Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lønner det seg økonomisk med bilabonnement?


Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at bilabo blir mer populært og at det ligger et sted mellom 4 000 kr og 20 000 kr måneden avhengig av hvor dyr bilen er. Et eksempel er finn.no

Det er sikkert veldig beleilig å slippe å tenke på vedlikehold, forsikring og verditap mens man bare trenger å fylle på drivstoff/strøm. Men er det like billig som å lease eller kjøpe en ny bil med et tradisjonelt bilhold inkl. daglig pendling til jobb og bilferie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del dyrere.

Eks, En Nissan Leaf koster fort oppunder 5000,- for en basismodell eller 6000,-/mnd om den er speccet opp litt.

Den koster 220000-280000 ny og holder seg svært godt i verdi, sannsynligvis over 60% etter tre år. Det skulle bety rundt 2900-3800,- mnd fullfinansert rundt 3% effektiv rente. Man må du ha forsikring og service selv, men også det er jo ganske rimelig på denne.

Greit alternativ om man har behov for bil en periode, men dyrt om man skal ha bil fast på ubestemt tid.

Lenke til kommentar

Ettersom at eit bilabonnement innfører eit ekstra usikkerheitsmoment der bilforhandler risikerer å ha lediggang på bilen så må det bli dyrare for dei fleste kundane dersom forhandlaren skal kompansere for denne usikkerheita.

Om du er ein av dei som kan tene økonomisk på å ha bilabonnement i staden for å kjøpe eller lease bil kjem då veldig ann på dine transportbehov. Det er veldig lettvindt at alle utgifter som forsikring, service og verksted er inkludert, men du mister også muligheita til å finne dei billegaste alternativa.

Til dagleg jobbpendling så skal det veldig mykje til for at det ikkje lønner seg å kjøpe bil sjølv, men om du berre treng bil 10 månadar i året til jobbpendling og du ikkje har behov for bil f.eks om sommaren så kan det starte å nære seg lønnsomt å sleppe 2 månadar med bilutgifter kvart år.
Tilsvarande vil det fort lønne seg med bilabonnement dersom du har veldig varierande bilbehov gjennom året slik at alternativet er å kjøpe to bilar. Om du f.eks. treng ein stor SUV om vinteren og klarer deg med ein liten elbil om sommaren så vil det nok være billegare med bilabonnement enn kjøpe to bilar og la den eine bilen stå ubrukt halve året.

Om du har meget lite bilbehov og ikkje treng bil kvar dag så vil nok bildeling eller vanleg billeige fort være meir aktuelt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (18 minutter siden):

Hovedforskjellen er at man kan levere tilbake bilen når som helst.

Ordinær leasing kan være styr å komme seg ut av siden man må ha ny leasingtaker, og har man betalt forskuddsleie også taper man fort deler av den også ved å avbryte tidlig.

Så det er leasing uten bindingstid da.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (8 minutter siden):

Så det er leasing uten bindingstid da.

Det er mye mer enn som så. I tillegg til leasing så inkluderer ofte bilabonnement:

  • Ingen startkost; leasing har ofte store innskudd i starten selv om det også er mulig å få uten.
  • Ingen bindingstid
  • Service og forsikring som oftest inkludert (flere ganger også slitedeler; som at du kan gå innom og bare få byttet vindusviskere)
  • Dekkskift/dekkhotell
  • Ofte kan man også bytte bil x antall ganger blant en bilpark. F.eks. bytte fra elbil til fossilbil om du skal på campingferie en sommer.
The Avatar skrev (48 minutter siden):

Ettersom at eit bilabonnement innfører eit ekstra usikkerheitsmoment der bilforhandler risikerer å ha lediggang på bilen så må det bli dyrare for dei fleste kundane dersom forhandlaren skal kompansere for denne usikkerheita.

Dette er det riktige svaret. Man trenger ikke regne på det, for det har selgerne av dette allerede gjort. De har dette fordi de tjener mer penger på det. Hvertfall i gjennomsnitt er det dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (35 minutter siden):

Er ikke bilabonnement bare et fancy buzzword ensbetydende med leasing? Kan aldri forestille meg at det lønner seg.

Bilabonnement er ein mellomting mellom leasing og vanleg billeige.

Så i motsetting til leasing der du må betale eit innskudd og binde deg for fleire år, så kan du med dei fleste bilabonnement forplikte deg i berre ein og ein månad.
I motsetting til vanleg billeige der du kan leige bilen i berre nokre timar eller dagar så må du med bilabonnement betale for å disponere bilen i ein heil månad.

Så bilabonnement er ikkje berre eit nytt ord, det er eit nytt varesegment.
Om bilabonnement er eit tilbod som folk treng og som det er verdt å betale ekstra mykje for er nok uklart.
Mitt klare inntrykk er at bilabonnement fyrst og fremst er spissa mot forbrukarar som har eit kredittfinansiert forbruk over emne. Med eit bilabonnement så kan ein også med dårleg kredittscore skaffe deg ein ny bil som du aldri ville hatt råd til å kjøpe eller få billån til på vanleg måte. Med eit bilabonnement så kan du tydelegvis få tilgang til ein BMW ix40 som eigentleg kostar ca 850k om du klarer å hoste opp 15 000 kr til den fyrste månadsleiga.
Her blir det nok mange som går seg fast i luksusfella når dei ikkje blir stoppa av ein bank som ikkje vil innvilge ein vanleg lånesøknad.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...