Gå til innhold

Installerte solceller og batteri i garasjen: – Ingen tvil om at det er lønnsomt [Ekstra]


Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Har derfor planer om å bygge en ny bod ute og montere en skikkelig vedfyr der.

Gasification boiler er veldig effektive. Ulempen er at en kjel på 30-40 kW krever rundt 2-3 tusen liter vann i tanker som akkumulator. Så må man sikkert holde det frostfritt mens man ikke er der noe som tar strøm. Fordelen er at man kan kaste inn lange og store kubber i disse. Over ett år går det selvsagt store mengder ved, noe man ikke bør undervurdere arbeidsmengde og tidsomfang på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (9 minutter siden):

Gasification boiler er veldig effektive. Ulempen er at en kjel på 30-40 kW krever rundt 2-3 tusen liter vann i tanker som akkumulator. Så må man sikkert holde det frostfritt mens man ikke er der noe som tar strøm. Fordelen er at man kan kaste inn lange og store kubber i disse. Over ett år går det selvsagt store mengder ved, noe man ikke bør undervurdere arbeidsmengde og tidsomfang på.

Nja, du varmer ikke opp 2-3 tusen liter på ett ilegg. Kanskje fra 50 til 80 grader, men ikke fra 25 til 95. Det skal gå greit med ett ilegg på min 750L tank etter beregning jeg har sett, med en vedfyr på ca. 20kW. 

Frostfritt bør jeg ikke ha det, kjører med 45% glykolblanding. 

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (28 minutter siden):

15 kWh @ 2 kW er 7,5 timer. Min VVB bruker 3-5 kWh/døgn, så det er ikke all verden å flytte eller spare. I dag varierer prisen med 7 øre/kWh. I morgen er variasjonen 12 øre/kWh. Øre best case pr. døgn. Meeh.

Det må selvfølgelig ses ut fra ditt eget forbruk av varmtvann. Hjemme hos meg går det drøye 20kWh i døgnet på varmtvann(4 pers), jeg har energimåler på tanken og ser at forbruket varierer lite over året.

Døgnvariasjonene er egentlig ikke interessante så lenge du bruker strømmen på varmtvann, du får jo ikke strømmen ut fra tanken igjen, du reduserer kun forbruket ditt fra nettet.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (5 timer siden):

Solceller kan være ok om dagens ordninger med salg til nettet opprettholdes. Uten det blir det svært vanskelig, og batteri er så dyrt at det vil fullstendig ødelegge regnskapet.

Og jo flere som har batteri og solceller, jo mindre vil det lønne seg. Ideelt sett vil disse to faktorene jevne ut strømprisen så den blir helt flat. Sistemann som skal investere har ingenting å hente.

Jeg har muligheten til å putte 150.000,- i solceller på taket, men det er alltids noen alternativer å putte pengene i. Betale ned mer på huslånet? Spare i fond?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (1 time siden):

Og jo flere som har batteri og solceller, jo mindre vil det lønne seg. Ideelt sett vil disse to faktorene jevne ut strømprisen så den blir helt flat. Sistemann som skal investere har ingenting å hente.

Jeg har muligheten til å putte 150.000,- i solceller på taket, men det er alltids noen alternativer å putte pengene i. Betale ned mer på huslånet? Spare i fond?

Du tror altså at norske husholdninger skal matche vannkraften i effekt? Vi er svært langt unna noe av det du skisserer. Det er derimot riktig at solceller neppe lønner seg nå. En vil ende opp med å installere mens prisen på installasjon er på en topp, og det er vel lite sannsynlig at prisen på strøm holder seg på dagens nivå i mange år.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (3 minutter siden):

Du tror altså at norske husholdninger skal matche vannkraften i effekt?

Jeg tror ikke det er nødvendig å matche vannkraften totalt. Når jeg ser på forbruk i egen bolig og hva jeg kan installere på taket, så kan jeg lett produsere 10x forbruket mitt deler av tida. En mild sommerdag ligger jeg under 0,5 kW, og jeg har plass til 6-7 kWp på taket. I teorien kan jeg da forsyne 10 tilsvarende boliger. Eller om hver 10. bolig har tilsvarende effekt, så vil netto forbruk her i gata være null. Noe sier meg at strøm vil bli veldig billig på disse tidspunktene, det vil fritt marked sørge for. Det vil ikke gå en dråpe vann gjennom turbinene. Ok, det er satt veldig på spissen da. Poenget er at strøm vil bli billigere når sola skinner jo flere solcellepaneler vi har. Og således drar jeg også nytte prismessig av naboens anlegg. Og det uten å investere éi krone. I stedet putter jeg penga i indeksfond og "vedder" på at det gir bedre avkastning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (54 minutter siden):

Du tror altså at norske husholdninger skal matche vannkraften i effekt? Vi er svært langt unna noe av det du skisserer. Det er derimot riktig at solceller neppe lønner seg nå. En vil ende opp med å installere mens prisen på installasjon er på en topp, og det er vel lite sannsynlig at prisen på strøm holder seg på dagens nivå i mange år.

