Gå til innhold

Kia viser ny e-Niro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Latterlig med 75kW ladehastighet i 2022 for en bil som skal leve i mange år. Utseendet tiltaler ikke eldre folk og det tekniske er for dårlig for teknisk interesserte. Kia service er for dyrt og bytte av kjølevæske er for dyrt på Kia elbil. Hvem er egentlig målgruppen for denne bilen spør jeg meg.

Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (20 timer siden):

Latterlig med 75kW ladehastighet i 2022 for en bil som skal leve i mange år. Utseendet tiltaler ikke eldre folk og det tekniske er for dårlig for teknisk interesserte. Kia service er for dyrt og bytte av kjølevæske er for dyrt på Kia elbil. Hvem er egentlig målgruppen for denne bilen spør jeg meg.

Det er nok litt tidlig å si hvordan mottakelsen blir på hjemlige trakter. Men om det er en indikasjon: Kia Niro HEV generasjon 2 fikk 17600 forhåndsbestillinger på fire dager i Sør-Korea. Dette var 70% av det forventede salget for perioden. Hybridutgaven er tilgjengelig der allerede, andre drivlinjer kommer vel i tur og orden etter.

En ting som kommer godt med er at den nye utgaven forvarmer batteriet når man legger inn ladedestinasjon på navigasjonsystemet.

Jeg tror pris og leveringstid blir viktig for Toyota BZ4X med 4x4 starter rundt 430-450K. Og MG ZS EV er jo 370K med «alt».

Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (4 timer siden):

Det er nok litt tidlig å si hvordan mottakelsen blir på hjemlige trakter. Men om det er en indikasjon: Kia Niro HEV generasjon 2 fikk 17600 forhåndsbestillinger på fire dager i Sør-Korea. Dette var 70% av det forventede salget for perioden. Hybridutgaven er tilgjengelig der allerede, andre drivlinjer kommer vel i tur og orden etter.

En ting som kommer godt med er at den nye utgaven forvarmer batteriet når man legger inn ladedestinasjon på navigasjonsystemet.

Jeg tror pris og leveringstid blir viktig for Toyota BZ4X med 4x4 starter rundt 430-450K. Og MG ZS EV er jo 370K med «alt».

Kia har annonsert en startpris på 390K og Toyota 411K. Toyota lader opp mot dobbelt så fort og kan kjøre nesten 50km lengre. Valget er meget enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (21 timer siden):

Kia har annonsert en startpris på 390K og Toyota 411K. Toyota lader opp mot dobbelt så fort og kan kjøre nesten 50km lengre. Valget er meget enkelt.

Norske priser på Niro gen. 2 kommer etter påske, og Toyota har bare planlagt å produsere 16000 eksemplarer av BZ4 i 2022 om jeg ikke husker feil. Har ikke studert utstyrslisten til BZ4 men Kia pleier å ha mye utstyr på innstegsmodellene. Jeg vil ikke si at alt er avgjort men Niro EV har ett tøffere markedet nå enn når den ble lansert, det er sikkert.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kjetil Kjernsmo said:

Får den 4WD blir den en veldig god pensjonistbil.

Får jo ikke det, fortsatt bygd på gamle plattformen, bedre å vente på ev4 som blir basert på nye plattformen.

Dette er bare en facelift, under så er det fortsatt samme gamle niro 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (7 timer siden):

Får jo ikke det, fortsatt bygd på gamle plattformen, bedre å vente på ev4 som blir basert på nye plattformen.

Dette er bare en facelift, under så er det fortsatt samme gamle niro 

Nei, det er ikke korrekt. Det er en «tredjegenerasjons K plattform» i Niro gen. 2. Den Niro’en vi kjenner fra før bygger på en eco-plattform. Uten at jeg vet helt hvor store forskjeller det er her. Man kan bare se på dimensjonene å se at det ikke bare er en ansiktsløft på forrige bil.

Ryktene ville ha det til at Niro EV ville komme med 4x4 på ett tidspunkt før lanseringen.

Lenke til kommentar
7 hours ago, MrL said:

Så video fra Youtube og infotainmentsystemet var super treigt. 

