Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dobbel kjeveoperasjon i utlandet, erfaringer med dette?


Oly

Anbefalte innlegg

For noen år tilbake i tid så var jeg hos kjeveortoped for å høre om det var mulig for meg å rette opp de nedre framtennene mine. Jeg har såkalt "crowding" der, dvs en av de fire nedre framtennene er skudd bakover pga for lite plass til alle tennene.

Dette var bare kosmetisk for min del, så kjeveortopeden kikket på tannstillingen min mens jeg lå i tannlegestolen min mens hun spurte meg om ting og tang. Det ble også tatt røntgen av hodeskallen min. Etter at dette var gjort, fortalte hun sine observasjoner om hva hun tenker om dette.

Da fikk jeg beskjed om at jeg har overbitt, kryssbitt, mangel på tungeplass pga for smal munn, asymmetrisk ansikt og i grunn et litt forhøyet ansikt pga alt dette. Hun sa også at jeg mest sannsynlig ikke kunne puste så godt med nesen pga dette, noe som nok stemte fordi jeg har vært en munnpuster store deler av livet (har vendt meg totalt av med dette nå, selv om ikke nesen min er helt optimal til pusting). Den optimale løsningen for meg ville være dobbel kjeveoperasjon, ettersom kun bruk av vanlig regulering ikke ville fikse ting som overbittet mitt.

Jeg satte meg så på en venteliste for dobbel kjeveoperasjon, og ble omsider sendt til en spesialist i Bergen som skulle se mer på dette. Her fikk jeg vite at mitt tilfelle ikke var alvorlig nok, så jeg ble totalt avvist, til tross for kjeveortopeden sine tidligere observasjoner.

Dette er nå en del år tilbake i tid, og jeg hadde lagt alt dette på is. Nå som verden sakte men sikkert åpner seg opp igjen, så har jeg tenkt litt tanken på om dette kan gjøres privat fra egen lomme i utlandet på en god klinikk. Jeg sikter på å ikke bruke stort mer enn 100 000 kr på dette, men det virker litt skummelt å alene bare fly til et eller annet europeisk land for å gjøre slike medisinske inngrep.

Hva bør jeg isåfall tenke på før jeg reiser til en klinikk til et annet land for å gjøre dette? Jeg har reiseforsikring gjennom jobben som heter AIG Travel Insuranse, men er slike reiseforsikringer gode nok ved kirurgiske inngrep fra egen lomme i utlandet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100 000 er voldsomt mye penger. 

Noe som ikke er så veldig godt opplyst - er at man kan få dekket det meste av nødvendig (!) behandling innenfor EØS og få refundert dette beløpet i ettertid av Helfo. Vi har fritt valg av sykehus og ymse her i Norge. Men dette inkluderer faktisk hele EØS. 

Du trenger en henvisning fra spesialisthelsetjenesten på at behandling er nødvendig. Så selv om spesialisten i Bergen sa det ikke var alvorlig nok. Er det bare å besøke noen andre spesialister for en ny vurdering. 

Jeg har selv gjort dette. Og Helfo behandler slike søknader overraskende kjapt og effektiv - og henter selv inn informasjon og dokumentasjon som er nødvendig for at du skal få utbetalt pengene. 

Reiseforsikring dekker ikke helsebehandling i utlandet. Men du har det europeiske helsekortet som er gratis. Det er nok.

Den største risikoen er at det er en annen type bakterieflora i utlandet - som du ikke er vant med. Så du har større sannsynlighet for å få infeksjoner og andre basselusser som kroppen din ikke kjenner igjen. Så derfor er det veldig viktig å ta en MRSA-test når du kommer hjem igjen til Norge. Personlig etter et sykehusopphold i Spania fant de noe greier i en avføringsprøve hos meg. Som gjorde at jeg havnet på isolat en ukes tid med antibiotika etter en sykehusinnleggelse i Norge. Da ble jeg fortalt at denne bakterien var ganske vanlig i Spania. Men uønsket i Norge. 

Så lenge du holder til deg til en seriøs klinikk i utlandet - som gjerne har erfaring med å ta i mot utenlandske pasienter. Skal du være i trygge hender. Du er beskyttet med det europeiske helsekortet. Det er ikke slik at Norge har "verdens beste helsetjeneste" som mange liker å tro. Den største utfordringen er gjerne språket. Kombinert med litt kulturforskjeller dersom man ikke er så reisevant. 

