Gå til innhold

Hvorfor er du kunde hos Norges verst omtalte bank? (DNB)


Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Jeg er så vant til nettbanken deres. Var en liten periode innom Storebrand, men synes det ble fryktelig uoversiktlig å styre på med fond osv. Savnet den gamle oversikten til DNB så mye at jeg bare måtte tilbake igjen..

Jeg gikk også fra DNB til Storebrand. Nettbanken til Storebrand var (er?) ikke i nærheten av nettbanken til DNB, rett og slett håpløst kronglete selv etter en oppdatering de skrøt så mye av.

Ettersom det var en grunn til at jeg gikk fra DNB, så ble det da Sbanken, og de har en enda bedre nettbank og spesielt mobilbank enn DNB. Også ble de kjøpt opp av DNB. Men forhåpentligvis forblir de til en viss grad en egen bank, for jeg har vært veldig fornøyd med de.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklageligvis skal SBanken over på banklisensen til DnB så det blir nok betydelig mer teknisk trøbbel da om planen er å konsolidere det tekniske. Håper virkelig ikke at dette kommer til å skje, da jeg er vant til at ting fungerer når jeg trenger det.

Enn så lenge har det gått bra i alle fall. Håper det fortsetter, så skal også jeg "fortsette" som "DnB-kunde".

Hvis DnB gjør for mye tull nå så kommer de til å miste en haug med SBanken-kunder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Hvis DnB gjør for mye tull nå så kommer de til å miste en haug med SBanken-kunder.

Når kjøpet av Sbanken gikk igjennom for DNB tenkte jeg at nå bytter jeg bank. Men jeg har moderert meg og skal gi de en sjanse så lenge de så langt som mulig fortsetter som en egen bank. Men hvis de begynner å bevege seg mot DNB i priser/vilkår/stabilitet, eller enda verre slås sammen med DNB til én bank, så er jeg borte. Selv om det er mye jobb.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (20 timer siden):

Hvis DnB gjør for mye tull nå så kommer de til å miste en haug med SBanken-kunder.

https://shifter.no/nyheter/kundestorm-ble-laber-bris-sbanken-har-flere-kunder-na-enn-for-fusjonen/270375

Nja, vet ikke helt jeg. Det såkalte "kundeopprøret" blant SBanken-kunder ble ikke helt som de forventet tror jeg. Sbankens kundemasse økte etter at oppkjøpet ble annonsert. Men man fikk inntrykk av det stikk motsatte; at kundene rømte i hopetall. 

Dette er vel også et tydelig eksempel på at det man leser om i sosiale medier ofte ikke har rot i virkeligheten.

Personlig tror jeg de aller fleste har et likegyldig forhold til banken sin, enten det er DNB, SBanken, Nordea, SB1, etc. Så lenge man har tilgang til pengene sine så er det liksom det viktigste. Den lille gruppen som elsker SBanken og hater DNB ble veldig synlig, men var også veldig liten ser det ut som.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

https://shifter.no/nyheter/kundestorm-ble-laber-bris-sbanken-har-flere-kunder-na-enn-for-fusjonen/270375

Nja, vet ikke helt jeg. Det såkalte "kundeopprøret" blant SBanken-kunder ble ikke helt som de forventet tror jeg. Sbankens kundemasse økte etter at oppkjøpet ble annonsert. Men man fikk inntrykk av det stikk motsatte; at kundene rømte i hopetall.

"Kundeopprøret" har jeg som følelse av oppsto på bakgrunn av en del ubekreftede påstander om at DNB skulle legge ned Sbanken når oppkjøpet var ferdig, og tvangsflytte alle til DNB. Eller at vilkår og priser skulle harmoniseres med DNB sine. Så langt har ikke så mange flyktet fra Sbanken da det ikke har skjedd (enda). Men hvis det skjer, tror jeg det er mange som velger en annen bank.