Den trenger ikke å holde seg på dagens nivå. Så lenge man får i hvert fall 100 øre/kWh (og det har jeg gjort siden 2013) vil man nedbetale anlegget på en fornuftig tid om man regner 3% rente. Gitt et anlegg av litt størrelse selvsagt, små anlegg på 4-5kW er mye vanskeligere å regne hjem enn anlegg på 12-15kW. Dette da mye av kostnadene er noenlunde faste (tilkobling av inverter, oppsett av stillas) og andre varierer lite med anleggsstørrelse (en 17kW inverter koster ikke det dobbelte av en 5kW en gang). Og så bør man nok unngå Otovo, Norges dyreste leverandør. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt prisdifferansen mellom spotpris på produksjonstidspunktet og pris på brukstidspunktet + nettkostnad (inkl avgifter) man sparer. Det er et tall som er langt lavere enn 2kr/kwh - vil si det i en normalsituasjon ligger på ca 50øre pr kwh. For tiden er det ingenting å spare pga strømsubsidiemodellen og strømprisen. (Man får høyere spotpris for den strømmen man selger enn man betaler for den man kjøper.

Hvis dette er batterier fra 1stgen leaf 2010-2012 så har de ikke veldig god levetid. Gen 1.5 fra 2013 er bedre. Hvis vi antar at de f.eks har 3.000 sykluser igjen å leve så er nok regnestykket at dette er svært langt unna lønnsomhet.

Men gøy er det - enig i det.

Lenke til kommentar

Innlegget mitt over var ment som et slags svar på spørsmålet

"Batteriet forstod jeg var på 4kWh. Med strømpris på 2kr er det 8kr å spare på en full ladesyklus på batteriet. Hvor mange ladesykluser er det igjen på et gammelt batteri brukt i en bil?"

.... Men det kom tydeligvis ikke frem av renderingen i innlegget mitt..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Intuitivt er jeg helt enig i det som ellers står i tråden. Når jeg sjekker Tibberappen for de siste månedene, finner jeg typisk den ene timen per måned som gir 1-2 trinn på effektskalaen. Dvs at et batteri som kutter toppene kan spare meg for opptil 5000 per år. Da er et latterlig lite batteri verdt 50 000. At de toppene kommer på rare tidspunkt, hvor det egentlig ikke er grunn til å bruke denne strømmen, og hvor Ola Nordmann ikke bruker mye strøm, gjør det sært at effekt skal straffes like mye kl 0500 og 1700.

Og nesten fristende å kjøpe, for egen buffers skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bharald skrev (2 timer siden):

At de toppene kommer på rare tidspunkt, hvor det egentlig ikke er grunn til å bruke denne strømmen, og hvor Ola Nordmann ikke bruker mye strøm, gjør det sært at effekt skal straffes like mye kl 0500 og 1700.

Nettbransjen er monopolister. Så lenge de viste samfunnsansvar var ikke det noe problem men nå er den tiden åpenbart over og de sjenerer seg ikke lenger for å tyne kundene sine. I sikker forvisning om at vi ikke slipper unna og heller ikke har en regulator som kan gripe inn på våre vegne. Det burde være helt unødvendig å ha husbatteri i Norge men nettbransjens grådighet presser oss i den retningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bharald skrev (7 timer siden):

Dvs at et batteri som kutter toppene kan spare meg for opptil 5000 per år. Da er et latterlig lite batteri verdt 50 000.

Hvor mye koster det å anskaffe, installere og drifte «et latterlig lite batteri»?

Jeg vil i grunn tro du får mer igjen for pengene ved å istedet kjøpe (enda?) en luft-luft varmepumpe!

Lenke til kommentar
rtsu skrev (På 16.5.2022 den 3.24):

Det vil jo lønne seg med batteri, om du kan bruke din egenproduserte strøm fra f.eks solcellepanel, da slipper man i det minste å betale nettleien for å kjøpe sin egen strøm tilbake eller?

Det spørs på variasjonen i strømpris. Her jeg er betaler jeg ca 28 øre/kWh på natt i nettleie (med de nye tariffene fra 1.7). Så hvis jeg eksporterer strøm om dagen og importerer om natta, så vil jeg "tjene penger" på å bruke nettet som batteri dersom strømprisen er mer enn 28 øre/kWh høyere om dagen enn om natta. Så det er ikke bare rett frem å regne på om det lønner seg.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Energikrisa får folk til å tenke over prioriteringene sine da, forhåpentligvis litt kreativt. Det er jo fint:)  Jeg byttet ut effektforsterkern min til stereoen, og skaffet meg en ZK-TB21 forsterker, sammen med en subwooer fra finn... Deretter  en selvbygd blåtann Boomblaster med samme forsterker... Nå har interessen gått til å sette sammen et minimalistisk solcellestasjon i boden..i tilfelle Putin kommer:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...