Jeg vet mange reiser til Ungarn og Budapest for slike inngrep. Kanskje søke litt videre der? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oly skrev (11 timer siden):

Hva bør jeg isåfall tenke på før jeg reiser til en klinikk til et annet land for å gjøre dette? Jeg har reiseforsikring gjennom jobben som heter AIG Travel Insuranse, men er slike reiseforsikringer gode nok ved kirurgiske inngrep fra egen lomme i utlandet?

Ingen ordinære forsikringer jeg kjenner til, vil dekke et ettermæle som følge av et planlagt kirurgisk inngrep.

Det du eller bør tenke på, er at du har null av norske pasientrettigheter når du legger deg under en privat kniv i utlandet. Som nevnt over, bør du nøye sjekke ut hvilke forsikringer du trenger i tilfelle feilbehandling. I ytterste konsekvens, hva hvis du må fraktes hjem i koma etter mislykket anestesi?
 

Milhouse85 skrev (9 timer siden):

Men du har det europeiske helsekortet som er gratis. Det er nok.

Du er beskyttet med det europeiske helsekortet.

Helsetrygdkortet kan bare brukes ved akutt behov for nødvendig helsehjelp, ikke planlagt behandling. I akutte situasjoner gir kortet god beskyttelse mot dyre sykehusregninger. Imidlertid anbefaler Helfo likevel at man skaffer seg en privat reiseforsikring med god beskyttelse. F.eks vil ikke helsetrygdkortet dekke hjemtransport tilbake til Norge. Det dekker heller ikke medisiner utenfor innleggelse på helseinstitusjon. 


F.ø er jeg enig med Milhouse i at det er verdt å bruke dine norske pasientrettigheter vedrørende fornyet vurdering (second opinion). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (2 timer siden):

Helsetrygdkortet kan bare brukes ved akutt behov for nødvendig helsehjelp, ikke planlagt behandling. I akutte situasjoner gir kortet god beskyttelse mot dyre sykehusregninger. Imidlertid anbefaler Helfo likevel at man skaffer seg en privat reiseforsikring med god beskyttelse. F.eks vil ikke helsetrygdkortet dekke hjemtransport tilbake til Norge. Det dekker heller ikke medisiner utenfor innleggelse på helseinstitusjon. 


F.ø er jeg enig med Milhouse i at det er verdt å bruke dine norske pasientrettigheter vedrørende fornyet vurdering (second opinion). 

Nei. Det dekker ikke bare akutt behov for nødvendig helsehjelp. 
Jeg har brukt kortet mange ganger på mine reiser ved helt ordinære legebesøk, ved behov for medisin eller helt vanlig sjekk. Type fastlegebesøk her hjemme i Norge. De gangene jeg har gått til private leger som er utenfor det offentlige helsetilbudet; får jeg refundert det som er vanlig offentlig takst her hjemme i Norge. Noe som ofte tilsvarer hva det koster å gå privat i blant annet øst-europa. 

Poenget mitt er at dersom noe går galt med behandlingen. At man får en alvorlig infeksjon eller lignende - så er man beskyttet. 

Det er mange misforståelser knyttet til helsetrygdkortet. Men veldig enkelt forklart - er man beskyttet på samme nivå som de lokale i det landet innenfor EU/EØS man måtte befinne seg. 

Du kan under noen omstendigheter også bruke kortet til planlagt behandling, forutsatt at du har henvisning fra spesialisthelsetjenesten eller forhåndsgodkjenning fra Helfo til dette. Dette gjelder selvfølgelig ikke kosmetisk behandling.  

Her er et eksempel på vedtak fra Helfo. Dette var ikke akutt helsehjelp. Men en ordinær sjekk av et sår på en fot jeg hadde. Samt bytte av bandasje og ymse. I tillegg fikk jeg noen salver og en antibiotikakur dersom plagene skulle bli verre. Jeg betalte 92 euro av egen lomme. Sendte krav til Helfo. Som da sendte spørsmål til Spania om dette var "nødvendig helsehjelp". Noe som ble bekreftet. 

Jeg har aldri fått avslag på dette med "nødvendig helsehjelp". Det trenger altså ikke å være akutt.
 