Sbankens kunder er generelt sett yngre enn DNB sine kunder, og har av den grunn nok teknisk forståelse til å lett bytte bank på nett, samt godta at banken ikke har fysiske lokaler. I tillegg er mange av Sbankens kunder veldig opptatte av å ha kundeforhold til en god bank med gode priser og vilkår; det er jo nettopp derfor de har havnet hos Sbanken.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (20 minutter siden):

"Kundeopprøret" har jeg som følelse av oppsto på bakgrunn av en del ubekreftede påstander om at DNB skulle legge ned Sbanken når oppkjøpet var ferdig, og tvangsflytte alle til DNB. Eller at vilkår og priser skulle harmoniseres med DNB sine. Så langt har ikke så mange flyktet fra Sbanken da det ikke har skjedd (enda). Men hvis det skjer, tror jeg det er mange som velger en annen bank.

Sbankens kunder er generelt sett yngre enn DNB sine kunder, og har av den grunn nok teknisk forståelse til å lett bytte bank på nett, samt godta at banken ikke har fysiske lokaler. I tillegg er mange av Sbankens kunder veldig opptatte av å ha kundeforhold til en god bank med gode priser og vilkår; det er jo nettopp derfor de har havnet hos Sbanken.

Så spør det om de yngre bryr seg noe særlig om bankens etiske profil. Tror mange i dag gir blanke faen i etikk og moral i en bank. Det er jo til en viss grad tøft å pisse og tråkke på andre for å oppnå vinning i dag. Så DNB kan derfor oppleves kul av de yngre. 

Tror mye har endret seg siden Sbanken  oppstod. 

Nå er vel mye av kundegruppen til Sbanken i 40-50 årene? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mange dårlige erfaringer med DNB, men kunne tenkt meg at de automatisk satte ned renta  etter hvert som lånet ble betalt ned. Men, man må stå på litt selv.

 

Det er egentlig flere grunner til at jeg fortsatt er DNB- kunde, noe skyldes at de var veldig behjelpelige med ting da min mor ble syk og jeg måtte ta over den økonomiske styringa hennes, senere kjapp hjelp på andre måter som gjaldt min mors økonomi (på mange måter kan det kan være en fordel å ha en dnb-filial i nærheten). 

Opplevde også at DNB var mer opptatt av å hjelpe da jeg skulle ha boliglån, fikk en skikkelig "bankmann" av den gamle skolen som rådgiver og merka at dette var en proff som brant for bankfaget og ville hjelpe kundene. 

Fikk høyere boliglån i DNB enn hos de andre bankene og fikk beholde en del av egenkapitalen i tilfelle det var ting jeg ville fikse når jeg flytta inn, og rådgiveren var mer opptatt av å se på forbruksmønsteret mitt og spareviljen enn å følge Sifo-budsjettet slavisk, og jeg har alltid hatt god betalingshistorikk (mens andre lånekunder klager over dårlig råd, ber om avdragsfrihet, osv., så betaler jeg utgiftene mine uten problemer og legger av penger til sparing/bufferkonto hver måned).

Jeg fikk avslag på boliglånet jeg håpa på å få i flere banker (type svar på lånesøknaden etter 10 minutter), og da jeg ringte opp et par av dem og ba om forklaring, så opplevde jeg at de ikke tok med hele egenkapitalen min og at de i tillegg var slavisk opptatt av SIFO-budsjettet og dermed avslo boligsøknadene uten å ville høre mer. Noen banker har jeg satt på boikottlista mi av den grunn 🙂 DNB- rådgiveren tok med alt i vurderingene og det gjorde at jeg slapp å kjøpe en gammel kjip leilighet eller et oppussingsobjekt da jeg fikk lånet. Jeg satte pris på den individuelle behandlingen jeg fikk.

