Gå til innhold

Installerte solceller og batteri i garasjen: – Ingen tvil om at det er lønnsomt [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg fekk opp 14 panel (5 kWp) på sørvendt garasjetak i mars. Så langt har eg ikkje tenkt på eige batteri, men benytter meg av virituelt batteri hos den lokale "faktura-bedrifta". Salg av inntil 500 kWt til 1kr/kWt freista lite så lenge eg må betale spotpris på over 2 kr/kWt. Ulempa er at eg må betale nettleige på "eigen straum", samstundes har eg mogelegheita til meir "sesonglagring".

Lenke til kommentar

Solceller kan være ok om dagens ordninger med salg til nettet opprettholdes. Uten det blir det svært vanskelig, og batteri er så dyrt at det vil fullstendig ødelegge regnskapet.- Det er utvilsomt ikke lønnsomt med solceller og batteri. Det er sikkert teknisk interessant, men lønnsomt blir det ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (8 minutter siden):

Solceller kan være ok om dagens ordninger med salg til nettet opprettholdes. Uten det blir det svært vanskelig, og batteri er så dyrt at det vil fullstendig ødelegge regnskapet.- Det er utvilsomt ikke lønnsomt med solceller og batteri. Det er sikkert teknisk interessant, men lønnsomt blir det ikke.

Batteriet forstod jeg var på 4kWh. Med strømpris på 2kr er det 8kr å spare på en full ladesyklus på batteriet. Hvor mange ladesykluser er det igjen på et gammelt batteri brukt i en bil?

Lenke til kommentar
22 hours ago, Esod Mef said:

Eg fekk opp 14 panel (5 kWp) på sørvendt garasjetak i mars. Så langt har eg ikkje tenkt på eige batteri, men benytter meg av virituelt batteri hos den lokale "faktura-bedrifta". Salg av inntil 500 kWt til 1kr/kWt freista lite så lenge eg må betale spotpris på over 2 kr/kWt. Ulempa er at eg må betale nettleige på "eigen straum", samstundes har eg mogelegheita til meir "sesonglagring".

For at dette virkelig skal lønne seg kan man ikke være avhengig av å selge strømmen til netteier, fordi jo flere som gjør dette jo vanskeligere bli det for de å balansere nettet. Jeg vedder ganske mye penger på at salg av strøm tilbake til nettet gjøres ulønnsomt i lengden, men isteden blir justert slik at man ikke får noe igjen for det.

Man kan tenke et scenario der det blir veldige sesongsvingninger i nettet i Norge fordi folk er selvforsynte med strøm i 4 sommer mnd.

Det er også hele problemet i Norge, panelene produserer strøm på den tiden av året og døgnet hvor vi ikke trenger den.

Men I land der man har det største energiforbruket til nedkjøling og ikke oppvarming så gir det veldig mye mer mening.

Endret av bzzlink
Nettleier rettet til netteier
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange aspekter å ta hensyn til når man skal regne på om det er lønnsomt med solceller. Den enkleste modellen er jo bare hva må jeg ut med idag for oppsettet og hva vil jeg betale i strøm fremover. For min del så valgte ikke jeg paneler fordi jeg skal spare masse penger, men en viktig faktor er å "bruke mye idag og mindre imorgen". Vi lever i en tid hvor stadig flere får redusert livskvalitet pga statens "borgerlønn mentalitet" samt en svært usikker fremtid hva gjelder pensjon. Dette gjør at jeg sparer pengene mine ved å gjøre investeringer idag som reduserer utgiftene i morgen og på den måten kan ha en bedre livskvalitet om tingene går til hel... Imorgen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Selvstendigsaas said:

Det er mange aspekter å ta hensyn til når man skal regne på om det er lønnsomt med solceller. Den enkleste modellen er jo bare hva må jeg ut med idag for oppsettet og hva vil jeg betale i strøm fremover. For min del så valgte ikke jeg paneler fordi jeg skal spare masse penger, men en viktig faktor er å "bruke mye idag og mindre imorgen". Vi lever i en tid hvor stadig flere får redusert livskvalitet pga statens "borgerlønn mentalitet" samt en svært usikker fremtid hva gjelder pensjon. Dette gjør at jeg sparer pengene mine ved å gjøre investeringer idag som reduserer utgiftene i morgen og på den måten kan ha en bedre livskvalitet om tingene går til hel... Imorgen. 

Jeg trigges også veldig av muligheten til å være selvforsynt her. Å kunne vise fingeren til myndighetene som sitter rolig og digger at de kan hente ut 3000,- mer pr hustand pr mnd i skatt over nettleie og strømregningen.

Jeg tror en lokal løsning med V2L kan fungere etterhvert. Slik at man bruker elbilen(e) i hustanden som batterier. I vår hustand har vi mye hjemmekontor, så minst 1 bil er hjemme på dagtid. Men fortsatt fungerer dette bare for døgnsvingninger.

Sesongsvingningene i norge er ganske håpløse og komme utenom. Med mindre man bare kjører på atomkraft :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor en på bygda, med vedovn, så kan en kutte nettet og bruke kun solceller.

Ser ikke helt poenget med solceller når man er koblet til nettet.