0Skjermbilde.PNG

Edit: I dette tilfellet hadde jeg glemt helsekortet hjemme i Norge, og måtte legge ut selv. Noen ganger vet ikke små legekontor eller privatpraktiserende hvordan de skal forholde seg til helsekortet. Derfor er det nokså vanlig at man må legge ut på forhånd. Oppsøker man større offentlige sykehus, trenger man aldri å betale noe. Da vet de hvordan de skal bruke helsekortet. De tar bare kopi av kortet og sender regning til Norge direkte. 😜 

Endret av Milhouse85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri fått avslag på dette med "nødvendig helsehjelp". Det trenger altså ikke å være akutt.

Vi mener nok det samme, men i lovteksten forstås "nødvendig" eller "påtrengende" som noe akutt. Med akutt menes ikke bare traumatisk blodsprut, men også helsehjelp som må utføres relativt umiddelbart.
Vi er nok skjønt enige om at man ikke kan bruke helsetrygdkortet til en kjeveoperasjon hos en tilfeldig privatklinikk uten et godkjenningsvedtak fra Helfo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/3/2022 at 12:16 AM, Milhouse85 said:

Du trenger en henvisning fra spesialisthelsetjenesten på at behandling er nødvendig. Så selv om spesialisten i Bergen sa det ikke var alvorlig nok. Er det bare å besøke noen andre spesialister for en ny vurdering.

Jeg var faktisk sånn tilfeldigvis hos min tannlege i dag for kontroll, og fikk snakket med tannlegen om akkurat dette underveis. Han sa det samme som deg, at jeg burde prøve på nytt å forhørt meg med spesialister i Oslo og Stavanger for å se om de kom frem til samme begrunnelse som han spesialisten i Bergen, han som blankt avviste meg.

Tannlegen anbefalte meg å oppsøke kjeveortopeden som undersøkte meg for en del år siden, og få tatt dette herifra igjen. Det var denne kjeveortopeden som anbefalte meg dobbel kjeveoperasjon opprinnelig, så jeg tenker at vi prøver igjen og får spesialist fra Stavanger/Oslo eller begge deler til å se på dette om nødvendig, slik at jeg kan stille meg i ny operasjonskø her i Norge. Hun anbefalte meg å gå for Bergen opprinnelig, så jeg gav nok litt opp da jeg ble avvist der.

Tannlegen min sa at det kunne hende at spesialisten i Bergen sin begrunnelse for å blankt avvise meg kan være at jeg ikke ville få dette dekket av staten, så jeg nevnte dette med å kunne ta dette fra egen lomme i et EU/EØS land i så tilfelle. Dette var han enig i at kunne være en god ide. Da anbefalte han meg å få kjeveortopeden min i så tilfelle til å sende sine opplysninger om meg med røntgen osv (jeg har også en formstøpt modell av munnen) til en pålitelig klinikk i et EU/EØS land, for disse opplysningene må uansett en klinikk i utlandet har før de eventuelt begynner å kappe og skjære i kjevepartiene mine.

Jeg har ikke fått finlest alle svarene på denne tråden helt enda da jeg skriver dette, skal finlese dette da jeg kommer hjem fra jobb i morgen. Takker for alle innspill til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er en tann i underkjeven som vender innover og forårsaker smerter, hvorfor ikke da trekke denne tanna hvis den er hovedproblemet. Og det ikke er plass til den. 

Har hørt om en person som tok operasjon inne i nesa for å kunne puste med nesa. Det var altså ikke inngrep i kjeven. Vil tro store kjeveinngrep og forsøk på forflytninger der, er risikofylt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (4 timer siden):

Hvis det er en tann i underkjeven som vender innover og forårsaker smerter, hvorfor ikke da trekke denne tanna hvis den er hovedproblemet. Og det ikke er plass til den. 

Har hørt om en person som tok operasjon inne i nesa for å kunne puste med nesa. Det var altså ikke inngrep i kjeven. Vil tro store kjeveinngrep og forsøk på forflytninger der, er risikofylt. 

Vi vet jo ikke hva nøyaktig som skal gjøres. 

Det det høres ut for meg som om begge kjever skal forflyttes. 

Dertil må antakelig overkjeven sages av fra kraniet og underkjeven sages igjennom på begge sider der tennene begynner. 