Utrolig at man kan produsere nye biler i 2022 med et infotainmentsystemet som er så ræva.

Må være noe noe folk ikke bryr seg om? Er sjokkert selv over hvor elendig hardware\software det er i en del moderne biler..

På den andre siden så putter Tesla Ryzen prosessorer i alle sine biler.. Basicly en Playstation 5 for å vise deg kart.. 
Fremtidsrettet om ikke annet 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, kremt said:

Jeg syns verken front eller sideskjerm er noen god løsning (Niro/ BZ4x).

Synes det er rart at mange nye kommer med ladeport rett foran ene fordøren, gjelder både Solterra, Ariya og Megane-e i tillegg til de nevnt av kremt. Audi hadde det på original etron, men "lærte" til Q4 og fikk den på riktig sted. Ladeport rett foran fordøren gjør at man må parkere på tvers foran hurtiladere, og dermed sperre tilgangen til laderne ved siden av den man bruker. Ladeport foran har ikke det problemet, men kan gi problemer med norsk vinter og underkjølt regn. Ladeporten må være bakerst på en av bakskjermene, der de aller fleste bilene har hatt påfylling for drivstoff i mange tiår.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, MrL said:

Så video fra Youtube og infotainmentsystemet var super treigt. 

Utrolig at man kan produsere nye biler i 2022 med et infotainmentsystemet som er så ræva.

Og når du er ute å køyrer bil ser du på film og ikkje på vegen?

Radio for å få med seg trafikkmeldinger er vel stort sett det ein treng av informasjon i bilen. Musikk/tale spiller for å høyre musikk eller lydbok er kjekt på lange turer. Høgtalar og mikrofon for telefon og knapp for å ta i mot og legge på samtale og då er det aller meste dekka. Klart det av og til er kjekt med navigasjon om ein er på nye plassar, men det gjekk heilt greit å finne fram før navigasjonssystema si tid. Det å køyre i skiløypa med bil har vel blitt ein typisk navigasjonssystemgreie...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, zanta said:

Synes det er rart at mange nye kommer med ladeport rett foran ene fordøren, gjelder både Solterra, Ariya og Megane-e i tillegg til de nevnt av kremt. Audi hadde det på original etron, men "lærte" til Q4 og fikk den på riktig sted. Ladeport rett foran fordøren gjør at man må parkere på tvers foran hurtiladere, og dermed sperre tilgangen til laderne ved siden av den man bruker. Ladeport foran har ikke det problemet, men kan gi problemer med norsk vinter og underkjølt regn. Ladeporten må være bakerst på en av bakskjermene, der de aller fleste bilene har hatt påfylling for drivstoff i mange tiår.

Korleis gjev ladeport bak på sida mindre problem enn framme ved frost og is? Tanklokk på bakskjerm fryser fast dei og.

Om du seier at dei fleste personbilar har fylling av drivstoff på ein av baksjermane så har du kanskje rett. VW bus/Caravelle og liknande frå andre produsenter har påfylling av drivstoff bak ei av framdørene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Samms said:

Korleis gjev ladeport bak på sida mindre problem enn framme ved frost og is? Tanklokk på bakskjerm fryser fast dei og.

Om du seier at dei fleste personbilar har fylling av drivstoff på ein av baksjermane så har du kanskje rett. VW bus/Caravelle og liknande frå andre produsenter har påfylling av drivstoff bak ei av framdørene. 

Noen biler har vel ganske mye vinkel på ladeporten når den er plassert fremme så man skal slippe å bøye seg så mye. Nissan Leaf og Honda e f.eks. Da fylles det med sne og is når det står åpent.

Biler med tanklokk bak døren er gjerne biler man kan spesifisere i alskens varianter, da hele "bilen" befinner seg fremme og alt bak setene kan endres. Tanken er også fremme da.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Må være noe noe folk ikke bryr seg om? Er sjokkert selv over hvor elendig hardware\software det er i en del moderne biler..

