Gå til innhold

Grafikkortmarkedet - grådigheten rår?


Verm

Anbefalte innlegg

Det blir varslet både her og der at priser på grafikkort er på vei ned. Når man ser på prisutviklingen i norske butikker er vi ikke lenger på det nivået vi var for noen måneder siden, men likevel er kortene fortsatt veldig dyre. Jeg synes også det virker som om prisnedgangen her i Norge ikke er den samme som andre steder i verden. Det er kanskje også verdt å nevne at den norske kronen har styrket seg under den samme tiden.

Uansett, er tilstanden i markedet åpenbart blitt svært annerledes nå, da flere norske butikker har rikelig med kort på lager. Tidligere var det tomt mesteparten av tiden. Likevel er prisnedgangen smertefult langsom og prisene er bare kommet tilbake til tidligere forhøyet "lanseringspris".

Jeg lurer hvorfor nettbutikker som f.eks. Komplett, som en gang var best i klassen på både service og pris, nå heller liker å ha hundrevis av grafikkort på lager heller enn å selge dem og tjene penger. Er man redd for igjen å gå tom? Håper man på at prisene skal opp igjen? Eller har man bare funnet ut at folk er villige nok, slik at de holder prisene kunstig oppe så lenge de kan? Er det kanskje tilfeller av "sunk cost" tankegang?

Dette er retoriske spørsmål, men uttrykk gjerne hva du mener. Jeg er sint og frustrert. Butikkene framstår for meg som grådige. Ja, kanskje så grådige at de ikke engang gjør det som forretningsmessig er mest lønsomt; nemlig å omsette.

Endret av Verm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper prisene kommer til å falle helt til juni\juli, Prisene er jo mer "normale" nå. Må huske att det har vert en gennerel prisøkning på det meste det siste 2 åra å.  Men er enig i det att feks komplett er tregere med å droppe prisene en feks proshop osv. Ser å fortsatt mange kort på finn og ligger ute til alt for høye priser

Endret av Paccoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (På 5.4.2022 den 12.29):

Det blir varslet både her og der at priser på grafikkort er på vei ned. Når man ser på prisutviklingen i norske butikker er vi ikke lenger på det nivået vi var for noen måneder siden, men likevel er kortene fortsatt veldig dyre. Jeg synes også det virker som om prisnedgangen her i Norge ikke er den samme som andre steder i verden. Det er kanskje også verdt å nevne at den norske kronen har styrket seg under den samme tiden.

Uansett, er tilstanden i markedet åpenbart blitt svært annerledes nå, da flere norske butikker har rikelig med kort på lager. Tidligere var det tomt mesteparten av tiden. Likevel er prisnedgangen smertefult langsom og prisene er bare kommet tilbake til tidligere forhøyet "lanseringspris".

Jeg lurer hvorfor nettbutikker som f.eks. Komplett, som en gang var best i klassen på både service og pris, nå heller liker å ha hundrevis av grafikkort på lager heller enn å selge dem og tjene penger. Er man redd for igjen å gå tom? Håper man på at prisene skal opp igjen? Eller har man bare funnet ut at folk er villige nok, slik at de holder prisene kunstig oppe så lenge de kan? Er det kanskje tilfeller av "sunk cost" tankegang?

Dette er retoriske spørsmål, men uttrykk gjerne hva du mener. Jeg er sint og frustrert. Butikkene framstår for meg som grådige. Ja, kanskje så grådige at de ikke engang gjør det som forretningsmessig er mest lønsomt; nemlig å omsette.

Inte att jag är oenig i det du säger, men varför skall de ge bort pengar när de inte behöver det? Folk köper ju färdigpc och skärmkort så det grinar om det för skatteåterbäringen. Till och med Power och Elkjöp kan ju levera en vettig pc på en timme för de stackare som inte vill bygga själv. Det bevisar ju att det är pengar att tjäna på komponenter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Komplett jekker opp ASUS GeForce RTX3080 ROG Strix OC V2 10G med 1000,- og ASUS GeForce RTX3080TI ROG Strix OC med 1500,- i løpet av en uke. Og dette er kort som har ligget på lager i flere uker.

Det er vel dette som må være omvendt lagertømmings-salg...

Lenke til kommentar

Tar tid før rimeligere priser når ut til kunde når man sitter på lagerbeholdning. De butikkene som har lite lager og bestiller mer direkte fra produsent vil som regel være billig først. De som bestiller fra distributører er avhengige av lagerkapasiteten deres.

De fleste ønsker å få ut slike varer sånn at de ikke brenner inne med dem på lager når alle kan selge dem billigere, så det er en god del mekanismer som bestemmer prisen.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...