Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig kjøper på Finn - svindel?


Anbefalte innlegg

La ut annonse på Finn på søndag. Fikk 40 eposter på 2 minutter og flere telefoner selv om jeg ikke hadde lagt ut telefonnummer. Bilen er en gammel Golf som skal selges som delebil.

Jeg svarte den første som ringte. Han nærmest insisterte på at jeg skulle selge den til han. Rask handel og ingen spørsmål var hans argumenter. Han sendte meg epost der han bekreftet salgssummen, og jeg sendte tilbake at jeg godtok prisen. Fikk også SMS med telefonnummer. 

Siden har jeg ikke hørt noe. Svarer ikke på tlf eller SMS. Har også sendt mail uten svar. Han har et firma som driver med bilsalg/kjøp (dog uten ansatte i følge purehelp). 

Jeg synes dette var veldig merkelig. Så interessert at han ringer meg på en søndag 1 minutt etter at jeg la ut annonsen, og så ikke interressert i det hele tatt. Er det en ny form for svindel? Kan jeg selge bilen til noen andre, selv om vi har gjort en avtale på mail om salg? 

Endret av Gammel GOlf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du 40 eposter på 2 minutter har du prissatt deg alt for lavt. 

Det er mange grådige jævler som sitter å trykker F5 (oppdater) på Finn konstant - og som har en veldig autoritær holdning, dersom "de får napp" - i frykt for at du heller skal gå for andre kjøpere som kanskje byr høyere. 

Men det som ofte skjer, er at de ikke "har hatt tid" til å lese gjennom hele annonsen, slik at det plutselig kanskje ikke var så interessant dersom de ser at det ikke var så attraktivt allikevel. Så er det vel flaut og gjerne et tap av ansikt å si "takk, men nei takk" - etter at avtale er inngått. 

Jeg har erfart dette flere ganger når jeg har solgt elektronikk med defekter. Selv om jeg skriver DEFEKT med store blokkbokstaver, og gjentar meg selv i annonseteksten. Er det utrolig mange som ikke ved hvordan man leser en annonse. Dette ser jeg gang på gang på for eksempel salgsannonser på Facebook. Der folk spør i kommentarfeltet om det som står i annonseteksten. Helt merkelig spør du meg.

Så svindel.... Neppe. Mer "uffda, jeg angrer... skulle ikke vært så kjapt ute allikevel" - også blir du bare ignorert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Gammel GOlf said:

....Han sendte meg epost der han bekreftet salgssummen, og jeg sendte tilbake at jeg godtok prisen. Fikk også SMS med telefonnummer. 

Siden har jeg ikke hørt noe. Svarer ikke på tlf eller SMS. Har også sendt mail uten svar. Han har et firma som driver med bilsalg/kjøp (dog uten ansatte i følge purehelp). ....

Send en ny SMS og/eller epost, og si noe som at dersom du ikke hører fra han innen <dato> og <klokkeslett>,  går bilen til andre intressenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Jeg regner da med at kjøper kastet seg over telefon for å sikre et godt kjøp uten å ha lest annonsen. Kanskje vedkommende trodde bilen var hel og ikke delebil.

Ser for meg at jeg ikke gjør noen flere avtaler før de faktisk har vært her og sett bilen.

Jeg sender vedkommende en frist for å ta kontakt for å fullføre kjøpet. Hvis ikke selger jeg den til noen andre.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 minutter siden):

Godt mulig han gjør dette på mange annonser, så blir bilen solgt til noen andre, så truer han med å gå til retten fordi dere hadde en bindende avtale, så betaler selger noen kroner for å slippe unna., så ja, kan være svindel.

Ja, men da kan jeg jo aldri selge bilen, fordi vi har en bindende avtale. Høres ikke juridisk holdbart ut? Da kan jeg i prinsippet gjøre avtaler med alle på FInn og hindre de i å selge varene sine.