Da jeg skulle bekrefte identiteten min via nettbsnken, så fikk jeg bare feilmeldinger som gjorde at det ikke var mulig å få gjort det, så jeg belaga meg på å stå i lang kø da jeg troppa opp i dnb-filialen, men de hadde satt inn såpass mange ekstrafolk at det gikk unna.

Jeg har altså ikke de verste erfaringene med DNB, og jeg liker nettbanken dems. Kommer lett til et menneske når jeg ber chattroboten sette meg over til kundeservice. 

Ja,  kanskje må jeg argumentere litt for å få lavere rente, men samtidig tror jeg de vil beholde en solid kunde.

Hadde også en nabo som fikk boliglån via DNB der andre banker hadde avslått søknaden, og hu betalte like mye i boligutgifter som hun hadde betalt i leie av bolig. Nok en gang var det individuell behandling som hjalp henne med å bli boligeier, og da hu et par år senere arva penger og kunne betale en del ekstra på lånet og fikse litt på boligen, så beholdt hun DNB fordi hun hadde fått så god hjelp med å få et boliglån hun i utgangspunktet ikke hadde problemer med å betale.

Når mange kårer DNB til verste bank, så bør det ligge gode vurderinger til grunn. 

Jeg søkte på lån hos Himla banktjenester for moro skyld for litt siden, og jeg fikk avslag nesten rett etter at jeg sendte søknaden, og jeg er ikke den eneste som har fått det og mrd brgrunnelse at jeg ikke vil klare å betale på boliglånet mitt 😁 Jeg sparer 3000-4000 kr. fast hver mnd (og kan kutte mye i forbruk hvis jeg vil),har belåningsgrad på boligen på 56% (ingen forbrukslån e.l.), har 79 poeng av 100 på kredittskåren, så sitter det et villt fremmed menneske bak en pc og hevder at jeg ikke vil klare å betale utgiftene mine !

Jeg klarer ikke annet enn å le av det, og jeg ga en skriftlig beskjed til Himla banktjenester (som eies av Fana sparebank) om at hvis jeg hørte noe fra Fana Sparebank og fikk tilbud om boliglån til høyere rente, så kom de til å få et svar de ikke glemmer.

Jeg vet hva jeg er god for og jeg har alltid vært opptatt av å ha orden i økonomien min, så når jeg fortsatt har DNB, så har det litt med at jeg har gode erfaringer med dem, aldri har blitt dynga ned med tilbud om forbrukslån (som jeg ble plaga med etter at det ble oppretta depositumskonto  i en sparebank pga. et leieforhold for en del år siden), og jeg får jevnlig gode kampanjetilbud hos f.eks. Power ved bruk av Mastercardkortet (jeg trenger ikke lån e.l.) der jeg får 20% på omtrent alt (unntatt abonnementsvarer).

Mange liker å ha et hatforhold til noe/noen, mange hater f.eks  Elkjøp, men Elkjøp-avdelingen der jeg bor er glimrende på kundeservice, har eget verksted og fikser opp i mobiltrøbbel, osv. i løpet av kort tid, og jeg får god tid til å se litt uten å ha noen i hæla som prøver å prakke noe på meg. Det er i tillegg en stor, fin, ryddig, oversiktlig butikk med kunnskapsrike ansatte (ut i fra det jeg har opplevd når det gjelder pc, mobil, osv.).

Jeg tror det er viktig å erfare litt selv og finne ut hva man legger vekt på (det gjelder også matbutikker, som er i vinden nå for tiden, der tilsynelatende "alle" handler på Kiwi og blir litt lurt av reklamekampanjene dems).Jeg velger de butikkene og tjenestene som passer meg, så får andre velge det de ønsker.

 

 

Endret av Gufi
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Kajac said:

Sbankens kundemasse økte etter at oppkjøpet ble annonsert. Men man fikk inntrykk av det stikk motsatte; at kundene rømte i hopetall.

Rømme hvor?

