Gå til innhold

Har begynt å serie­produsere el-lastebiler


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (16 timer siden):

Tesla leverte visst 15 stk Semi til Pepsi i januar og skulle følge på med flere til både de og andre kunder i februar.

Rart det ikke finnes et eneste bilde eller video etter at 15 store Tesla semier med Pepsi-logo har kjørt rundt i tre måneder. Kanskje Elon Musk har klart å finne opp usynlige semier?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Though Tesla CEO Elon Musk confirmed in the company's annual general meeting in October that series production of the Semi electric truck would not begin until 2023 –

I 5 år så har de hatt to "mock-ups" av Semi som de har malt i forskjellige spennende farger og fraktet rundt med diesel-drevet tungberger til forskjellige "photo-ops". Som har generert omtrent en milliard artikler av typen "Hurra! Tesla Semi spotted in <xxx>".

Samtidig som verdens største bilprodusent(verdt like mye som de neste 20 tilsammen) ser ut til å være veldig langt unna produksjon av Semi, så klarer gud og hvermann å levere elektriske semier og lastebiler. Inkludert tøyseselskapet Nikola.

Hvor lenge lar folk seg lure? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, uname -i said:

så klarer gud og hvermann å levere elektriske semier og lastebiler. Inkludert tøyseselskapet Nikola.

Hvem er det som leverer noe i volum, som kan sammenlignes med Tesla semi? Dvs, ikke bare dieselmaskiner som har fått slengt på noen batterier og håndbygges på bestilling.

Skjønner ikke hva problemet er, det finnes vel omtrernt ikke et eneste elektrisk kjøretøy som har blitt presentert siste 5 år som har blitt produksjonsklart (i volum) innen opprinnelig plan. Hvorfor er det å ekstremt forferdelig når det gjelder Tesla? Det siste året har jo uansett vært fullstendig krise for alle leverandører.

Endret av John-B
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (2 timer siden):

Hvem er det som leverer noe i volum, som kan sammenlignes med Tesla semi? Dvs, ikke bare dieselmaskiner som har fått slengt på noen batterier og håndbygges på bestilling.

Volum? Tesla sitt volum er null komma null og må derfor sammenlignes med andre produsenter som leverer null komma null av trekkvogner. Å sammenligne fantasispesifikasjoner på en powerpoint er en øvelse andre får drive med.

Og hvilken rolle spiller det at noe er ombygd til elektrisk? De frakter varer utslippsfritt og det er vel målet, er det ikke? Tesla har null og niks på de områdene som virkelig teller. Lokal varetransport og elektriske busser.

John-B skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke hva problemet er, det finnes vel omtrernt ikke et eneste elektrisk kjøretøy som har blitt presentert siste 5 år som har blitt produksjonsklart (i volum) innen opprinnelig plan. 

Finnes det andre produsenter som har mer "vaporware" enn reelle produkter? Andelen er vel snart 3-1 for Tesla. Husk at når Tesla Semi ble annonsert så skulle den komme i 2019. Forrige tiår og nå er planen til "neste år". Igjen. Og igjen.

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 4/6/2022 at 10:35 AM, Bjørn Eng said:

Bare en liten nesetyver til alle Teslafans som har slengt fjas om at selskapet bare er et luftslott. Husk at det var grunnleggeren Trevor Milton som er anklaget for juks og overdrivelser. Nikola som selskap har jobbet videre ufortrødent, og har vist for markedet at de har den teknologien de påsto at de hadde.

Flott at Nikola klarte seg etter at jukset ble oppdaget. Dessverre virker det so grunnleggeren ble kastet under bussen, for flere enn Trevor viste at det var jukset. Og de er idag sjefer i Nikola. De tillot jukset uten at de reagerte og de hadde personlig vinning fordi de hadde aksjer og opsjoner so steg i verdi jo flere løgner Trevis dro. De lot Trevis prate opp sine verdier og ofret Trevis da saken sprakk. De cashet jo inn stort. De burde derfor blitt tiltalt de og. 

Uansett, er jo bra at dieseltrekkere har alternativer. Uavhengig av produsent. Vi trenger renere luft til oss alle, ink barn og syke. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (På 6.4.2022 den 10.35):

Bare en liten nesetyver til alle Teslafans som har slengt fjas om at selskapet bare er et luftslott. Husk at det var grunnleggeren Trevor Milton som er anklaget for juks og overdrivelser. Nikola som selskap har jobbet videre ufortrødent, og har vist for markedet at de har den teknologien de påsto at de hadde.

Tesla Semi som skulle lanseres i 2019 derimot er det ingen som har sett snurten av. Og når det gjelder overdrivelser så er det vel ingen som er verre enn Elon Musk. Mannen gjør jo ikke annet enn å overdrive. "Tesla Semi kommer ikke til å ha 600 km rekkevidde. Den vil ha 1000 km rekkevidde" For noe sprøyt.

