Gå til innhold

Hvem kaller ungen sin for Osama?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Iki skrev (38 minutter siden):

men om han kom til Norge med dette navnet så er det vel helt greit?

Det lurer jeg også på. Fra Tyskland er det ikke så mange som heter Adolf, noen er det, men det er ikke forbudt så vidt jeg vet. Vidkun i Norge vet jeg heller ikke om er forbudt. Josef burde vært forbudt, siden hans regime drepte 50 mill russere.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dart said:

Min svenske bekjent sjekket hvor mange barn som ble kalt "Slatan" i 2019-2020 i Sverige. Ingen.

Dersom du tenker på fotballspilleren er det "Zlatan" - og jeg skulle gjerne likt å vite hvor din bekjent fant ut dette, all den tid SCB bare publiserer topp 100 guttenavn på nyfødte. 

Edit: Det finnes også en historisk tabell, men den inkluderer kun de navn gitt >10 ganger innenfor ett år.

Endret av process
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
process skrev (17 minutter siden):

Dersom du tenker på fotballspilleren er det "Zlatan" - og jeg skulle gjerne likt å vite hvor din bekjent fant ut dette, all den tid SCB bare publiserer topp 100 guttenavn på nyfødte. 

Edit: Det finnes også en historisk tabell, men den inkluderer kun de navn gitt >10 ganger innenfor ett år.

Jeg har litt moro av dette. At navn skal være "fake news".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
process skrev (18 minutter siden):

Dersom du tenker på fotballspilleren er det "Zlatan" - og jeg skulle gjerne likt å vite hvor din bekjent fant ut dette, all den tid SCB bare publiserer topp 100 guttenavn på nyfødte. 

Edit: Det finnes også en historisk tabell, men den inkluderer kun de navn gitt >10 ganger innenfor ett år.

Men ingen Zlatan eller Slatan?   Eller Satan?  Dette blir bare mere og mere morsomt. Utrolig hvor opptatt enkelte er av detaljer som de tror er viktige for andre. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Norolf skrev (2 minutter siden):

Burde man kanskje forby sånne religiøse navn?

Ups. I fjor var jeg med på navnefest hos en som nå heter Odin.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dart said:

Tenk hvis det ikke var Mohammad, men Nils? Da kunne en kongolesisk familie bli sittende med en gutt som heter Nils?   😬

Det er fortsatt ikke riktig at de tar det vanligste gutte- eller jentenavnet. De blir "gutt" eller "jente" i skatteetatens registre.

Men! Jeg mistenker at du ikke ønsker å snakke om etterprøvbare fakta, så da takker jeg for meg. Have fun! 

Endret av process
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Dart skrev (3 minutter siden):

Ups. I fjor var jeg med på navnefest hos en som nå heter Odin.

Så bra! Eldgammelt nordisk, germansk navn! Wotan - Odin...

Mæ får håpe navnet ikke er program her. Og at mennesket heller ikke er blitt en selvmotsigelse...

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Norolf skrev (Akkurat nå):

Eldgammelt nordisk, germansk navn! Wotan - Odin...

Merkelig hvordan enkelte navn som Odin ble sett på som særlig hedenske, men navn som Tor og Yngve gikk helt fri. Tor og versjoner som Torgeir og Torfinn har vært i bruk hele tida. På samme måte blir det stadig sett på som mer ytterliggående å kalle sin sønn for Ulv, enn Bjørn. 

Hvis bruken av Osama har økt etter 2001, kan det være tegn på at muslimer ønsker å feire 2001. 

Navnet Ljøde Ljødesen var ikke uvanlig her til lands. På et tidspunkt kan det ha blitt belastende å hete Jøde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (44 minutter siden):

Merkelig hvordan enkelte navn som Odin ble sett på som særlig hedenske, .... 

Hedensk - alt ettersom hva man tror på da? 😉

Berikelsen ser jo ned på oss som "hedensk".

Kjørte noen hundre kilometer med drosje for noen år siden og fik meg selvsagt en tyrkisk drosjesjåfør. Han hadde selvsagt allerede kjørt allerede alt for lenge og siden det var midt på natten bad han meg sitte på passasjersetet og underholde meg med ham for å være sikker at han ikke kom til å sovne (Det er klart han ikke ville gå glipp av den flere hundre Euro tunge turen i og med at de jo har sine triks og især kontakter blant sine landsmenn for å skaffe seg de mest attraktive kjøreturene).

Han kom til å snakke om religion og om at vi kristne jo var hedenske ifølge Islam og i utgangspunktet skulle drepes. Men så tilføyet han at det jo også i våre dager fantes en stor tyrkisk profet eller noe ved navn Gülen som jo hadde forklart at vi jo ikke var hedenske i og med at vi jo trodde på noe likevel. Feil tro, men likevel jo en slags tro. Så da måtte vi ikke bli slått ihjel likevel.

Jeg syntes det hørtes veldig betryggende og kjekt ut.....

Om det bare ikke var det at motstanderen til Gülen heter Erdogan. En person som lovet sine landsmenn at om de bare var flittige nok med å få barn så ville de nok overta Tyskland om en generasjons tid....

Budeia skrev (44 minutter siden):

 På samme måte blir det stadig sett på som mer ytterliggående å kalle sin sønn for Ulv, enn Bjørn.

Ingenting gærnt med Ulv 🙂

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Dart skrev (1 time siden):

Det lurer jeg også på. Fra Tyskland er det ikke så mange som heter Adolf, noen er det, men det er ikke forbudt så vidt jeg vet. Vidkun i Norge vet jeg heller ikke om er forbudt. Josef burde vært forbudt, siden hans regime drepte 50 mill russere.

Ikke forbudt og det finnes en del 80-åringer som rart nok har dette fornavnet. Ellers er det ikke så populært i dagens Tyskland....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...