Akkurat nå når boligrenta er i vekst, kan man spare titalls tusen på å gå til Sbanken. Jeg vurderer selv å flytte lånet dit nå, men har holdt igjen fordi min bedre halvdel ikke er kunde der. Så lenge Sbanken (fortsatt) har så mye bedre vilkår enn de store bankene, vil de fortsatt være attraktive. De kommer til å vokse.

Det er uavhengig av at de som var kunder fra Sbanken fra før av er dypt urolige over å miste denne fordelen. Den mest upopulære banken har kjøpt opp den mest populære banken i stedet for å gjøre seg mer populær. Det er lønnsomt. Og det gir mørke framtidsbilder.

Men hvor mye jeg enn ser på kundetilfredshet så ser jeg ikke noen andre som er like attraktive som Sbanken. Nybygger kan kanskje matche prisene akkurat nå, men ikke tilfredsheten. Balder hadde ikke engang nettbank sist jeg sjekka. Og de populære bankene er små sparebanker med lokal tilhørighet. Sparebanken i vårt område er til og med desidert mer upopulær enn DNB på én liste.

Jeg og min kone er begge kunder i monsteret DNB og i ferd med å bli kunder i monsteret Nordea via Nordea Direct. Vi har aldri meldt oss som kunder i noen av disse bankene. Og det er en ganske vanlig historie. Bank i Norge handler om konsolidering, ikke  konkurranse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (6 timer siden):

Rømme hvor?

Akkurat nå når boligrenta er i vekst, kan man spare titalls tusen på å gå til Sbanken. Jeg vurderer selv å flytte lånet dit nå, men har holdt igjen fordi min bedre halvdel ikke er kunde der. Så lenge Sbanken (fortsatt) har så mye bedre vilkår enn de store bankene, vil de fortsatt være attraktive. De kommer til å vokse.

Det er uavhengig av at de som var kunder fra Sbanken fra før av er dypt urolige over å miste denne fordelen. Den mest upopulære banken har kjøpt opp den mest populære banken i stedet for å gjøre seg mer populær. Det er lønnsomt. Og det gir mørke framtidsbilder.

Men hvor mye jeg enn ser på kundetilfredshet så ser jeg ikke noen andre som er like attraktive som Sbanken. Nybygger kan kanskje matche prisene akkurat nå, men ikke tilfredsheten. Balder hadde ikke engang nettbank sist jeg sjekka. Og de populære bankene er små sparebanker med lokal tilhørighet. Sparebanken i vårt område er til og med desidert mer upopulær enn DNB på én liste.

Jeg og min kone er begge kunder i monsteret DNB og i ferd med å bli kunder i monsteret Nordea via Nordea Direct. Vi har aldri meldt oss som kunder i noen av disse bankene. Og det er en ganske vanlig historie. Bank i Norge handler om konsolidering, ikke  konkurranse.

I norge er det over 140 banker. Jeg er sikker på noen av dem kan tilfredstille selv en Sbanken-kunde.

Lenke til kommentar

Vokste opp med Sparebanken Møre som ikke gadd få ut fingeren og lage mobilbank, så jeg skifta til Skandiabanken (som den het på den tid), men der var nettbanken så elendig at jeg prøvde DNB som hadde god nettbank og levelig mobilbank (som er blitt bedre, men ikke akkurat perfekt siden mye av funksjonene fortsatt er i en webversjon av den gamle mobilbanken). Boliglån er uansett i SPK, og sparing er i fond hos DNB, så den lille kostnaden årlig av debetkortet skal jeg heller betale til DNB "selv om de er dårligst".

