Gå til innhold

IPv6 fra billigoperatør?


Anbefalte innlegg

Jeg byttet nylig fra telia til chilimobil på mitt privat abb siden jeg da fikk "fri bruk" istedet for 6 gb mnd for 50kr mer i mnd. 

Men med en fiberleverandør som har cgnat på ipv4 har jeg blitt avhengig av å ha tilgang til ipv6. 

Jeg får ikke ipv6 fra chilimobil i dag. Jeg spurte kundeservice, men svaret var at det ikke var noe de kom til å prioritere i fremtiden. 

Jeg har dual sim på min Huawei P20 pro med telenor bedrift, så jeg har mulighet til å bytte ved behov, men jeg vil helst også ha mulighet for ipv6 på privat abb. 

Er det en annen leverandør som har "fri bruk" til samme pris som tilbyr ipv6? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rydin skrev (42 minutter siden):

Chilimobil har "fri bruk" til 349/mnd, tilsvarende hos happybytes koster 398/mnd

Hvis du har fri data standard som koster 349 i mnd hos chili mobil?  da er ikke d tilsvarende happybytes sin på 398.-  

Chilimobil 10mbit/s hastighet 

Happybites opptil 300mbit/s

 

Endret av bbios
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Rydin said:

Ok, da får jeg bare bytte til telenor sim de gangene jeg har behov for ipv6, og håpe at chilimobil støtter ipv6 en gang i fremtiden. 

Jeg ble litt nysgjerrig og må bare spørre.  Hvilke krav stiller du til kommunikasjonen og løsningene dine som gjør at du helst vil bruke IPv6 fremfor IPv4?

 

Lenke til kommentar
Øystein H skrev (11 timer siden):

Jeg ble litt nysgjerrig og må bare spørre.  Hvilke krav stiller du til kommunikasjonen og løsningene dine som gjør at du helst vil bruke IPv6 fremfor IPv4?

 

ISP bruker cgnat på ipv4 som gjør det vanskelig men ikke umulig å få kontakt fra utsiden. Enhetene hjemme får ipv6-adresse som gjør det lett å få kontakt fra utsiden hvis jeg er på et nettverk der jeg får ipv6-adresse. 

Siden det ser ut som ipv6 må bli mer brukt i fremtiden ville jeg se om det dekket mitt behov. 

Jeg er bare litt skuffet over at chilimobil ikke støtter ipv6. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var ikke klar over at cgnat var navnet, men jeg har akkurat det samme "problemet" med ICE fri data. (10 MB/S og NAT delt med mange andre.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Det slår meg for første gang at det sannsynligvis er mulig å komme forbi cgnat problemet hos ICE hvis man aktivt velger Netcom som accesspunkt og bruker av den begrensede datakvoten.

Litt "off topic", men syntes at dette med "Carier Grade NAT" var/er ganske interessant. Har lagt merke til begrensningen men kjente ikke til navnet på teknologien.

Lenke til kommentar
6 hours ago, arne22 said:

Det slår meg for første gang at det sannsynligvis er mulig å komme forbi cgnat problemet hos ICE hvis man aktivt velger Netcom som accesspunkt og bruker av den begrensede datakvoten.

Uten å ha testet så kan jeg vel bare si at det sannsynligvis ikke er mulig. 

Mens du er tilkoblet Telia så vil du fortsatt ha Ice IP4/IP6. 

I utgangspunktet ikke så stort problem med CGN da det er tilgang til IP6 Internett. (noe Telia sine kunder så langt aldri har hatt :D) 

Endret av Janvik
Lenke til kommentar
1 hour ago, Janvik said:

Mens du er tilkoblet Telia så vil du fortsatt ha Ice IP4/IP6. 

Nei, har testet, og det er jeg ganske sikker på ikke stemmer. Vil imidlertid lage en litt bedre test ved tid og anledning og komme med en litt mer eksakt tilbakemelding.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
2 hours ago, arne22 said:

Nei, har testet, og det er jeg ganske sikker på ikke stemmer. Vil imidlertid lage en litt bedre test ved tid og anledning og komme med en litt mer eksakt tilbakemelding.