Tesla er grundig slått av Nikola. Nikola serieproduserer nå sine lastebiler i lavt volum, men de produserer. Om et år er kapasiteten økt fra 2400 til 20 000. Og i 2024 er kapasiteten 50 000 lastebiler.

Jeg tviler ikke på at Tesla kommer med en Semi til slutt, men det blir heller ikke i 2023. Dden vil absolutt IKKE ha 1000 km rekkevidde. Og med den kvaliteten Tesla er kjent for i byggekvalitet, så ønsker jeg dem dem lykke til i et segment der kundene forventer en "runtime" på 98%. Good luck.

Jeg holder selv en del Nikola aksjer fordi jeg tror at dette kan bli noe. Især hydrogenlastebiler i og med at det opplagt er vanvidd å slepe på et batteri som selv veier mange tonn for å transportere noen tonn. 

Men jeg ville tilføyet at jeg også derfor satser på Nikola fordi det ikke er Nikola som har teknologien. 

Men tyske Bosch. 

Det er nemlig tysk hydrogenteknologi fra Bosch som arbeider i Nikolaene. 

Bosch er ikke bare et tysk firma. Men faktisk verdens største bilprodusent. 

For tiden så har stridsvognproduksjonen i Russland stanset opp. Grunn: Mangel på essentielle deler fra et tysk bilfirma. Bosch. 

Bosch har stor interesse i at Nikola lykkes. Også fordi de eier en del aksjer i selskapet. 

Forresten så er også et annet firma med på gamet - IVECO som er en del av et annet enormt stor bilkonsern. 

Dette sagt må man innrømme at den bedrageske grunnleggeren kom med en del falske påstander og overdrivelser. Håper han får lang fengselsstraff.

Men det er antakelig helt vanlig i USA. Fake it til you make it. 

Endret av Norolf
Lenke til kommentar

Etter bedrageri-siktelsen har jeg ikke hatt noen tro på dette selskapet. Alltid kjekt å ta feil - et selskaps utviklingsavdeling er ikke nødvendigvis uten innhold bare fordi sjefen dikterer sin egen sannhet. Nå lurer jeg bare på om det virkelig er så stort marked for nedoverbakke-trailere. Forhåpentligvis kan neste års modell også trekke på flatmark. :p

 

Lenke til kommentar
Norolf skrev (18 minutter siden):

Især hydrogenlastebiler i og med at det opplagt er vanvidd å slepe på et batteri som selv veier mange tonn for å transportere noen tonn.

Gidder ikke lete opp kilden, men Tesla semi skal veie ca det samme som en tilsvarende diesel trekk-vogn. Med tiden er målet å kutte et tonn til. I Europa får elektriske trekk-vogner 2 tonn ekstra nyttelast også, hvis jeg husker rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Norolf skrev (19 minutter siden):

i og med at det opplagt er vanvidd å slepe på et batteri som selv veier mange tonn for å transportere noen tonn. 

Dagens dieselmotorer veier noen tonn, og all væsken de drasser rundt på er omtrent 1 tonn også.
Ikke store forskjellen på elektrisk og diesel, og hydrogen vil ikke være noe bedre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mrxx skrev (4 timer siden):

Gidder ikke lete opp kilden, men Tesla semi skal veie ca det samme som en tilsvarende diesel trekk-vogn. Med tiden er målet å kutte et tonn til. I Europa får elektriske trekk-vogner 2 tonn ekstra nyttelast også, hvis jeg husker rett.

Uredelig argumentasjon:

- påstand uten kilde (jeg gidder ikke...jajaja... Den må du nok lenger ut på landet med)

- sammenligning av Tesla med Diesel. Men i denne tråden er TESLA fullstendig irrelevant. Ingen interesser seg for Tesla. Bare i en sammenligning av Tesla med Nikola ville det gitt mening. Om og hvorvidt Tesla kan være lettere enn "en" Dieselbil er uinteressant

- utsagnet mitt var at EL-Lastebiler er idiotiske grunnet den gigantiske vekten til batteriet de må slepe med seg. Dette utsagnet er uanforandret riktig. En El-Lastebil kommer alltid til å veie vanvittig unødvendig mye på grunn av batteriet. At man kan finne en eller annen gamme Dieselbil som ble bygget av bly som kan være tyngre enn en eller annen EL-lastebil bygget av fiberglas sier seg selv. Men det blir selvsagt en idiotisk og uredelig sammenligning.