Endret av ali q
Lenke til kommentar

Overraskende at opprøret mot sbanken/dnb feis så til de grader ut. Er kanskje sånn som det ofte er at noen få er veldig høylydte og samtidig veldig lite representative. Jeg skjønte aldri hvorfor en rasjonell kunde skulle bry seg hvem som eier hva, så lenge betingelsene forble de samme. Det er så enkelt å bytte bank og å fordele funksjoner utover de bankene som er best på de enkelte tingene at det gir lite mening å legge enkeltbanker for hat. Jeg har lønnskonto og debetkort og betaler regninger og omfordeler penger fra DNB. Nettbanken er funksjonell og jeg har aldri opplevd stabilitetsproblemer. Resten er plassert hos andre banker som er best på andre ting.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei, hvem gidder vel bytte bank. Kanskje noe man skulle gjort litt oftere. Men betingelsene er på ingen måte de samme. Denne lille godbiten oppdaget jeg i innboksen min i Nordea Direct i dag: 

Quote

Endring i renten på kredittkort

(...)
Endring
Renten endres fra 16,25 prosent p.a. til 20,85 prosent p.a.

Dette er bare ett av stegene på veien fra Gjensidige Bank ble spist opp til at kundene der finner seg i en bunnsjikt-bank (Nordea er nest minst populær på kundetilfredshetsmålingen etter DnB). Og det er naturligvis det samme som Sbanken-kundene regner med vil skje over tid. Men ikke sånn helt med en gang. Før det skal det være en periode der Sbanken slutter å utfordre moderselskapet på produkt eller pris.

Dette er også hvordan jeg endte opp i DnB. Det skjedde faktisk min bedre halvdel to ganger. Begge hennes banker ble spist opp av DnB. 

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 timer siden):

Nei, hvem gidder vel bytte bank. Kanskje noe man skulle gjort litt oftere.

Jeg bytter bank når jeg finner noe som er bedre for mitt behov. Det virker som om de fleste Sbanken-fanbois mener at dette er banken som passer best for alle, men det er kanskje ikke tilfelle? Sbanken er for enkle kunder som har enkle behov (de er det mange av), men andre banker passer for mange andre. Selv bruker jeg mange banker, og plukker ut de som gir meg best vilkår for det som betyr mest for meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 4/3/2022 at 11:45 AM, Theo343 said:

Jeg har også kundeforhold i andre banker og synes jeg opplever like ofte renteendringer der som i DNB.

Jepp, det er sånn. Men det er «inn» å hate på de store. Hate Telenor, hate DNB, hate hate hate! Tipper mange som kommenterer inne her ikke har noe personlig forhold til DNB, men liker bare å klage og sutre…

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, trikola said:

Så ditt syn er basert på tipping. Greit.

Da hadde vi ikke noe mer å si nei? lol.

Eller for å si det sånn. Du var ikke interessert i å diskutere med noen som ikke var enig med deg.

Prøvde kjapt å se hvor kundebarometeret fikk dataet sitt fra og hvordan de spesifikt innhenter det. Fant ikke ut av det.

Mye av «hatet» som jeg nevnte tidligere kommer ofte av personers behov for å rettferdiggjøre et valg de har tatt. Ofte så roter dette i følelser, etikk, trygghet osv… Har man også gått inn med en forutinntatthet om at foreksempel DNB har dårlig kundeservice, har dårlige tjenester, har ustabile tjenester, så vil man ofte finne det man leter etter. Man blir kanskje litt blind ovenfor sitt eget valg (dvs hvilken bank, mobiloperatør etc man har valgt.) Da vil man se kun det negative hos «fienden» (valget man ikke tok) og «det beste» (valget man faktisk tok). Igjen. Rettferdiggjøring av egne valg og conformation biased, samt følelser, blir en eksplosiv mix.

Nå skal det sies, at ingen er perfekte. Tviler ikke på at DNB kan ha dårlig kundeservice, tjenester etc. Men tviler heller ikke på at andre «bedre» banker heller ikke er perfekte (tilbake til forutinntatthet og biase).

Tenker man må være litt mer nyansert en: «DNB dårlig» og «Sbanken best»

For orden skyld. Har kundeforhold på tvers av flere banker…

Endret av kUaMooMoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...