Lenke til kommentar
Gammel GOlf skrev (15 minutter siden):

Ja, men da kan jeg jo aldri selge bilen, fordi vi har en bindende avtale. Høres ikke juridisk holdbart ut? Da kan jeg i prinsippet gjøre avtaler med alle på FInn og hindre de i å selge varene sine.

Derfor bør en gjøre som Zanta skrev lengre opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde også en slik kødd som var kjapt ute etter å kjøpe noe jeg solgte på Finn.no. Han skulle ha den, og ville ha vipps så han kunne betale med engang, men ikke hente den før uka etter. Jeg sa betaling skjer når du henter tingen og at han helst hentet den neste dag, så sa han ja, men fikk ny melding neste dag at han ikke hadde tid likevel, men ville ha vipps så han kunne få betalt den, og hente den uka etter. 

Så plutselig kom det flere interessenter som kunne komme samme dag og kjøpe tingen og jeg fikk plutselig dilemmaet. 

Til slutt ga eg beskjed til han som var så opptatt av vipps.. at jeg kom til å selge den til noen andre. Jeg fikk en lang melding av han men overså denne. 

Var så ekkelt hele denne greia, han var så på med å hale ut av meg vipps, og jeg spekulerte i at det var kun for å få tak i navnet mitt..

Lenke til kommentar

"Bindende avtale" er ikke ord som eksisterer på Finn, med mindre du vil ta saken videre - som er et vanvittig pes. 

Slike useriøse kjøpere kommer på rullebånd. 

På Finn.no er ingenting solgt før du har penger på konto, inntil da er det bare å holde kontakten med flere kjøpere og ikke holde av til noen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om vi tar den andre veien.... 

Ser en som annonserer deler som jeg trenger og vi er enige om pris som jeg betaler med det samme. 

Det sies at det SKAL sendes et antall ganger og sen er det sagt at det er sendt men sen er det at det var misforståelse og nå er det sendt....... Varene har ikke kommet enda og det er noe måneder sen dess. Vi snakker om ca 1000Nkr

Vedkommende har ikke gitt fullstendig adresse eller navn men jeg har klart av og finne vedkommendes telefonnummer og hans fulle navn, men ikke adressen. 

Hva kan jeg gjøre i situasjonen med en sådan SVINDLER?

Lenke til kommentar
En som undrer skrev (16 minutter siden):

Men om vi tar den andre veien.... 

Ser en som annonserer deler som jeg trenger og vi er enige om pris som jeg betaler med det samme. 

Det sies at det SKAL sendes et antall ganger og sen er det sagt at det er sendt men sen er det at det var misforståelse og nå er det sendt....... Varene har ikke kommet enda og det er noe måneder sen dess. Vi snakker om ca 1000Nkr

Vedkommende har ikke gitt fullstendig adresse eller navn men jeg har klart av og finne vedkommendes telefonnummer og hans fulle navn, men ikke adressen. 

Hva kan jeg gjøre i situasjonen med en sådan SVINDLER?

Dessverre er det lett å svindle i Norge, om man forhåndsbetaler og selger ikke sender er det i praksis svært lite man får gjort.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Gammel GOlf said:

Ja, jeg har sendt en ny epost der jeg skriver at jeg selger til noen andre dersom jeg ikke hører noe innen kl 12 i morgen. Regner ikke med å få svar.

Da har du ditt på det tørre, og kan selge til hvem du vil. De fleste kjøpere (og selgere) på finn er seriøse, men det er alltid noen som skal ødelegge. Lykke til med salget.

Husk å skrive kontrakt, der du tar inn teksten «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19». Hvis ikke, gjelder denne paragrafen selv om bilen er solgt som delebil eller "som den er".

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (18 timer siden):

Da har du ditt på det tørre, og kan selge til hvem du vil. De fleste kjøpere (og selgere) på finn er seriøse, men det er alltid noen som skal ødelegge. Lykke til med salget.

Husk å skrive kontrakt, der du tar inn teksten «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19». Hvis ikke, gjelder denne paragrafen selv om bilen er solgt som delebil eller "som den er".

Alle bør huske som Santa skriver her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...