det tatt for dere å være tilbake der dere var før korona? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trener vanligvis ca annenhver dag. Trente litt mens jeg hadde covid også. Styrke, men ikke intenst. Det gikk helt fint. Gikk også litt turer. Det kjentes tyngre ut. Også en ukes tid etter covid, men etter det kjente jeg ikke mye forskjell. Er likevel forsiktig med løping enda. Løper gjerne 2 dager i uken til vanlig, men kommer til å vente med det et par uker til ettersom det kan være en viss risiko for hjerteproblematikk etter endt covid. Så blir styrke og spaserturer nå noen uker fremover.

Lenke til kommentar

Selv trente jeg hver dag, og gikk lengre tur hver dag i tillegg før korona. Trente dag 1 av korona, men ble slått helt ut i form etter treningsøkten og trente enten rolig form for yoga eller meditasjon så lenge jeg følte meg for dårlig. 

Prøvde meg på noen små gåturer etter endt isolasjonsperiode, var veldig andpusten og tett. Har stort sett trent rolig restorative/yin yoga eller meditasjon bare på grunn av jeg har følt meg veldig utmattet og har slitt med søvnen. 

Ca 2 uker siden jeg fikk korona, tenkte å bygge meg gradvis oppover med styrke (kroppsvekt), power yoga og lengre og lengre turer snart. Håper jeg får kommet meg i gang i påsken, men søvnen må på plass først :)

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar
On 4/7/2022 at 11:50 PM, GiaMahan said:

Vil høre om deres erfaringer med opptrening etter korona! På hvilken dag etter positiv test og/eller symptomer startet dere opptrening og hvordan gikk dette? Hvordan bedrev dere opptrening? Gjorde dere noen erfaringer med at dere begynte for tidlig, og hvor lang tid har det tatt for dere å være tilbake der dere var før korona? 

Under ser du mitt forløp, som for øvrig er meget mildt. Følte meg vel aldri spesielt syk så for min del føltes det helt greit å starte med rolig trening på dag 7.
Ramper opp trening i løpet av ca 2 uker(så lenge kroppen responderer som normalt) etter sykdom. Noen trenger lenger tid, noen trenger kortere tid, veldig individuelt.

En liten artikkel + podcast om trening etter korona:
Voksne bør vente med trening etter korona. Men hva med barn? – NRK Nordland 
Trening etter covid-19 - I det lange løp - NRK Radio

Mitt forløp:
Dag 1: Våknet av at jeg frøs litt og litt verking i ledd. Tok test og den ble positiv. Feber: 38. Dette varte i ca 6-8 timer før det meste returnerte til normalt. Det eneste som hang igjen var at jeg hørtes forkjøla ut i stemmen.
Dag 2: Følte meg frisk, men fremdeles litt "forkjølastemme". Positiv test.
Dag 3-6: Positiv test. Føler meg helt fin, fremdeles "forkjølastemme", men går tilbake til normal i løpet av uken.
Dag 7: Negativ test. Starter med rolig langkjøring på trening. Kroppen fungerer bra.
Uke2: Ramper opp trening til gamle høyder denne uken. Kroppen responderer som normalt.
Uke 3: Testresultater på trening viser at jeg er tilbake i verdenstoppen i min aldersklasse/gren.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Glemte ut egen tråd, men kan komme med en update: 

Ventet med å begynne med trening 3 uker etter korona. Var utmattet og hadde forhøyet puls i en del uker men begynte å gradvis innføre mer og mer trening. 

Trener nå løping og styrke annenhver dag og er som før nå, men måtte jo naturligvis bygge meg opp igjen og det tok lang tid selv ved et mildt forløp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette stresser meg utrolig mye siden jeg først begynte å trene i fjor, og har kjempet meg inn i en fast rutine på tre dager i uka med både løping og styrketrening. Redd for å falle helt ut av det nå. Kjenner at jeg ligger her og forfaller, rett og slett. Må være bittert for de som har trent aktivt i mange år og som plutselig «mister alt». En ting er å kjempe seg tilbake, men om man altså skal kunne bli smittet igjen etter bare noen måneder, virker det ganske deprimerende.

Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (5 minutter siden):

Dette stresser meg utrolig mye siden jeg først begynte å trene i fjor, og har kjempet meg inn i en fast rutine på tre dager i uka med både løping og styrketrening. Redd for å falle helt ut av det nå. Kjenner at jeg ligger her og forfaller, rett og slett. Må være bittert for de som har trent aktivt i mange år og som plutselig «mister alt». En ting er å kjempe seg tilbake, men om man altså skal kunne bli smittet igjen etter bare noen måneder, virker det ganske deprimerende.

Du har min fulle forståelse her, det er bekymring jeg både hadde, og har. Trener annenhver dag her og er ganske avhengig av trening, jeg har tidligere drevet med toppidrett selv.  Ser for meg at det må være ganske stressende for en toppidrettsutøver men vi har jo de som har blitt smittet nylig og allikevel presterer seinere etter gjennomgått sykdom.

Hvis det kan virke litt oppløftende, så hadde min roomie korona for 2.gang nettopp, jeg ble aldri smittet tross at jeg var nær henne, og hun fikk korona som en mild forkjølelse 2.gangen. Nå trener ikke hun, men hun var raskt tilbake i normal form. Vi er begge to fullvaksinerte. 

