Gå til innhold

Smartifisering av hus (varmepumper, basseng etc.)


Anbefalte innlegg

Vi har akkurat flyttet inn i hus, og tenker å gjøre noen grep for å redusere strømforbruket.

Huset er ca. 390 m2 fordelt over tre etasjer. Oppvarmingen består i hovedsak av to varmepumper i de to øverste etasjene, hvorav den ene er ny med integrert wifi (Gree) og den andre er ca. 5 år uten wifi (General). I kjelleren er det et basseng som varmes opp av en luft-til-vann-varmepumpe med wifi (Gullberg & Jansson). Utendørs er det en jacuzzi av typen Vikingbad. Ellers er det varmekabler i kjeller, på to bad og i vinterhage som styres med vanlige termostater. Varmtvannsberederen er av typen Oso, og jeg mener selger sa at denne var et år gammel.

Min minimumsplan er å kunne styre den dagligdagse oppvarmingen med varmepumper og varmekabler, og da trenger jeg følgende:

  • Homey som hub
  • Sensibo Sky for å styre den «dumme» varmepumpen
  • 4 Heatit-termostater til varmekablene

Men så ønsker jeg også å utforske hvilke muligheter jeg har for å styre basseng, jacuzzi og VVB smartere.

Jeg har sett at Oso i løpet av første halvår lanserer Oso Charge som kan ettermonteres på en del beredere, og håper at den fungerer med min.

Til jacuzzien ser jeg at Vikingbad selger noe som heter Balboa Control My Spa til 5495,- (https://www.vikingbad.no/vikingbad/113939/balboa-control-my-spa-til-vikingspa-modeller-fra-2015--gt-). Trademax har et produkt med omtrent samme navn til 2495,- (https://www.trademax.no/hage/utendorsbad/bassengtilbehør/ovrig-spabadstillbehor/balboa-wifi-modul-til-utespa-hvit-p505329?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=shopping_feed&utm_content=505329&gclid=EAIaIQobChMI4ribiZ_39gIVjkeRBR09vQkxEAYYASABEgKcTPD_BwE). Noen som vet om dette er samme? Finnes det eventuelt andre alternativ?

Til bassenget har vi i dag en tidsstyring av pumpeanlegg og oppvarming som slår inn tre timer midt på dagen. En god start kan jo være å endre til midt på natten, men jeg kunne tenkt meg å gjøre det noe «smartere» — spesielt med tanke på at elbilen også lader om natten og det dette får å si mht. fremtidig effekttariff. Kan en Aeotec Heavy Duty gjøre susen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...