Du rører ikke Telia sin core uansett hvordan du tukler med APN som Ice-kunde. 

(også derfor du fortsatt er Norsk og får høyere latens når du roamer på utenlandsk mobilnett) 

received_2475366049264380.thumb.jpeg.808102411949c52f70da3d9fe3f95f19.jpegreceived_1735851510090929.jpeg.3dfc0a49768d73d4697a3a7bca79c49f.jpegreceived_325837976355952.thumb.jpeg.dba44ebbfe50ac7d046a4af5e04102bd.jpeg

Endret av Janvik
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Janvik said:

Du rører ikke Telia sin core uansett hvordan du tukler med APN som Ice-kunde. 

Her ser det ut som at ICE sitt nett med datagrense på 1 Tb er valgt vekk. Det er den konfigureringen som er vist over som jeg mente skulle være mulig. Hvis man måler hastigheten med denne konfigureringen så måler man vel ca 100 Mb/s eller mer?

Hvis man er koblet opp mot ICE sin cgnat, da er hastigheten strupet til 10 Mb/s. Stemmer ikke det?

Hvis man er i tvil om man er på Ice net eller Telia nett, så kan man bare måle hastigheten og så er den ene ca 10 ganger raskere enn den annen.

Det ser jo også ut som at Telia sitt nett ikke bruker cgnat. Vil forsøke å sjekke litt nærmere på det.

Hva var det nå det het det programmet man bruker for å sjekke nettverksdata? Ser at jeg nå har avinstallert det, og det bør vel på igjen.

Lenke til kommentar

Rettelse: Ser man det. Forrige gang jeg testet dette, for noen måneder siden, så virket det ikke.

Testet akkurat nå med å koble opp mot ICE mobiltelefon som kjører data frihet og her var det nå tilsynelatende full støtte for Ipv6.

Skal tro om dette kan variere geografisk?

Men om den IPv4 adressen som kommer opp er "delt" eller den er "unik", det vet man vel ikke. Forsøkte med traceroute, men det var en brannmurfunksjon som slukte pakkene.

Testet også hastigheten. Den var på 10 Mb/s slik at det må dreie seg om det riktige nettet til ICE.

Skal tro om jeg nå kan sette opp en serverfunksjon på ICE nettet (som jeg setter opp selv) og så gå inn via IPv6 adressen? Det må vel bety det?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
57 minutes ago, arne22 said:

Rettelse: Ser man det. Forrige gang jeg testet dette, for noen måneder siden, så virket det ikke.

Testet akkurat nå med å koble opp mot ICE mobiltelefon som kjører data frihet og her var det nå tilsynelatende full støtte for Ipv6.

Skal tro om dette kan variere geografisk?

Men om den IPv4 adressen som kommer opp er "delt" eller den er "unik", det vet man vel ikke. Forsøkte med traceroute, men det var en brannmurfunksjon som slukte pakkene.

Testet også hastigheten. Den var på 10 Mb/s slik at det må dreie seg om det riktige nettet til ICE.

Skal tro om jeg nå kan sette opp en serverfunksjon på ICE nettet (som jeg setter opp selv) og så gå inn via IPv6 adressen? Det må vel bety det?

Teoretisk sett mulig å kjøre servere på Ice IP6.

IP4/IP6 skal i utgangspunktet være den samme når du roamer til Telia. 

I android sine instillinger så er det mulig å se IP-adresser under status/om, der ser du fort om IP4 er CGN eller ikke

Lenke til kommentar
5 hours ago, Janvik said:

Teoretisk sett mulig å kjøre servere på Ice IP6.

Her kan det se ut som at ICE har forandret og oppgradert mye siden jeg testet dette en del i fjor sommer.

Har fått koblet opp med et 4G stasjonært modem og ipv6-test.com gir nå 19 av 20 mulige "poeng".

Mange takk for mye interessant info.

On 3/31/2022 at 9:56 PM, Rydin said:

Er det en annen leverandør som har "fri bruk" til samme pris som tilbyr ipv6? 

Ja, det ser ut som at ICE nå støtter dette med "fri bruk" mer enn de fleste andre leverandørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...