Det finnes en sveitsisk klinikk som driver voldsom med reklame for den slags operasjoner og viser i en video hva det går ut på. Se her: https://www.schlafapnoe.com/

Jeg ville betenkt meg 100 ganger før jeg gjorde noe sånt. Ikke bare betenkt meg altså, men også forhørt meg hos flere leger og satt meg inn i saken grundig selv. Det er antakelig mye som kan gå gale her - nett som Budeia skriver. MRSA ville jeg også vært redd for. Et enormt problem i tyske sykehus. Vet ikke om sveitsiske også er rammet. Om du får MRSA så blir du antakelig nettopp ikke kvitt denne driten ved antibiotika. Vet om folk som fikk legg og arm amputert grunnet MRSA. Litt problematisk med amputasjon i fjeset går jeg ut fra. 

Kanskje jeg av prinsipp også ville foretrukket et universitetssyhus fremfor den slags privatklinikk. For meg virker de litt for opptatt av gesjeft. Jeg er kritisk innstilt til privatklinikker i det hele tatt. Det sagt må det innrømmes at de korrupte og nyliberale politikerne i Tyskland har påtvunget selv de statlige sykehus privatøkonomisk regnskapsføring.

Alt skal "lønne seg" i dag. For om noen kan tjene de store penger på behandlingen blir jo alt bra av seg selv. 

 

P. S. Sveits tilhører selvsagt ikke EØS. Hvorvidt et norsk "helsekort" skulle hjelpe om noe skulle gå galt, vet jeg ikke. Men at en reisehelseforsikring skulle være til hjelp her har jeg store tvil om. Virker lite sannsynlig at man betaler 200 NOK for å sikre seg mot kostnader i dimensjon av mange millioner NOK... 

Endret av Norolf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Norolf skrev (10 timer siden):

Jeg ville betenkt meg 100 ganger før jeg gjorde noe sånt.

Om det går bra, er det noen utfordringer etter operasjonen. Han her anbefaler å  ha en hjelper tilgjengelig i 4-5 dager etterpå. Og ikke isolere seg for mye hjemme i ukene og månedene etterpå, selv om man ikke ønsker å bli sett med hovent ansikt. Hevelsene skal gi seg etter 6 måneder, men ifølge noen kan de vare enda lenger. Virker som denne youtuberen fikk flyttet munnen noen mm, så den kom mer i midten av ansiktet. Edit: Nei, det var underbitt. På et bilde ser munnen ut til å være ut til sida, på grunn av hevelsene i etterkant.

 

Endret av Budeia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (19 timer siden):

Om det går bra, er det noen utfordringer etter operasjonen. Han her anbefaler å  ha en hjelper tilgjengelig i 4-5 dager etterpå. Og ikke isolere seg for mye hjemme i ukene og månedene etterpå, selv om man ikke ønsker å bli sett med hovent ansikt. Hevelsene skal gi seg etter 6 måneder, men ifølge noen kan de vare enda lenger. Virker som denne youtuberen fikk flyttet munnen noen mm, så den kom mer i midten av ansiktet. Edit: Nei, det var underbitt. På et bilde ser munnen ut til å være ut til sida, på grunn av hevelsene i etterkant.

Det å søke god informasjon i forkant av et slikt inngrep kan være lurt. Men man bør være kritisk til slike "tabloide" video-bloggere. Dersom man leter etter ting som kan gå galt. Vil man kunne finne slike videoer til "skrekk og advarsel" om så godt som alt som eksisterer her på jord. Jeg vil faktisk gå så langt som å anbefale å IKKE se slike videoer. Man kan fort bli paranoid og skremt av slikt. 

En lege med 7-8 års utdannelse og laaaaaang erfaring - som har forholdt seg til hundrevis av pasienter. Vil kunne gi langt mer konstruktiv, riktig og god informasjon til deg som pasient. 

Vi er alle ulike. Derfor kan man ikke forvente at det som skjer video-bloggeren over her, skjer deg. Selv om dere gjør det samme. 

Det er en god grunn til at mange gravide får forbud mot å Google... 

Hør på fagfolk! Ikke influsensere/youtubere/bloggere. 

Pasienterfaring kan være greit nok det. Men veldig mange på internett overdriver gjerne historien for å skape litt "sjokkeffekt" - dessuten er det de som det går galt med, som ofte roper høyest. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Men man bør være kritisk til slike "tabloide" video-bloggere.

Vel, ja.. samtidig hvis det er store operasjoner, ser jeg ingen grunn til å tvile på noen vanskeligheter. For eksempel ved operasjonen som de kaller "top surgery", skal det være smertefullt å vri armene bakover en tid etterpå. Virker fullstendig rimelig, da dette er en operasjon som fjerner begge brystene hos jenter i et ønske om å se androgyn ut. 

