Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke svar fra NAV vedr. yrkesskade


Myriad

Anbefalte innlegg

Hei,

Da jeg gikk på barneskolen fikk jeg en tannskade (som ble klassifisert som yrkesskade). Dette har jeg ikke noe papirer på, men NAV har bekreftet at de ser at det finnes dokument som går på dette. Problemet er at de ikke finner dette dokumentet.

Jeg meldte først inn sak i fjor sommer der jeg etterspurte mer info grunnet at jeg nå må reparere denne tanna. 

Snart 1 år senere og jeg får forsatt ikke noe svar. Månedlige purringer hvor de sier at saksbehandler er informert.

Nå må jeg ta grep rundt denne tanna, men hva slags rettigheter har jeg når jeg ikke får svar på hva jeg har krav på? Hvordan kan jeg få NAV til å svare meg, må jeg kontakte advokat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Myriad skrev (5 timer siden):

Nå må jeg ta grep rundt denne tanna, men hva slags rettigheter har jeg når jeg ikke får svar på hva jeg har krav på? Hvordan kan jeg få NAV til å svare meg, må jeg kontakte advokat?

Om problemet er manglande dokumentasjon så er det naturleg non vanskeleg å dokumentere dine rettigheiter. Kva du har krav på kjem ann på kva som er dokumentert. 

Har du prøvd å ta kontakt med skulen/kommunen for å hente ut dokumentasjon på tannskaden derifrå? Om NAV ikkje har dokumentasjonen så må dei gå til kommunen, og på grunn av saksbehandlingstid så kan det være raskare å gjere den jobben sjølv og sende inn til NAV. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rawls skrev (På 3.4.2022 den 20.33):

Saksbehandlingstiden på yrkesskader ser ut til å være veldig lang.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/om-nav/saksbehandlingstider-i-nav

Hvis saksbehandlingstiden ikke er brutt så er det ikke mye du kan gjøre.

Dette virker å være saksbehandlingstid på yrkesskade? Denne er innvilget for vel 20 år siden, problemet er at de ikke finner dokumentet.

The Avatar skrev (På 3.4.2022 den 21.25):

Om problemet er manglande dokumentasjon så er det naturleg non vanskeleg å dokumentere dine rettigheiter. Kva du har krav på kjem ann på kva som er dokumentert. 

Har du prøvd å ta kontakt med skulen/kommunen for å hente ut dokumentasjon på tannskaden derifrå? Om NAV ikkje har dokumentasjonen så må dei gå til kommunen, og på grunn av saksbehandlingstid så kan det være raskare å gjere den jobben sjølv og sende inn til NAV. 

Det er det jeg lurer på, de finner ikke dokumentet, og hvor lang tid kan de bruke på det?

Jeg må fikse denne tanna nå. Hvordan er det vanligvis når man skal behandle noe man har yrkesskade på? Utfører man behandling og sender regning til NAV? Sender tannlege regning til NAV? 

Lenke til kommentar
Myriad skrev (1 time siden):

Jeg må fikse denne tanna nå. Hvordan er det vanligvis når man skal behandle noe man har yrkesskade på? Utfører man behandling og sender regning til NAV? Sender tannlege regning til NAV? 

Vanlegvis så ordner ein dette ved at du tek med vedtaket om yrkesskade frå NAV til tannlegen, då vil tannlegen gjennomføre behandlinga og sende rekninga til NAV. 

Sidan du ikkje har dette vedtaket så reknar eg med at du må gjere som om du ikkje har fått vedtaket endå, altså at du må legge ut for behandlinga og deretter søke om refusjon. 

Med fare for å påpeike det openbare, så vil det også være vanleg at du sjølv har ein kopi av vedtaket frå NAV om yrkesskade. Sidan dette skjedde på barneskulen så har vedtaket blitt sendt til dine foresatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Myriad skrev (På 4.4.2022 den 21.58):

Dette virker å være saksbehandlingstid på yrkesskade? Denne er innvilget for vel 20 år siden, problemet er at de ikke finner dokumentet.

Jeg feiltolket situasjonen din da jeg så for meg at du hadde søkt om å få dekt behandling av tannen din og at du mente de tok for lang tid til å hente dokumentasjonen og at de ikke prioriterte saken din godt nok. Det er derfor jeg henviste til saksbehandlingstidene på ytelser som gjelder yrkesskader, da mitt innlegg handlet om hva som ville skje hvis du klagde på saksbehandlingstidene.

 

Ellers så syntes jeg The Avatar sine råd hørtes veldig fornuftig ut.

Endret av Rawls
Lenke til kommentar
On 4/3/2022 at 3:30 PM, Myriad said:

Da jeg gikk på barneskolen fikk jeg en tannskade (som ble klassifisert som yrkesskade). Dette har jeg ikke noe papirer på, men NAV har bekreftet at de ser at det finnes dokument som går på dette. Problemet er at de ikke finner dette dokumentet.

Du / dine foreldre fikk vel dokumentasjon på dette fra skolen? Min sønn fikk en skade på barneskolen, og da fikk vi foreldre kopi av skademeldingen. Hvor lenge siden er dette?

Lenke til kommentar

Det er nok vanskeleg å påberope seg rettigheiter utan vedtaket som seier kva du har rett til.

Om det er slik at det føreligg ei sakmappe hos NAV på at det er gjort vedtak, men dei har mista sjølve vedtaket så vil det nok fort kunne bli aktuelt å starte ei ny saksbehandling for å gjenskape dette vedtaket.
NAV skal syte for forsvarlig arkivering nettopp for å unngå slike ting. Samtidig har nok du (ved dine foreldre) eit ansvar for å sjølv ta vare på viktige dokument.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...