Sykt bra jobbet med å få på plass treningsrutine i hverdagen, du er god 😁

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Glassmaneten said:

Dette stresser meg utrolig mye siden jeg først begynte å trene i fjor, og har kjempet meg inn i en fast rutine på tre dager i uka med både løping og styrketrening. Redd for å falle helt ut av det nå. Kjenner at jeg ligger her og forfaller, rett og slett. Må være bittert for de som har trent aktivt i mange år og som plutselig «mister alt». En ting er å kjempe seg tilbake, men om man altså skal kunne bli smittet igjen etter bare noen måneder, virker det ganske deprimerende.

Prøv å samle motivasjon når du nå holder deg roligere og tenk at tar du det litt forsiktig nå i starten så er det større sjanse for at du ikke bare trekker ut sykdommen istedet. Selv har jeg hatt korona minst en gang i vår, mistenker en gang nr 2 da min datter hadde positiv test i slutten av januar og jeg hadde alle symptomer men negativ test. Første runde (negativ test) slet jeg med tungpustethet, bare av å gå trappa hjemme. Ny runde (positiv test) 18.-19. mai, men var mer gira på å komme igang med trening igjen. Hadde i samme pusteproblem i denne runden og trente forsiktig på dag 10 etter test. Følte meg svak, men hadde mye mental energi. Som du må også bygge på når du venter på å kjenne at kroppen er klar igjen.

Siste måned har jeg trent 100% igjen, men føler jeg går saktere tilbake til de gode tidene. I går var det tungt å komme under 5min på kilometern (5-6km total tur) men tror jeg er på rett vei. Du er sikkert langt yngre og kommer tilbake mye raskere. Når du ikke kan gjennomføre økten fysisk, gjør den psykisk og se frem mot å få på løpeskoene igjen. Styrketreningen kommer enda raskere i gang antakelig, ihvertfall var det min erfaring.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk, det hjalp på stressnivået med noen beroligende ord. Jeg er ikke så veldig ung, blir ganske snart 54 og har forsøkt å ta igjen for et ganske inaktivt liv med mye sitting og overvekt. Det har jeg klart, men er selvfølgelig redd for å skli ut igjen. Det krever allerede en del selvdisiplin for å komme meg på tredemøllen så jeg tror det skal lite til for å gi opp. Men… på den annen side så er det jo i motbakke det går oppover, eller hva man nå sier. Skal ikke ta noen nederlag på forskudd!

Å ta det rolig og lytte til kroppen er nok fornuftig. Jeg har en ørliten tendens til å bli ganske fanatisk når jeg først er i gang, men når man blir så andpusten av å pusse tennene at man må sette seg ned litt etterpå, er det kanskje en god idé å ikke prøve seg på ny løperekord riktig ennå.

Lenke til kommentar

Så skal det bemerkes at nesten alle har forskjellig sykdomsforløp ved gjennomgått Covid, så jeg vil tro at det er minst like stor forskjell på hvordan man fungerer i ettertid også, særlig mtp trening ut over normal fysisk aktivitet.

Hadde jeg selv vært usikker, så hadde jeg stukket innom fastlegen. 160 kroner for en kjapp kontroll er ikke all verden :)

Lenke til kommentar

Jeg "trener" ikke, men har en tung fysisk jobb, og er i aktivitet 7-12t 6-7 dager i uka. 32 år og er sjeldent, nesten aldri syk med unntak av 1-3 dager forkjølelse hvert år.

Jeg fikk Korona på en fredag i juni, ble helt satt ut av spill i to dager. På den tredje dagen gjenopptok jeg ca. samme aktivitetsnivå som før, men med et helt annet slit enn hva jeg er vant til, null overskudd og har måttet presset meg selv for å fullføre arbeid på enda lengre dager enn normalt. Alt føles tre ganger så tungt, og enkelte dager de påfølgende tre-fire-fem ukene klarer jeg ikke å reise meg ut av senga engang, hodepine nesten daglig. Tidvis helt tom for energi, hostingen gir seg  i all hovedsak etter seks-syv uker. 

Nå, åtte-ni uker senere er enda ikke energinivået på topp, og jeg begrenses fortsatt av en slags utmattelse som kommer og går sammen med kraftige hodepiner. Men det blir mindre og mindre av det. Jeg "overvinner" det mentalt, og holder bare ut de fysiske smertene til jeg kan legge meg sove.

Jeg er selvstendig nærignsdrivende, kvalifiserer ikke til noe sykepenger eller støtte av noe slag. Så jobber jeg ikke kan jeg ikke betale regninger, og det kan godt ha gjort hele greia verre for meg selv, siden jeg ikke har hatt "tid til å være syk".. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, RookieNO said:

Så skal det bemerkes at nesten alle har forskjellig sykdomsforløp ved gjennomgått Covid, så jeg vil tro at det er minst like stor forskjell på hvordan man fungerer i ettertid også, særlig mtp trening ut over normal fysisk aktivitet.

Hadde jeg selv vært usikker, så hadde jeg stukket innom fastlegen. 160 kroner for en kjapp kontroll er ikke all verden :)

Akkurat min fastlege har trolig fått legelisensen sin som premie i en godtepose eller noe sånt, så han kan ikke brukes til diagnoser. Hundre prosent udugelig til alt annet enn å skrive ut resepter til folk, så i praksis er jeg uten fastlege til jeg har rykket fram på ventelisten til en ny.

Men et godt poeng det at alle har forskjellig sykdomsforløp! Er det én ting som virkelig utmerker seg med dette viruset (eller disse etterhvert ganske ulike virusene) så er det vel at det er ganske tilfeldig hvilket lodd man trekker. Synes ganske synd på ganske mange når jeg hører hvordan de har hatt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...