Det er også mulig å søke på "botched surgery abroad", der et TV-team faktisk følger dem som har fått store problemer i etterkant og de bestiller nye operasjoner for å rette opp. Kan selvsagt også være et arrangert Tv-program. 

Med en dobbel kjeveoperasjon er det en permanent ansiktsforandring. Selv om man så klart ønsket denne forandringen, kan det være en mental greie å ønske det gamle ansiktet tilbake. 

Lenke til kommentar
Gjest a2ef3...552

Heisann,

Jeg jobber med denne typen operasjoner, blant anne, men et annet sted i Norge. Det hadde hjulpet veldig om du hadde en epikrise fra Oralkirurg/Kjeveortoped i Bergen der begrunnelsen for avslaget ligger. Svarer som anonym da jeg ikke ønsker å "pisse off" kollegaer fra andre steder.

Det å søke en second opinion fra noen andre som driver med denne typen kirurgi er naturlig. Regner egentlig med at ditt kasus er litt i grenseland for om kirurgi behøves, men alternativet er ofte at det kan løses med kjeveortopedi(regulering) alene, og det er jo bra, ikke sant? Mindre behandling enn kjeveortopedi + operasjon. 

Blant annet i Tromsø, Bodø, Ålesund, Oslo og Trondheim gjøres det denne typen operasjoner, så en second opinion fra et av disse stedene hadde i alle fall jeg gjort om jeg tenkte at jeg hadde behov for dette. Generelt kan man vel si at de i Bergen er ganske "konservative" når det gjelder hvem som får ortognatisk kirurgi, så et avslag derfra er ikke umiddelbart et avslag fra et annet sted. Om du ønsker en vurdering på behov for regulering/ortognatisk kirurgi fra et av disse stedene, så får du din lokale tannlege til å sende en henvisning for dette til aktuelt sted.

Jeg ville overhodet ikke forsøkt å få dette gjort i utlandet da det krever særdeles mye oppfølging. Spesielt samarbeidet mellom kjeveortoped og kirurg er viktig, og det at disse kan kommunisere enkelt er viktig. Ofte må tennene finjusteres i etterkant, og da er kommunikasjonen med kjeveortoped og kirurg essensielt. MRSA er en annen begrunnelse. I tillegg er det jo slik at alvorlige bittavvik i Norge er nesten gratis for pasientene. Man betaler kun minimalt for reguleringen, og ingenting for kjeveoperasjonene (trekking av visdomstenner i forkant kan koste litt).

Ellers er det jo greit å vite at dette er stor kirurgi som kan endre både utseende og slikt. Den videoen ovenfor der pasienten er hoven 6 mnd i etterkant er et ekstremtilfelle. Stort sett er pasientene uten hovenhet etter 3-6 uker. Men det kan fortsatt oppstå utseendemessige endringer senere pga bløtvevet må tilpasse seg det nye ansiktsskjelettet. Nummenhet i etterkant er vanlig, men stort sett forbigående.

 

Mvh

Oralkirurg

Anonymous poster hash: a2ef3...552

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen. Det er en stund siden jeg hadde dette med kjeveoperasjon i tankene, men nå kan jeg si at jeg nylig var innom en lokal kjeveortoped for ny konsultasjon.

Den kjeveortopeden som jeg gikk til var samme person som jeg var hos for en del år siden, da jeg ble henvist til Bergen og senere avvist derifra av en spesialist når det kom til operasjon. Jeg bestilte denne nye timen for konsultasjon for å vite mer om mine muligheter nå fremover.

Jeg ble denne gangen anbefalt tannregulering, for det var litt sånn 50/50 om det åpne bittet mitt kunne lukkes helt kun ved hjelp av tannregulering. Hvis ikke dette kunne lukkes helt med kun regulering, så ble jeg nærmest lovet at med litt godsnakking til kjevekirurg i Bergen fra kjeveortopeden, så kunne resten fikses med et kirurgisk inngrep.

Jeg er derimot kun interessert i operasjon, fordi som jeg ble fortalt (som jeg også ble fortalt tidligere) av kjeveortoped så har ansiktet mitt vokset litt mer nedover enn forover, og dette kan kun rettes helt med kirurgi. Selve tannreguleringen klarer ikke å rette selve kjevestrukturen på samme måte som med operasjon.

