Gå til innhold

Avis: Renault vurderer å skille ut elbil i eget selskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
molna skrev (40 minutter siden):

Synes dette er unødvendig siden alle nybiler om noen få år uansett vil være elbiler.

Antar at det er nettopp det de forbereder seg på.
De har ganske mange ansatt med kompetanse på forbrenningsmotorer og tilhørende drivverk, folk som det vil være kostbart å omskolere til å arbeide med elektriske drivlinjer. Ved å skille ut produksjonen av elbiler kan de ansette nye folk med den kompetansen de ønsker i det nye firma, uten at fagforeningene kan kreve internrekrutering og omskolering. 
Og om de senere finner ut at de skal legge ned fossilbil produksjonen, så kan de gjøre dette uten at det påvirker elbil produksjonen. Arbeidere fra fossilbilproduksjonen vil heller ikke kunne påberope seg mer ansiennitet i firma, enn de som jobber med elbil, ved oppsigelser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kan også være for å forberede enklere avvikling av elbilvirksomheten når en ev. elbilfadese naturlig avsløres, jf. dieselbilers opptur og nedtur i politisk korrekthet. 

Negative bivirkninger av fremstilling av milliarder av elbiler kan f.eks. tenkes å slå bena under relevansen.

May be an image of one or more people and text that says "Mondag, Page17 Gardan They generate polluting particles just like petrol vehicles - and are not even that cost-effective. As the Environment Secretary admits remember they aren't as green as we think... Are electric cars the new diesel scandal' waiting to happen? by Bjorn Lomborg They are one most expensive ways to cut carbon We should be targeting the bigger emitters አNL"

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ChrisQ skrev (57 minutter siden):

Det kan også være for å forberede enklere avvikling av elbilvirksomheten når en ev. elbilfadese naturlig avsløres, jf. dieselbilers opptur og nedtur i politisk korrekthet. 

Negative bivirkninger av fremstilling av milliarder av elbiler kan f.eks. tenkes å slå bena under relevansen.

May be an image of one or more people and text that says "Mondag, Page17 Gardan They generate polluting particles just like petrol vehicles - and are not even that cost-effective. As the Environment Secretary admits remember they aren't as green as we think... Are electric cars the new diesel scandal' waiting to happen? by Bjorn Lomborg They are one most expensive ways to cut carbon We should be targeting the bigger emitters አNL"

Kanskje det er det de håper på, men er ikke det som kommer til å skje. Ja, elbiler har utslipp de også, men en dieselbil har akkurat de samme utslippene + NOx og CO2 og div. andre avgasser.

Elbiler kommer bedre ut uansett hvordan man snur og vender på det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 7.4.2022 den 14.04):

Kanskje det er det de håper på, men er ikke det som kommer til å skje. Ja, elbiler har utslipp de også, men en dieselbil har akkurat de samme utslippene + NOx og CO2 og div. andre avgasser.

Elbiler kommer bedre ut uansett hvordan man snur og vender på det. 

Limits of growth kommer til å innhente elbilen. 


Allerede nå er det kritiske flaskehalser, og disse blir ikke mindre dersom en forventer at verdens bilpark i alle regioner skal utstyres med batterier:

“There simply isn’t going to be enough lithium on the face of the planet, regardless of who expands and who delivers, it just won’t be there” -. “The carmakers are starting to sense that maybe the battery makers aren’t going to be able to deliver.”

www.ft.com/content/7beef24f-29a2-4683-8b30-b076528416c1

Alternativ lenke: https://1drv.ms/b/s!AhiwuLLtJNQClck3A8OTJtSW0i78ng?e=lQdfZd

Så kan man hevde at det utvikles batterier med andre materialer. Men slikt tar tid for å bli storskala kommersielt, teknisk og økonomisk tilgjengelig. Og se ikke bort fra uforutsette ressursmessige negative bieffekter også av slike (les: rovdrift på kloden ved utvinning/fremskaffng av enorme mengder av nødvendige råsoffer som det i dag knapt eksisterer forsyning av).

Renault har nok utredet sine alterntive scenarier.

Endret av ChrisQ
Lenke til kommentar
ChrisQ skrev (Akkurat nå):

Limits of growth kommer til å innhente elbilen. 


Allerede nå er det kritiske flaskehalser, og disse blir ikke mindre dersom en forventer at verdens bilpark i alle regioner skal utstyres med batterier:

“There simply isn’t going to be enough lithium on the face of the planet, regardless of who expands and who delivers, it just won’t be there” -. “The carmakers are starting to sense that maybe the battery makers aren’t going to be able to deliver.”

www.ft.com/content/7beef24f-29a2-4683-8b30-b076528416c1

Så kan man hevde at det utvikles batterier med andre materialer. Men slikt tar tid for å bli storskala kommersielt, teknisk og økonomisk tilgjengelig. Og se ikke bort fra uforutsette ressursmessige negative bieffekter også av slike (les: rovdrift på kloden ved utvinning/fremskaffng av enorme mengder av nødvendige råsoffer som det i dag knapt eksisterer forsyning av).

Renault har nok utredet sine alterntive scenarier.

Slike utsagn har kommet igjennom hele elbilens levetid. Om man skulle hørt på dem ville ikke engang dagens produksjon av elbiler være mulig. Så lenge det er penger i det, så vil det komme. Om bilprodusentene er nødt til å lage elbiler, klarer de også å finne en måte å gjøre det på. Kan også tenkes at hydrogenbiler på sikt vil være en del av løsningen.

Du husker kanskje hvordan det tilsynelatende skulle være "umulig" å lage effektive kjøleskap uten freongass. Så ble freon forbudt, og de klarte å finne en erstatning likevel :) 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...