Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politiets overvåking av mistenkte "Prostituerte"


Gjest 1c1fe...6e9

Anbefalte innlegg

Gjest 1c1fe...6e9

Jeg har opplevd at Politiet har overvåket meg med mistanke at jeg bedriver prostitusjon. Spørsmålet er om de strengt tatt har lov til dette, da dette uansett er en lovlig levert tjeneste. Det er KUN kjøper som i tilfelle bryter loven. Igjen - jeg spesifiserer at jeg IKKE har levert tjenester som defineres som seksuell omgang eller handling i loven eller lovens forarbeider (Ot. Prp. 48, 2007-2008).

Historien:
Under Covid mistet jeg jobben og tok opp igjen massasjevirksomheten som jeg egentlig la på hylla for flere år siden og snarlig så opplevde jeg at Politiet tok kontakt for å få adressen til hvor jeg masserte. Dette gjorde de fordekt og uten å identifisere seg som Politi via en ordinær samtale der de bestilte seg en time (som de ikke møtte til). Kort tid etter dukket det opp sivile biler av typen Toyota Avensis og med to personer som jeg mistenkte å spane mot lokalet mitt. Jeg fikk en venn til å sjekke reg nummeret på bilen, og den tilhørte altså Politiet.

En tid senere ble jeg kalt inn til avhør og Politiet hadde endel spørmål om massasjevirksomheten min, og konfronterte meg med at de var kjent med dette og at adressen var XXXXXXX. De hadde også flere spaningsrapporter fra å ha stått utenfor å observere. Når dette ble klart nektet jeg å si noe mer og nå lurer jeg på: HAR POLITIET LOV TIL DETTE ???

Det minner sterkt om overvåkingen av kommunister som tidligere fant sted og hvor de altså overvåker en fullt lovlig tjeneste. Ikke minst har de brukt Provokasjon som etterforskningsmetode, uten at dette er gjort i tråd med Riksadvokaten sitt rundskriv nr 2. / 2018 (De skal legge en plan for slik kontakt men denne planen finnes ikke). Altså bryter de EMK art. 8 (Retten til privatliv)

Hva kan gjøres når Politiet bryter spillereglene? Hvordan kan de ha lov til dette?

Har du meninger / innspill ???

Anonymous poster hash: 1c1fe...6e9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å starte etterforskning må det foreligge en anmeldelse eller andre omstendigheter som gir rimelig grunn til å undersøke om det foreligger et straffbart forhold, jf. straffeprosessloven § 224 første ledd. Terskelen er lav. 

Spaning inngår, så vidt jeg har forstått, som del av politiets alminnelige handlefrihet og krever for eksempel ikke skjellig grunn til mistanke. For å drive med tvangsmidler, for eksempel kommunikasjonsavlytting kreves det imidlertid skjellig grunn til mistanke, se kapittel 16 a og kapittel 16 b. 

Lenke til kommentar
Gjest 1c1fe...6e9

Provokasjon er når Politiet BESTILLER en tjeneste de mener er ulovlig. Dette HAR skjedd (samtalen er innspillt på lyd og video som viser meldinger vekslet). 

Anonymous poster hash: 1c1fe...6e9

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har du advokat TS? 

Om det stemmer at politiet her bryter regler og lover ville jeg forhørt meg med en advokat. Forstår dog dersom det blir vanskelig mtp. pris men dersom du mener dine rettigheter blir brutt så er det nok det beste alternativet for deg. 

Lenke til kommentar
Gjest 1c1fe...6e9 skrev (18 minutter siden):

Provokasjon er når Politiet BESTILLER en tjeneste de mener er ulovlig. Dette HAR skjedd (samtalen er innspillt på lyd og video som viser meldinger vekslet). 

Anonymous poster hash: 1c1fe...6e9

Du skrev at de bestilte en massasjetime, det er jo ikke ulovlig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1c1fe...6e9
Vegard# skrev (3 minutter siden):

Du skrev at de bestilte en massasjetime, det er jo ikke ulovlig..

Jo - Når de oppgir å hete "Vegard" og er 42 år, mens man egentlig heter "XXXXX YYYYY" Og er Politiansatt ved Exit avsnittet så er det en provokasjon som SKULLE hatt en godkjent plan for kontakten.

Anonymous poster hash: 1c1fe...6e9

Lenke til kommentar
Gjest 1c1fe...6e9 skrev (2 timer siden):

Jo - Når de oppgir å hete "Vegard" og er 42 år

Hvis du pleier å kreve inn penger for uteblitt avtale, taper du nå de pengene. Ettersom det neppe vil nytte å sende politiet en faktura- du kan jo prøve for å illustrere et poeng. De vil neppe betale den. 

Hva er vitsen med å spane på et massasjeinstitutt - kanskje en mening hvis de fysisk kan se at kunden tas med inn fra salongen til et bakrom? Kanskje lurt at alt skjer foran svære vinduer, hvis mulig. Så ingenting kan mistenkes. De mener  at det står noe avslørende i disse spaningsrapportene? Er vel også den stilen de har, at de kaller folk inn til avhør og snakker som de har sikre beviser mot dem. Uten at det alltid er tilfelle. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...