Gå til innhold

[Løst] Eksternt batteri til UPS?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en vill ide for noen dager siden som jeg grublet litt på, men jeg har ikke nok kunnskaper til å en gang si om det er en dum ide, så jeg ville høre med noen her som kan dette.

Litt bakgrunn:

Jeg må bytte batteri til min APC Back-UPS RS 1500LCDi
https://www.dustinhome.no/product/5010184323/back-ups-rs-1500-lcd
Anbefales å gjøres hvert 3. år, og jeg er nå på 7. år...

Har bestilt et nytt OEM batteri som kommer snart.
https://www.apc.com/shop/us/en/products/APC-Replacement-Battery-Cartridge-109-with-2-Year-Warranty/P-APCRBC109

Så kommer den ville ideen: er det mulig å bruke et eksternt (laste)bilbatteri istedet for OEM blysyrebatteriet?
Batteriet er ifølge spesifikasjonene 24V / 9000 mAh, med jeg skal få dette sjekket før jeg gjør noe som helst.

Hva jeg ser for meg er følgende:
Vegguttak -> multi-Volt batterilader -> bilbatteri -> UPS -> PC

Kan dette virke, eller er det fare for skade noe sted?

Det lokale bilverkstedet har en elektronikk-guru, som har både kunnskaper og utstyr jeg ikke har, som jeg kommer til å betale for å ordne med skikkelige kabler og koblinger hvis dette i det hele tatt er mulig å gjennomføre.

Hva jeg er ute etter er såklart lengre tid på batteri i tilfelle strømbrudd.
Jeg vet bilbatterier er i utgangspunktet opptil 14,4 Volt, og lastebilbatterier det dobbelte, så det er mulig UPS-en vil varsle om overspenning på batteriet og nekte å fungere.

Alternativ 2, hvis det er noe bedre, er parallellkoble det gamle, antageligvis slitne OEM-batteriet med det nye.
Har ikke fått noen feilvarsler med den interne batteritesten til UPS-en. Untatt en melding om overlast under "normal" bruk (spilling), så det er derfor jeg nå vil bytte batteriet.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (36 minutter siden):

Er et vanlig lead acid batteri dette på 24V og 9.000mA. 

så lenge det nye batteriet passer fysisk, og ikke det orginale batteriet har en indre krets utover standard, så burde det vel gå fint vil jeg tro?

Plassmessig så tenker jeg en ekstern løsning, med et lastebil batteri stående ved siden av UPS-en.
Vil trenge lengre strømkabler mellom batteri og UPS, men dette er det jeg kommer til å betale verkstedet for å lage til meg.
Riktig diameter, gode loddepunkter, sleeving / beskyttelseskappe etc.

OEM-batteriet ser slik ut:
Denne typen batterier har eksakt 12 VDC (evt. 24 VDC) såvidt jeg vet - ikke opptil 14,4 / 28,8 VDC.
A9HJD210412NPQO3.jpg

Jeg skal snakke med verkstedet når det nye batteriet kommer for å høre hva de kan gjøre for meg rent praktisk, i tillegg til å teste spenningen på batteriet for å være sikker på at et evt. nytt batteri har samme Volt.

Hadde vært veldig gøy med et billig lastebil batteri på 150 Ah istedet for 9 Ah. ~600 Watt last ville jo vært en lek for noe slikt.
Har <15 minutter på batteri under last med OEM-batteriet.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se på nåværende tdspunkt hvorfor ikke man kan bruke et vanlig lastebil batteri til dette. Men det må være et forseglet batteri som er lekasjesikkert etc. hvis det skal brukes innendørs. 

Men vent litt til du får svar fra andre her før du hiver deg på :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (14 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å se på nåværende tdspunkt hvorfor ikke man kan bruke et vanlig lastebil batteri til dette. Men det må være et forseglet batteri som er lekasjesikkert etc. hvis det skal brukes innendørs. 

Men vent litt til du får svar fra andre her før du hiver deg på :) 

Mange takk for svar sålangt. :thumbup:

Jeg kunne ikke se noe problem i utgangspunktet (som sagt, utover muligens for høy spenning på batteriet), men siden jeg vet jeg ikke kan dette så ville jeg høre om det er noe opplagt noe sted før jeg evt. begynner å koble.

Er pr. nå bare tidlig i planleggingsfasen, hvor jeg bare samler inn informasjon før en evt. avgjørelse på om prosjektet i det hele tatt er gjennomførbart.

Type batteri mtp. kortslutning / brann / eksplosjonsfare er såklart en faktor jeg kommer til å ta på alvor (også noe jeg kommer til å høre med bilverkstedet om).

Når det er noe jeg ikke kan, men som jeg vet kan være farlig, så tar jeg ingen sjanser.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
3 hours ago, PaladinNO said:

Hva jeg ser for meg er følgende:
Vegguttak -> multi-Volt batterilader -> bilbatteri -> UPS -> PC

Hvis du kobler på batterilader i tillegg til UPS-en så kan du risikere å grille IGBT-ene eller MOSFET-ene i UPS-en.

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har sett flere trådere på reddit om denne type modifikasjoner.