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (På 6.4.2022 den 10.35):

Bare en liten nesetyver til alle Teslafans som har slengt fjas om at selskapet bare er et luftslott. Husk at det var grunnleggeren Trevor Milton som er anklaget for juks og overdrivelser. Nikola som selskap har jobbet videre ufortrødent, og har vist for markedet at de har den teknologien de påsto at de hadde.

Tesla Semi som skulle lanseres i 2019 derimot er det ingen som har sett snurten av. Og når det gjelder overdrivelser så er det vel ingen som er verre enn Elon Musk. Mannen gjør jo ikke annet enn å overdrive. "Tesla Semi kommer ikke til å ha 600 km rekkevidde. Den vil ha 1000 km rekkevidde" For noe sprøyt.

Tesla er grundig slått av Nikola. Nikola serieproduserer nå sine lastebiler i lavt volum, men de produserer. Om et år er kapasiteten økt fra 2400 til 20 000. Og i 2024 er kapasiteten 50 000 lastebiler.

Jeg tviler ikke på at Tesla kommer med en Semi til slutt, men det blir heller ikke i 2023. Dden vil absolutt IKKE ha 1000 km rekkevidde. Og med den kvaliteten Tesla er kjent for i byggekvalitet, så ønsker jeg dem dem lykke til i et segment der kundene forventer en "runtime" på 98%. Good luck.

Let's go fly!:

 

Lenke til kommentar

Hydrogen er ikke lurt i det hele tatt. Batterier er mye mye lurere. Hydrogen er vanskelig å transportere. Er eksplosjonsfarlig det er dårlig med fyllestasjoner og tilslutt det ultimate argument..... Dyrt dyrt dyrt. Like dyrt som diesel. Strøm er billig i forhold. 10x så billig. Dessuten kommer tesla med selvkjørende elektriske semitrailere.

Lenke til kommentar
60watt skrev (13 minutter siden):

Hydrogen er ikke lurt i det hele tatt. Batterier er mye mye lurere. Hydrogen er vanskelig å transportere. Er eksplosjonsfarlig det er dårlig med fyllestasjoner og tilslutt det ultimate argument..... Dyrt dyrt dyrt. Like dyrt som diesel. Strøm er billig i forhold. 10x så billig. Dessuten kommer tesla med selvkjørende elektriske semitrailere.

Elektrisk var ikke lurt i det hele tatt de 2 første gangene det kom ut.
På 3. forsøk så ble det fortgang på elbiler.

Hybrider med hydrogen og strøm er framtiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Norolf skrev (4 timer siden):

- sammenligning av Tesla med Diesel. Men i denne tråden er TESLA fullstendig irrelevant. Ingen interesser seg for Tesla. Bare i en sammenligning av Tesla med Nikola ville det gitt mening. Om og hvorvidt Tesla kan være lettere enn "en" Dieselbil er uinteressant

Det er helt naturlig å sammenligne en elbil-trekkvogn med konkurransen i markedet, da spesielt fra viktige konkurrenter som Tesla. Man kunne sikkert tatt med Mercedes og Volvo også ettersom hver av de har levert flere enn Nikola og Tesla til sammen.

Norolf skrev (4 timer siden):

- utsagnet mitt var at EL-Lastebiler er idiotiske grunnet den gigantiske vekten til batteriet de må slepe med seg. Dette utsagnet er uanforandret riktig. En El-Lastebil kommer alltid til å veie vanvittig unødvendig mye på grunn av batteriet. At man kan finne en eller annen gamme Dieselbil som ble bygget av bly som kan være tyngre enn en eller annen EL-lastebil bygget av fiberglas sier seg selv. Men det blir selvsagt en idiotisk og uredelig sammenligning.

De slipper også å drasse med seg en digre dieseltanker, en diger og tung motorblokk og mye kompleksitet rundt det, som ikke el-trekkvognene trenger. Så selv om batteriet veier 4-5 tonn så spares det fort 2-3 tonn på å kaste ut alt som har med diesel å gjøre. Jeg vil gjette på at det utgjør et par tonn høyere vekt på motor og batteri-systemet isolert sett. Men jeg synes ikke du skal kimse av at de bruker flere tiltak for å få ned vekt. Selv om det potensielt kan gjøres på diesel-variantene også.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Det er helt naturlig å sammenligne en elbil-trekkvogn med konkurransen i markedet, da spesielt fra viktige konkurrenter som Tesla. Man kunne sikkert tatt med Mercedes og Volvo også ettersom hver av de har levert flere enn Nikola og Tesla til sammen.

De slipper også å drasse med seg en digre dieseltanker, en diger og tung motorblokk og mye kompleksitet rundt det, som ikke el-trekkvognene trenger. Så selv om batteriet veier 4-5 tonn så spares det fort 2-3 tonn på å kaste ut alt som har med diesel å gjøre. Jeg vil gjette på at det utgjør et par tonn høyere vekt på motor og batteri-systemet isolert sett. Men jeg synes ikke du skal kimse av at de bruker flere tiltak for å få ned vekt. Selv om det potensielt kan gjøres på diesel-variantene også.