Hvis jeg hadde gått for å gå 2 år med tannregulering som kjeveortopeden nå anbefalte meg, og at dette viste seg å ikke fungere til å lukke igjen mitt åpne bitt helt, så kunne en kirurg i tillegg til å lukke igjen bittet mitt faktisk rotere kjevene mine i rett retning slik at ansikt-strukturen min ble bedre i henhold til enda bedre luftveier og målsettinger for optimal kjevestruktur.

Kjeveortopeden ble veldig skeptisk da jeg nevnte muligheten for å gjøre dette utenlands med egne penger, for vi hadde "den beste kompetansen" i Norge. Hva er vitsen med den beste kompetansen i Norge hvis jeg ikke får mulighet til å bruke denne muligheten? Det er vel de mest kritiske tilfellene som blir rettet opp i Bergen tenker jeg, og jeg er som sagt i grenseland.

Tannregulering kan muligens fikse mesteparten av tannstillingen min, men hvis feilene med tannstillingen min er fordi kjevene mine ikke er i rett posisjon, så er det i mine øyne like så greit å fikse selve kjevene og heller så regulere tennene etter at kjevene har blitt rettet opp i.

Jeg har derimot vært litt i dialog med en bedrift som driver med tannreiser i utlandet, Kreativ Dental. Kreativ Dental driver ikke med reiser i utlandet for kjeveoperasjon, men de er i gang med å starte en ny avdeling som heter Kreativ Surgery som er ment for akkurat dette. På grunn av covid-19 så ble hele verden satt litt på vent, men jeg ble fortalt at det er godt mulig at de starter opp virksomheten sin litt over et år frem i tid.

Når Kreativ Surgery eventuelt starter opp så høres dette i og for seg ut som en trygghet med en mellommann inn i bildet med tanke på lover, regler og sikkerheten rundt dette. Et kirurgisk inngrep høres best ut å ta innenlands, for som nevnt tidligere her i tråden så er MSRA en skummel ting som jeg helst vil slippe å bekymre meg for.

Skal jeg få godkjent operasjon innenlands må nok jeg bytte kjeveortoped og prøve på nytt og spør om å få en "second opinion" fra en spesialist som ikke holder til i avdelingen i Bergen. Det virket som kjeveortopeden som jeg har gått til kun anbefaler Bergen, så det ser ikke ut til at jeg kommer videre der.

Lenke til kommentar

Uten å kjenne til alle detaljene håper jeg du får en 2nd opinion i norge slik at du slipper å betale i utlandet. Hvis d r 50/50 som du sier r d jo et grunnlag for op. Uten at jeg mener kjeveop er best for deg, så gjennomgikk jeg dette når 21 pga heftig underbitt uten effekt fra regulering gjennom ungdom og videregående. Veldig glad at dette ble gjort da som du sier endrer de ansiktsstruktueren i noe grad slik at alt ser mer estetisk pent ut.

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Når jeg hører om en bedrift som skal drive med seriøs helsehjelp, som heter "Kreativ Surgery - Kreative Dental", da blir jeg kreativt paranoid.

Oly skrev (3 timer siden):

må nok jeg bytte kjeveortoped og prøve på nytt og spør om å få en "second opinion" fra en spesialist som ikke holder til i avdelingen i Bergen.

Prøv det først. Jeg vil på det sterkeste råde deg til å uttømme dine muligheter her i Norge.
 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Disclaimer: Jeg er norsk representant for Kreativ Dental og Kreativ Surgery, klinikken trådstarter nevner i dette innlegget:

 

Skandinav skrev (På 9.6.2022 den 19.03):

Når jeg hører om en bedrift som skal drive med seriøs helsehjelp, som heter "Kreativ Surgery - Kreative Dental", da blir jeg kreativt paranoid.

 

Det er ikke første gang jeg hører den vitsen, men jeg anbefaler å ikke skue hunden på hårene. Kreativ Dental er en seriøs og veldrevet klinikk som i løpet av de siste 25 årene har behandlet over 20000 nordmenn og et sekssifret antall pasienter fra hele Europa. Det skjer ikke med mindre både kvaliteten på det som leveres og integriteten til klinikken er 100%.