 

APC UPS har flere utgaver som jobber på forskjellig spenning 12V, 24V og 48V, så ditt valg av batteri bør tilpasses kravet til UPS.

Når det er sakt, ikke noe problem sånn sett å koble til bilbatteri, det spørs mest om UPS godtar batteriet grunnet forskjellig intern motstand. Husk Knallgass-fare!

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 timer siden):

Hvis du kobler på batterilader i tillegg til UPS-en så kan du risikere å grille IGBT-ene eller MOSFET-ene i UPS-en.

Var ikke sikker på om en UPS alene ville klare å lade et bilbatteri pga. intern motstand, derfor tanken om en ekstern lader i tillegg.
Det aller enkleste ville være å koble sammen de 2 originale batteriene som jeg nå vil ha (det som sitter i og det som er på tur).

Har typen batteri som en UPS bruker noe spesielt navn? Jeg prøver å finne batteri av samme type, men med høyere kapasitet, men finner bare bilbatterier. Hvis du allerede har noe slikt, hva koster disse batteriene?

Rundt 7 timer på batteri er akkurat hva jeg er ute etter.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Intern motstand skal ikke ha noe å si. UPS-en har regulering av ladestrømmen. En større batteribank vil selvsagt ta lengre tid å lade.

Har to UPS-er selv. Den ene er designet for eksterne batterier, med egen kontakt. Den andre kjører nå på to 35Ah-batterier i stedet for to 7Ah-batterier. Den har fungert utmerket i mange år nå. Trolig 10+ år.

Hvis du velger å legge batteriene eksternt så er det ekstremt viktig at du bruker veldig tykke kabler! 600W ved 24V blir hele 25A.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (40 minutter siden):

Jeg prøver å finne batteri av samme type, men med høyere kapasitet, men finner bare bilbatterier. Hvis du allerede har noe slikt, hva koster disse batteriene?

Automax.no har batterier fra Yuasa som er ment for UPS. 12 Volt 45-200Ah. Verd å merke seg at de angir levetiden til ‘Eurobat-klassifisering: Over 12 år «veldig langt liv»’ -Fant ikke pris men tipper at prisen gitt levetid (vs. standard bil-/fritidsbatteri m/~samme kapasitet) ikke blir så ille likevel.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (20 minutter siden):

Hvis du velger å legge batteriene eksternt så er det ekstremt viktig at du bruker veldig tykke kabler! 600W ved 24V blir hele 25A.

UPS-en er ifølge specs. beregnet på 865 W. Det er som sagt 7 år siden siste batteribytte, så jeg husker ikke hva slags kabeldimensjon som er internt.

Jeg ser for meg en kabelforlengelse på ~15 cm. med eksternt batteri. Vil det bli så mye ekstra motstand i så lite ekstra kabel? Tanken var å bare bruke samme kabeldimensjon som standard.

I følge UPS softwaren så gikk det ~614 W igjennom ta jeg stresstestet både GPU og CPU samtidig, inkludert 1 skjerm og 1 switch.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Kablene internt er ganske tynne, men de er til gjengjeld veldig korte.

Problemet er at UPS-en skrur seg av avhengig av spenningsnivået. Har du stort spenningsfall i kabelen vil den slå seg av tidligere og du får ikke full utnyttelse av batteriene.

Pluss at det vil ikke koste så veldig mye mer for noen tykke kabler, og da har du én ting mindre å bekymre deg over.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Pluss at det vil ikke koste så veldig mye mer for noen tykke kabler, og da har du én ting mindre å bekymre deg over.

Jeg ville ikke nølt med å bytte kablene hele veien hvis de hadde vært tilgjengelige.

Jeg har tilgang på en liten kabelbit inne i UPS-en, akkurat nok til å få koblet til batteriet, men resten går videre inn i enheten og er ikke tilgjengelig.

Jeg skal sjekke nærmere når jeg skal bytte batteri, men jeg tror det beste jeg kan få til er i såfall en tykkere kabel fra skjøten og til det eksterne batteriet.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (30 minutter siden):

UPS-en er ifølge specs. beregnet på 865 W. Det er som sagt 7 år siden siste batteribytte, så jeg husker ikke hva slags kabeldimensjon som er internt.

Jeg ser for meg en kabelforlengelse på ~15 cm. med eksternt batteri. Vil det bli så mye ekstra motstand i så lite ekstra kabel? Tanken var å bare bruke samme kabeldimensjon som standard.

I følge UPS softwaren så gikk det ~614 W igjennom ta jeg stresstestet både GPU og CPU samtidig, inkludert 1 skjerm og 1 switch.

800W er mye og be et 24V batteri om. Spesielt over tid. Det betyr at det går rundt 30 ampere fra batteriet inn til UPS for at den skal kunne gi 220V og 3 ampere ut. (Veldig kjapp hoderegning, så ikke helt nøyaktig). 

Lenke til kommentar

Hvis batteriet da har en kapasitet på 9.000mA (det orginale) så betyr det i teorien at det er tomt på 20 minutter med et slikt steømtrekk. Altså hvis det klarer belastingen. Hvis det kun er for noen sekunder inni mellom så går det nok bra. 

Har du vurdert Lipo batterier? Litt mer risky, men dem takler enorm last i forhold. Så vidt jeg vet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...