Igjen er dette en avsporing som jeg ser det. Det handler ikke om Diesel-trailere i dennen tråden.

Nikola bygger ikke Diesel-Trailere. De bygger (idiotisk nok) EL-lastebiler og - VOILÀ - hydrogen-lastebiler. Jeg tror på hydrogen-trailere, ikke på EL-trailere.

Likevel siden du tar emnet opp: Du innrømmer altså selv at EL-lastebilen trass i de påståtte innsparingene er mye tyngre enn Diesel-traileren. That 's it. Men som sagt: Jeg er ikke interessert å drive med reklame for Diesel-trailere. Jeg er mer interessert hvorvidt H2-trailere er bedre enn EL-trailere. Og det er de som jeg ser det....Helt absurd å drasse på mange ekstra-tonn med batteri...

Lenke til kommentar
60watt skrev (4 timer siden):

Nicola er et svindelforetak, men de har fått med seg blant annet GM, nel og iveco på dette. De kan nok overleve i markedet, men å sammenligne de med tesla er en vits.

Tesla-Hypen er sykelig. Tesla har et KGV på over 100. Vanlig er 10. Tesla er overvurdert med faktor 10.

Dessuten er det lite logisk å betegne Nikola som svindelforetak. De VAR et svindelforetak der folk hysterisk kjøpte aksjene da de kostet 80 dollar. Nå da de koster 10 dollar og Nikola leverer både EL-trailere og hydrogen-trailere vil ingen ha aksjen lenger. Adsurd

Endret av Norolf
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Norolf skrev (22 minutter siden):

Igjen er dette en avsporing som jeg ser det. Det handler ikke om Diesel-trailere i dennen tråden.

Nikola bygger ikke Diesel-Trailere. De bygger (idiotisk nok) EL-lastebiler og - VOILÀ - hydrogen-lastebiler. Jeg tror på hydrogen-trailere, ikke på EL-trailere.

Likevel siden du tar emnet opp: Du innrømmer altså selv at EL-lastebilen trass i de påståtte innsparingene er mye tyngre enn Diesel-traileren. That 's it. Men som sagt: Jeg er ikke interessert å drive med reklame for Diesel-trailere. Jeg er mer interessert hvorvidt H2-trailere er bedre enn EL-trailere. Og det er de som jeg ser det....Helt absurd å drasse på mange ekstra-tonn med batteri...

Nei, når noen innfører et nytt produkt i et marked, så er det helt relevant hva det vil konkurrere mot. Både diesel som dominerer markedet nå og andre el-trekkvogner. Det er litt desperat å forsøke å kvele debatten ved å hevde at kun Nikola skal diskuteres her i tråden. Et desperat forsøk på å unngå å snakke om elefantene i rommet.

Nikola bygger el-lastebiler, ikke hydrogen-lastebiler. One er fjernet fra nettsidene deres og må sees på som en prototype det ikke ble noe av. De har fortsatt to FCEV i planene for 2023 og 2024, men vi får nå se når den tid kommer. Datoene har en tendens til å skyves ut..

Jeg innrømmer ingenting og har ingenting å innrømme. Jeg har ikke løyet eller bedratt eller noe sånt som du insinuerer med "innrømme". Alt jeg sa var at jeg ville gjette på at motor og drivstoffsystemet kunne utgjøre et par tonn forskjell. Altså ikke noe presist tall på noen måte, men en gjetning. Legg også merke til at jeg nevnte at andre tiltak kan redusere det tallet jeg gjettet på.

Om jeg skal snu ditt eget kvele debatten-grepp mot deg så kan jeg jo bare si at tråden handler ikke om H2-trailere, som en slags munnkurv på den avsporinga.. ikke sant? ;)

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Om jeg skal snu ditt eget kvele debatten-grepp mot deg så kan jeg jo bare si at tråden handler ikke om H2-trailere, som en slags munnkurv på den avsporinga.. ikke sant? ;)

Vel, vel. Hovedsaklig er det nå Nikola som står ikke fokus.

Men jeg skal innrømme - uten å føle at jeg insinuerer ditt eller datt - at det ifølge overskriften også spesielt dreier seg om serieproduksjonen av EL-trailere.

EL-trailere - som jeg ikke synes noe som helst om. EL-trailere er et død prosjekt med mindre noen kommer med batterier som veier en tiendedel samt kan lagre 5 ganger så mye energi. Alle kan bygge en EL-trailer. Ikke noe spesielt ved dette. Selv Tesla kunne dette.

Ha en god natt....

Endret av Norolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...