Kreativ Surgery er altså en nybygd klinikk (ferdig rett før pandemien kom) hvor vi vil tilby flere forskjellige typer operasjoner. En del av disse vil være relatert til tannbehandling, spesielt bentransplantasjon for de pasientene som har for lite kjeveben til å kunne få tannimplantater og nye faste tenner oppå disse. Men vi vil også tilby andre operasjoner, hovedsakelig dagkirurgi innenfor f.eks gastroenterologi, ortopedi, proktologi, karkirurgi og maxillofacial kirurgi (som er feltet trådstarter sin operasjon kommer inn under).

Mange av disse operasjonene vil kunne dekkes av Helfo, men det må, slik jeg forstår det og andre har nevnt tidligere i tråden, godkjennes på forhånd.

Gjest a2ef3...552 skrev (På 9.4.2022 den 20.27):

Jeg ville overhodet ikke forsøkt å få dette gjort i utlandet da det krever særdeles mye oppfølging. Spesielt samarbeidet mellom kjeveortoped og kirurg er viktig, og det at disse kan kommunisere enkelt er viktig. Ofte må tennene finjusteres i etterkant, og da er kommunikasjonen med kjeveortoped og kirurg essensielt.

Kreativ Surgery og Kreativ Dental vil fungere sømløst i denne fasen. De har erfarne kjeveortopeder, kirurger, protetikere og spesialister i alle andre fagfelt. Jeg tror det vil være veldig, veldig vanskelig å finne tilsvarende kompetanse, særlig samlet så nært, i Norge.

Gjest a2ef3...552 skrev (På 9.4.2022 den 20.27):

I tillegg er det jo slik at alvorlige bittavvik i Norge er nesten gratis for pasientene. Man betaler kun minimalt for reguleringen, og ingenting for kjeveoperasjonene (trekking av visdomstenner i forkant kan koste litt).

Det vil være gratis/nesten gratis i EU/EØS, også hos oss i Budapest. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Gjest a2ef3...552 skrev (På 9.4.2022 den 20.27):

Generelt kan man vel si at de i Bergen er ganske "konservative" når det gjelder hvem som får ortognatisk kirurgi, så et avslag derfra er ikke umiddelbart et avslag fra et annet sted.

Second opinion er alltid en bra ting. Men ellers synes jeg dette peker på et av problemene i Norge: Avhengig av hvor man bor kan man bli nektet det en annen fagperson (og en selv!) anser for nødvendig behandling.

Budeia skrev (På 6.4.2022 den 14.27):
Milhouse85 skrev (På 6.4.2022 den 13.00):

Men man bør være kritisk til slike "tabloide" video-bloggere.

 

Milhouse85 skrev (På 6.4.2022 den 13.00):

Hør på fagfolk! Ikke influsensere/youtubere/bloggere. 

 

Jeg er enig i mye av det Milhouse85 skriver i denne tråden.

Noe av det viktigste man kan gjøre er å sette seg inn i hva operasjonen man skal ha faktisk innebærer. Dette har åpenbart trådstarter gjort. Men, jeg ser ganske ofte folk som virker aktivt uinteresserte i egen (tann)helse. Ofte ender de opp med dårlige eller alt for dyre løsninger, for de velger enten det som er billigst eller mest lettvint (første og beste tannlege hjemme i Norge).

Skandinav skrev (På 9.6.2022 den 19.03):
Oly skrev (På 9.6.2022 den 15.48):

må nok jeg bytte kjeveortoped og prøve på nytt og spør om å få en "second opinion" fra en spesialist som ikke holder til i avdelingen i Bergen.

Prøv det først. Jeg vil på det sterkeste råde deg til å uttømme dine muligheter her i Norge.

Utfordringen for de fleste er å finne informasjon om de gode løsningene i utlandet.For det finnes både bra og dårlige ting i utlandet, akkurat som det gjør det i Norge.

Jeg setter dette på spissen, men jeg anbefaler folk å dra nisselua opp fra øynene. Det stemmer ikke, på noen måte, at det kun er ola-dunk som kan behandle ola-dunk. Den "beste kompetansen" er ikke i Norge, to streker under svaret. Det finnes flinke fagfolk i alle land.

Forskjellen er at i Norge risikerer man å betale dyrt for noen som ikke er spesielt flinke, men i utlandet kan man få noen som er fantastisk dyktige for en mye lavere pris.