På den andre siden så putter Tesla Ryzen prosessorer i alle sine biler.. Basicly en Playstation 5 for å vise deg kart.. 
Fremtidsrettet om ikke annet 😅

Tror nok det havner langt nede på prioriteringslista ja. Samtidig tror jeg folk skjønner verdien litt mer når det opplever hvor kjapt Teslaen er, man bør i det minste ha noe kraftig nok til at det ikke blir forsinkelser -og det er det mange som undervurderer. Og å putte Ryzen i Tesla..Tja, blir jo litt som kraften i dagens telefoner er ekstremt bra samtidig som de fleste kun bruker til å sjekke VG og ta bilder med 😏

Samms skrev (11 timer siden):

Og når du er ute å køyrer bil ser du på film og ikkje på vegen?

Radio for å få med seg trafikkmeldinger er vel stort sett det ein treng av informasjon i bilen. Musikk/tale spiller for å høyre musikk eller lydbok er kjekt på lange turer. Høgtalar og mikrofon for telefon og knapp for å ta i mot og legge på samtale og då er det aller meste dekka. Klart det av og til er kjekt med navigasjon om ein er på nye plassar, men det gjekk heilt greit å finne fram før navigasjonssystema si tid. Det å køyre i skiløypa med bil har vel blitt ein typisk navigasjonssystemgreie...

Det som er litt ironisk er at man hadde sett mer på veien om systemet faktisk var kjapt, og stemmekontrollen faktisk fungerer.

Kartet til nye Niro EV  var så treigt at man må både bruke mer tid og bevegelser på skjermen som gjør det hele mer trafikkfarlig. 

Lenke til kommentar
Samms skrev (11 timer siden):

Korleis gjev ladeport bak på sida mindre problem enn framme ved frost og is? Tanklokk på bakskjerm fryser fast dei og.

Om du seier at dei fleste personbilar har fylling av drivstoff på ein av baksjermane så har du kanskje rett. VW bus/Caravelle og liknande frå andre produsenter har påfylling av drivstoff bak ei av framdørene. 

I forhold til hvorvidt en port fryser fast eller ikke har langt mer med utløsermekanikk å gjøre enn hvor luka er plassert, en kollega av meg var støtt og stadig plaget med at ladeluka på E-Golfen sin frøs fast, problemet ble så stort at han alltid hadde en batteridreven varmepistol i bilen vintermånedene. For min del opplevde jeg ikke en eneste gang at luka frøs fast på Nissan Leafen, da mekanismen var kraftig nok til at den ikke ble stoppet av is, E-Soulen jeg har nå har jeg vært borti at luka har vært litt vrien å få ut på de verste frostdagene men har enda ikke måtte ty til noe oppvarming for å få det til 

Lenke til kommentar
18 hours ago, Samms said:

Korleis gjev ladeport bak på sida mindre problem enn framme ved frost og is? Tanklokk på bakskjerm fryser fast dei og.

Det kan være, men ladeport foran er mer utsatt.

Hovedproblemet med ladeporten langt bak på forskjermen er at kabelen fra hurtigladere ikke alltid rekker dit når man kjører inn mot ladestasjonen. Eneste måte blir da å parkere på tvers foran laderen, og da tar man opp plassene foran laderne ved siden av.

Lenke til kommentar
zanta skrev (19 timer siden):

Synes det er rart at mange nye kommer med ladeport rett foran ene fordøren, gjelder både Solterra, Ariya og Megane-e i tillegg til de nevnt av kremt. Audi hadde det på original etron, men "lærte" til Q4 og fikk den på riktig sted. Ladeport rett foran fordøren gjør at man må parkere på tvers foran hurtiladere, og dermed sperre tilgangen til laderne ved siden av den man bruker. Ladeport foran har ikke det problemet, men kan gi problemer med norsk vinter og underkjølt regn. Ladeporten må være bakerst på en av bakskjermene, der de aller fleste bilene har hatt påfylling for drivstoff i mange tiår.

Logikken bak å ha ladeporten framme stammer nok i all hovedsak fra at slik disse bilene er bygd så ligger ombordladeren i front i "motor rommet". Så har du ladeporten i front eller på siden i front nær ombordladeren så slipper en å ha lange kabler mellom port og lader og eventuelt deale med de problemer som kan oppstå på grunn av det. Så det går vel mye på kompromisser på hvordan en har klart å pakket alle modulene inn i bilen mest kosteffektivt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...