Som med alt annet så er dette løsninger for de som allerede har masse penger, så de kan spare enda mer.
"Fattige" vil ikke ha råd til sånt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Det er reklame, click-bait. Det tager mange år før investering er tjent hjem. Investeringen i 100.000,- kr klassen skal betales straks. Dersom man finder en el-producent man kan sælge overskudsstrøm til, muligvis 1,10 kr pr.kwh, det vil også medføre at man er nødt til at købe strøm fra samme selskab. Til hvilken pris ? Og DC->AC inverterne skal også udskiftes efter nogle år, muligvis 8 år, det samme med batterier, muligvis 8 år. Hvor er så regnskabet og ROI ? Veldig artig hobby projekt men kunne pengene og investeringen være bruk til noget mere fornuftigt, f.eks. efterisolering og andre besparende tiltak ?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Man kan tenke et scenario der det blir veldige sesongsvingninger i nettet i Norge fordi folk er selvforsynte med strøm i 4 sommer mnd.

Det er også hele problemet i Norge, panelene produserer strøm på den tiden av året og døgnet hvor vi ikke trenger den.

Men I land der man har det største energiforbruket til nedkjøling og ikke oppvarming så gir det veldig mye mer mening.

Dette er ikke noe stort problem siden vannkraften er rask å regulere og kan lagres lenge uten tap. Om sommeren har vi elvekraft uansett, men du overvurderer nok hvor mye solkraft som kan faktisk bli installert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste av oss har allerede et 'batteri' hjemme. Å varme 200 liter vann fra 7 til 70 grader krever omtrent 15kWh med strøm om du bruker varmekolben i varmtvannstanken. Varmtvann har den fordelen at behovet er noenlunde likt hele året. Om du regner med at solcellene produserer 9 måneder i året ender du da med en innsparing på 9*30*15= NOK4000/år. Så kan du regne ut hvor dyrt solcelleanlegget skal være for at det skal lønne seg.

Forutsatt strømpris på NOK1/kWh, noe som var en grei huskeregel frem til 2019, etter det har det jo vært litt ustabilt. Ved å bruke strømmen selv slipper du bekymre deg over nettleie og avgifter.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Har en gratis ved så kan en koble varmtvannet til vedovnen, og da få gratis varmtvann, men det krever at en fyrer ofte.

Kan man det? Jeg vet at det er mulig fra et reint praktisk perspektiv og gjøres i andre land men jeg har en engelsk kamerat som ga opp å få vedovn med vannkappe her i Norge på grunn av kjedeligheter som 'godkjenning'. Det er kanskje 10 år siden så det kan hende det har blitt endringer..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Kan man det? Jeg vet at det er mulig fra et reint praktisk perspektiv og gjøres i andre land men jeg har en engelsk kamerat som ga opp å få vedovn med vannkappe her i Norge på grunn av kjedeligheter som 'godkjenning'. Det er kanskje 10 år siden så det kan hende det har blitt endringer..

Det fungerer fint, jeg har den løsningen på hytta. Fyrer med ved, og mesteparten av varmen går til oppvarming av glykolblandingen som sirkulerer til akkumulatortanken. Tanken leverer varme til gulvvarmen, og produserer varmtvann til forbruk via en lang kobberspiral inne i tanken. 

Det skal sies at det er en del pes å fyre inne. Må legges i ofte, mye bæring og mye aske som skal tømmes. Har derfor planer om å bygge en ny bod ute og montere en skikkelig vedfyr der. Så slipper jeg unna med "kosefyring" inne. Vedfyren kan fjernstartes og tar enorme mengder ved i slengen. Da holder det med ett ilegg daglig selv på de kaldeste periodene. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

De fleste av oss har allerede et 'batteri' hjemme. Å varme 200 liter vann fra 7 til 70 grader krever omtrent 15kWh med strøm om du bruker varmekolben i varmtvannstanken.

15 kWh @ 2 kW er 7,5 timer. Min VVB bruker 3-5 kWh/døgn, så det er ikke all verden å flytte eller spare. I dag varierer prisen med 7 øre/kWh. I morgen er variasjonen 12 øre/kWh. 60 øre best case pr. døgn. Meeh.

Endret av Dovreekspressen
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at det er mulig å få økonomi i en batteripakke. Jeg har hatt solcelleanlegg på taket i 9 år nå, og i hele den perioden har det lønt seg å bruke minst mulig av produksjonen selv og eksportere mest mulig. Og aldri har det vært mer lønnsomt å eksportere enn nå. Man kan selvsagt lade batteripakken fra nettet på natta og eksportere mer på dagtid, men innsparingsmuligheten er uansett så små at det aldri noensinne vil kunne lønne seg. 

I deler av USA, der strømmen kan koste 10 ganger så mye på dagtid som på natta er det mye enklere å få økonomi i slikt (men et større solcelleanlegg vil være mer lønnsomt). 

Solcelleanlegget mitt er for øvrig antageligvis nedbetalt neste år. Hadde regnet med 11-12 år men dagens strømpriser øker lønnsomheten betraktelig så det ser ut til å gå raskere. Etter det kan jeg kose meg med 13.000kWh gratis strøm årlig :) Om inverter må byttes etter f.eks 5 år tar det bare 1-2 år å tjene den inn igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...