Igjen, satt på spissen: Hvis du trenger hjertekirurgi, ønsker du at kirurgen skal være han trivelige fyren på sykehuset i nærmeste by fra der du bor eller ønsker du at kirurgen skal være en anerkjent spesialist med flere tiårs erfaring og en feilrate nær null?

Milhouse85 skrev (På 3.4.2022 den 0.16):

Så lenge du holder til deg til en seriøs klinikk i utlandet - som gjerne har erfaring med å ta i mot utenlandske pasienter. Skal du være i trygge hender. Du er beskyttet med det europeiske helsekortet. Det er ikke slik at Norge har "verdens beste helsetjeneste" som mange liker å tro. Den største utfordringen er gjerne språket. Kombinert med litt kulturforskjeller dersom man ikke er så reisevant. 

Om man skal ta med seg bare ett poeng fra denne tråden så tror jeg kanskje dette er det viktigste.

Dersom man velger en seriøs klinikk som har behandlet utenlandske pasienter i mange år, så har de den erfaringen som trengs, i alle ledd. De vet hvordan man skal behandle pasienter, både med tanke på service og rent faglig. De har fokus i alle ledd på smittebegrensning, de har avtaler med sykehus i nærheten om noe skulle gå galt, de har norske tolker og kontaktpersoner som kan hjelpe til med alt det praktiske, både før, under og etter behandlingen.

For noen uker siden hadde Kreativ Dental en norsk pasient som fikk slag mens han var i Budapest. Vi fikk pasienten til sykehus raskt, vi varslet familie, den ene av våre norske tolker ble med pasienten til sykehuset og hjalp til med forskjellige praktiske ting. Når det ble klart at pasienten måtte hjem til Norge så kom tannlegen til sykehuset for å gjøre ferdig den delen av behandlingen som var nødvendig for at det skulle være forsvarlig å reise hjem. Det skulle jeg likt å sett en mindre klinikk gjøre, eller en norsk tannlege for den saks skyld.

Endret av bjornkd
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (På 9.6.2022 den 19.03):

Når jeg hører om en bedrift som skal drive med seriøs helsehjelp, som heter "Kreativ Surgery - Kreative Dental", da blir jeg kreativt paranoid.

Prøv det først. Jeg vil på det sterkeste råde deg til å uttømme dine muligheter her i Norge.
 

Helt enig.

Har testet ut tannimplantat/beinoppbygging Norge og i øst-europa. Prisene er svært forskjellige, men kvaliteten kan heller ikke sammenlignes. Her hjemme blir man fulgt opp i nærmere ett år. Der borte lover de vellykkede resultater etter få dager…

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 minutt siden):

Helt enig.

Har testet ut tannimplantat/beinoppbygging Norge og i øst-europa. Prisene er svært forskjellige, men kvaliteten kan heller ikke sammenlignes. Her hjemme blir man fulgt opp i nærmere ett år. Der borte lover de vellykkede resultater etter få dager…

Disclaimer: Jeg er norsk representant for Kreativ Dental og Kreativ Surgery, klinikken trådstarter nevnte tidligere i tråden.

"Der borte". Det var litt vagt. Kan du være mer spesifikk? Man kan ikke dra alle sauer over samme sko.

Men.. jeg skjønner hva du mener. Jeg må ofte svare på spørsmål som "ja, men den andre klinikken jeg snakket med sa at jeg kan få nye faste tenner på dagen! hvorfor gjør ikke dere det??"

Da må jeg svare at det dessverre er noen som vil ha pengene dine raskt og ikke bryr seg så mye om langtidsprognosene dine. Det finnes forskjellige eksperimentelle løsninger og noen vil hevde at de har gode resultater med det. Kreativ Dental tar ikke snarveier når det kommer til helingstiden, selv om vi mister noen kunder på det. Men, det er også grunnen til at de har livstidsgaranti på implantater og opp til 6 års garanti på porselenskroner og broer. Kjevebenet må få tid til å gro skikkelig fast rundt implantatet. Gjør det det, og renholdet er bra, så er det veldig sjelden at man får problemer med implantater.

Noen av disse pasientene hører jeg aldri fra igjen, og det er faktisk ganske leit. Jeg har flere ganger snakket med folk som åpenbart har blitt lurt / løyet til. Da ber jeg dem innstendig om å dobbeltsjekke at de har forstått det riktig, ber dem få skriftlige garantier fra den klinikken de har snakket med, osv. Men, mange ser seg blinde på lav pris og rask behandling og da nytter det ikke.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...