Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mange oljer på en bil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, sedsberg said:

Men disse er vel som regel "vedlikeholdsfrie"? Som moderne girkasser?

Hm.. siste bilene mine har vært CR-V, Forester og RAV4. Sistnevnte er den som er mest "vedlikeholdsfri" siden det er vanlig GL-5 girolje på alle tre, men skal fremdeles byttes hvert 5. år eller noe sånt på alle tre "kassene".

Honda sitt system skal ha ny diffolje annehvert år (en egen olje, ATF-lignende stoff, men ikke helt). Subaru'en skulle også ha GL-5 girolje hver 100'/5 år på diff og girkasse.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Storm_1 said:
Retting: skrev feil på antall oljer jeg telte til.
 
Motor olje
Kjølevæske
Gir olje
Bremsevæske 
Differensial olje
Servo olje
Clutch olje
 
Det er alle vel? 🤪
Noen vet om hvor ofte de skal byttes / etterfylles.

Det varierer, som du kanskje har sett. Skal stå i serviceheftet eller manualen til bilen.

Clutch og brems bruker ofte samme væske. 2 år er typisk intervall.

Kjølevæske er ikke en olje og intervallet varierer her også. Ofte fra 5 år og til aldri. Ofte 2 år på skikkelig gamle biler.

Motorolje er typisk 15.000km/1 år til 30.000km/2 år.

 

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Antirustbehandling. Tectyl er et petroleumsprodukt men det er tykt og klebrig. Noen spruter tynnere olje under bilen som må gjøres mye oftere enn med Tectyl.

- Låsolje.

- Mange punkter som skal smøres med fett som er et petroleumsprodukt. Hengsler, trekkrok, alle steder hvor metall er i bevegelse mot metall.

- Hjullagerfett.

- På Teknisk museum finner du kanskje en bil som bruker lampeolje.

- Olje til den hemmelige beholderen du bruker til å spraye veien (riste av deg kappkjørere eller UP).

 

 

Edit

- Ikke vanlig å kalle dieseltanken en oljetank, men det kalles diesolje. Hvis du kjører på frityrolje (mulig!) er det i hvertfall en oljetank.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
2 hours ago, sedsberg said:

Løses ved å kjøpe Audi eller BMW.

Jeg har (hatt) flere Audi og BMW, og på mine eksemplarer har blinklysoljen gjort jobben som den skal. Ser det er mange eiere av disse bilmerkene som er sløve med etterfylling, men dette gjelder flere merker. Spesielt har jeg merket meg Hyundai og Mazda, men også mange Toyota. På sistnevnte merke, av nyere modeller, virker det som om tåkelysene er koblet sammen med tenningen, da de alltid er på sammen med nærlys.

Lenke til kommentar
Helm skrev (1 minutt siden):

Jeg var ikke i tvil om at blinklysolje var et innslag av humor men nå begynner det å høre seriøst ut. Ser ut som at det faktist er en ting. Hva f...?

 

Jaja, velkommen til den useriø…. Vent litt nå, vi er seriøse vi….☠️

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...